Öppna kategorin

Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

14 inlägg 5660 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

ÅsaNisse  
#683581 Har fått ett skitaktigt problem att ta tag i. Grannen fick åläggande från kommunen om att göra om sitt avlopp med infiltration. Så långt allt gott, men den nya infiltrationen ska ligga ovan mark säger kommunen för grundvattnets nivå. Detta innebär att infiltrationen inte går ned i marken utan rinner ut som ytvatten ner i en dalsänka som i sin tur fortsätter med ett öppet dike till överkanten på min trädgård. När det är kraftiga regn eller snösmältning så har jag bra flöde över gräsmattan ibland och det känns sådär att få skiten med i detta.
Som jag ser det så har grannen inte felat när han bara följt kommunens beslut, men hur kommer man till rätta med detta. Att överklaga ett kommunalt beslut kan ju bara den direkt drabbade ( fastighetsägaren) göra om det sker inom tre veckor. Jag som granne kan inte besvära mig över detta beslut....väl?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

Badbollen  
#683586 Jag kan inte se det problematiska med detta. Du får lite gratis gödning av trädgården 👍 Men om du har ditt dricksvattenuttag nedströms deras infiltration finns däremot anledning att oroa sig. Nu är det säkert så att deras avlopp har en ganska god reningsgrad, för visst har de både trekammarbrunn samt infiltration? Som sagt, det är nog inget att oroa sig för om det bara är trädgården det handlar om. Dessutom är avloppsvattnet antagligen rätt utspätt när det anländer till din trädgård.

Avatar Fallback

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

alias  
#683593
ÅsaNisse skrev:Har fått ett skitaktigt problem att ta tag i. Grannen fick åläggande från kommunen om att göra om sitt avlopp med infiltration. Så långt allt gott, men den nya infiltrationen ska ligga ovan mark säger kommunen för grundvattnets nivå. Detta innebär att infiltrationen inte går ned i marken utan rinner ut som ytvatten ner i en dalsänka som i sin tur fortsätter med ett öppet dike till överkanten på min trädgård. När det är kraftiga regn eller snösmältning så har jag bra flöde över gräsmattan ibland och det känns sådär att få skiten med i detta.
Som jag ser det så har grannen inte felat när han bara följt kommunens beslut, men hur kommer man till rätta med detta. Att överklaga ett kommunalt beslut kan ju bara den direkt drabbade ( fastighetsägaren) göra om det sker inom tre veckor. Jag som granne kan inte besvära mig över detta beslut....väl?


Kan du på något sätt påvisa att det är vatten från grannens avlopp/infiltration som rinner in på din tomt, och inte bara ordinarie ytvatten från nederbörden?

Vad är det för material i marken under grannens infiltrationsanläggning (lera/mjäla/finmo eller mer genomsläppligt material)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683613 Jag hade pratat med miljö och hälsa på kommunen och säga att du tro att grannens avlopp är felaktigt. De lär komma och titta.

Användarvisningsbild

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

fendt311  
#683615 För att göra infiltration måste man undersöka jordfraktioner. Man måste gräva provgrop, ta prov på sedimenten i marken där man ska anlägga infiltration. Det fick vi lära oss på certifiering av att anlägga infiltration anläggningar. Kan vara olika krav i kommuner.

Avatar Fallback

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

Brorsan  
#683642 Infiltrationsbäddens syfte är att rena avloppsvattnet efter slamavskiljaren.
Man släpper då ut vattnet i överkant av en bädd som är luftad/syresatt.

Är marken väldigt tät är ofta det enda alternativet att bygga en upphöjd bädd av makadam + grus
så att vattnet hinner renas innan det kommer ner till grundvatten eller det täta jordlagret.

Under vattnets väg nedåt i bädden bryts näringsämnena ner av mikroorganismer som bildas på stenarna.
Skulle bädden ligga under grundvattennivån brys näringsämnena ner dåligt eller inte alls,
reningen kommer då att ske nedstöms bädden i ytlagret eller i något öppet dike långt i från utsläppspunkten.
Går avloppsvattnet ner i grundvattnet är risken stor att brunnsvatten i närheten blir otjänligt.
Grannens upphöjda bädd är säkert mycket bättre än den gamla - om den låg under grundvattennivån eller
var fylld med slam från en dåligt skött/gammal ineffektiv slamavskiljare.

Är du orolig för vattenkvaliteten kan du ta ett vattenprov i diket vid din gräsmatta.
Fastighetsägaren är alltid ansvarig för sin reningsanläggning.

Avatar Fallback

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683647 Hushållsavlopp innehåller inte bara skit dvs biomassa som mikrober och cellulosa utan man han ju läsa på grannens schampoflaska mm osv. Kanske penseltvätt diskmedel och annan penseltvätt slinker ner ibland. Hur väl eller inte detta passerar en infiltration och tas omhand i en biobädd, vet jag inte. Inte känns det bra för mej att veta att man får in grannens infiltrat som ytvatten på sin gård.

Användarvisningsbild

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

totte  
#683674 Om infiltrationens vatten rinner ut som ytvatten är anläggningen felaktigt anlagd. Att lägga en upphöjd markbädd innebär inte att vattnet kommer ut som ytvatten. Kontakta kommunen.

Användarvisningsbild

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

Badbollen  
#683677
totte skrev:Om infiltrationens vatten rinner ut som ytvatten är anläggningen felaktigt anlagd. Att lägga en upphöjd markbädd innebär inte att vattnet kommer ut som ytvatten. Kontakta kommunen.

Källa på det?

Avatar Fallback

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

axwell  
#683700
totte skrev:Om infiltrationens vatten rinner ut som ytvatten är anläggningen felaktigt anlagd. Att lägga en upphöjd markbädd innebär inte att vattnet kommer ut som ytvatten. Kontakta kommunen.


Markbädd tar man till när befintliga jordarten inte har rätt dräneringsförmåga.

Kommunerna brukar anlita konsulter med specialkompetenser som bla gräver provgropar.
Under markbäddens byggande brukar kommunfolket kräva att få inspektera 1 (eller 2?) ggr.
I anvisningarna står det bla att det filtrerade vattnet bör ledas ut i ett lämpligt dike.
Men jag kan inte komma ihåg att det skulle få gå ut som ytvatten.

Användarvisningsbild

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

totte  
#683702
Badbollen skrev:
totte skrev:Om infiltrationens vatten rinner ut som ytvatten är anläggningen felaktigt anlagd. Att lägga en upphöjd markbädd innebär inte att vattnet kommer ut som ytvatten. Kontakta kommunen.

Källa på det?


T ex denna: https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 9168-9.pdf

Framgår klart att spillvattnet skall fångas upp och sen ledas bort. Rinner det ut som ytvatten vid sidan om bädden är den felaktigt anlagd. Det behövs egentligen inte någon källa för att inse det.

Avatar Fallback

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

ÅsaNisse  
#683709 Funktion och regler kan jag då jag pysslat en hel del med enskilda avlopp genom åren. I detta fallet är det tät pinnmo som är orsaken till den förhöjda infiltrationsbädden, men min fråga var hur man kommer till rätta med ett felaktigt beslut fattat av en inkompentent kommunaltjänsteman.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

Badbollen  
#683712 Kika i denna skrift "Havs- och vattenmyndighetens allmänna råd om små
avloppsanordningar för hushållsspillvatten
" och se om din granne bryter mot någon paragraf/punkt, lyft det sedan det till kommunen.
https://www.havochvatten.se/download/18 ... -17-ev.pdf

totte skrev:
Badbollen skrev:
totte skrev:Om infiltrationens vatten rinner ut som ytvatten är anläggningen felaktigt anlagd. Att lägga en upphöjd markbädd innebär inte att vattnet kommer ut som ytvatten. Kontakta kommunen.

Källa på det?


T ex denna: https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 9168-9.pdf

Framgår klart att spillvattnet skall fångas upp och sen ledas bort. Rinner det ut som ytvatten vid sidan om bädden är den felaktigt anlagd. Det behövs egentligen inte någon källa för att inse det.

Den där källan styrker faktiskt inte ditt påstående. Renat avloppsvatten får ledas via mark eller yta. Antagligen pratar du om otillräckligt renat avloppsvatten medan jag menar renat avloppsvatten (vatten som gått igenom samtliga reningssteg).

Idag är det Havs- och Vattenmyndigheten som är vägledande myndighet gällande enskilda avlopp.

Rättsfall gällande enskilda avlopp: https://www.havochvatten.se/vagledning- ... vlopp.html
Information till fastighetsägare om små avlopp: https://www.havochvatten.se/miljopaverk ... vlopp.html

Avatar Fallback

Re: Grannen nya avlopp rinner in i min trädgård.

ÅsaNisse  
#683739 Det är flera punkter i författningen som inte är uppfyllda vad gäller både ansökningshandlingar, utredning och placering av anläggningen. Trots detta har kommunen beviljat tillstånd som markägaren följt till punkt och pricka. Hur kommer man åt denne tjänstemans felaktiga förfarande och får rättelse. Den lite komiska grejen är att om anläggningen placerats i tomtens nordöstra hörn istället för nu på södersidan så hade man fått helt andra förhållanden med marklutningar och även ett bättre grusigare material att filtrera igenom.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).