Skogsnyheter

Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägare

42 inlägg 7423 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägare

Fredrik Reuter  
#683486 Moderaternas partiledare Ulf Kristersson går idag ut och föreslår att 20% av Sveaskogs skogsinnehav bör säljas ut till privata skogsägare. På så sätt skulle antalet privata skogsägare bli fler och en större folkrörelse skulle kunna skapas. Det skulle gynna landsbygden och intäkterna från försäljningarna skulle användas för att betala av statsskulden.

För att alla intresserade av att bli skogsägare föreslår Moderaterna att skogsinnehavet skulle styckas upp och säljas i skogsfastigheter i storleken 25 - 50 hektar. Detta då tidigare försäljningar oftast varit större fastigheter där långt ifrån alla kan vara med och buda, även om man skulle vilja.

– När många äger skapar det mångfald -- av naturvärden förstås, men det ger också bra produktion av skog, som blir hållbar över lång sikt, säger Ulf Kristersson.


Förslaget innebär att drygt 600.000 hektar skog skulle säljas ut. Detta skulle ge en intäkt om 9 miljarder kronor enligt Moderaterna.

Läs mer på Svenska Dagbladet: https://www.svd.se/m-lat-folket-bli-sko ... /i/senaste

Vad tror du om detta?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683488 Antar att det inte skall kunna köpas av de som redan äger skog nu då?

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Fredrik Reuter  
#683490 Ingen aning Mangan men om det skulle vara så så skulle förslaget generera knappt 20.000 helt nya privata skogsägare på ett bräde.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mellberg  
#683491 Äntligen ett riktigt bra förslag från M, om det inte går igenom nu, utgår jag ifrån att det blir verklighet när man åter sitter i regeringsställning.

Alla Svenska medborgare skall få chansen till ett fast pris på varje lott, tycker att man kan sälja ut 40 % direkt, då kan det ge en enorm effekt. Lotterna bör vara så stora att produktionsförmågan är 200 - 300 msk/årligen. Man får bara köpa en lott och den får inte säljas vidare förrän om 15 år efter förvärvet.

Självklart måste även de som redan är skogsägare få vara med 😎

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

skogshare  
#683492 Utmärkt ! Mer av samma !

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

jannee  
#683493 Förslaget är bra, dock finns det stora risker med s.k. bulvanköpare.
Detta att någon kan köpa för att inom den närmaste framtiden avyttra den måste då också förhindras.
En spärrtid på 10 till 15 år borde då gälla annars stor risk för s.k. spekulationsköp
I mitt tycke även krav på närhet = möjlighet att själv sköta skogen.
Köparen bör vara skriven i samma kommun eller intilliggande.
Sveaskogs fastigheter är nämligen mer eller mindre till 100 % utan byggnader.
Stor risk finns annars att kapitalstarka stadsbor köper fastigheter för s.k. kapitalplacering.
Vet om ett sådant exempel i grannkommunen där en svinrik herre (pensionär) köper upp alla fastigheter som kommer till salu i en by oss dess omgivning.
Själv bor han 40 mil bort.

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mellberg  
#683495 Ingen budgivning utan ett fast pris. Finns flera intressenter får lotten avgöra. Var du bor har ingen betydelse, vi behöver en palett av ägare. Som sagt Sveaskog har väl redan avyttrat bostadsbeståndet man en gång hade :D

Hoppas nuvarande regering nappar på detta. Kan bli en nytändning för glesbygden :-bd

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683501 Vad skule vara poängen att sälja till de som redan har, @jannee? Det blir inga fler skogsägare av det, bara rikare. Bra för oss som är skogsägare, såklart, vem vill inte ha mer mark?

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

tallen100  
#683502 Vad ska det tjäna till mer än att staten får in lite pengar på kort sikt, blir knappast mer levande landsbygd för det utan troligen nån trotoarbonde som gör en investering, och stannar på balkongen i staden 🤔
Men det är väl inget nytt att M vill sälja ut det mesta....

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683507 Blir väl oftast närmsta rågranne som köper, om man inte har några regler. Den som har, får mer.

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mellberg  
#683512 Ingen kan väl påstå att Sveaskog, bolag, kyrkan på något sätt berikar glesbygden på något sätt. Mycket bättre att det ägs av enskilda, åbor som utbor. Där kan vi på sikt få en viss omsättning av fastigheter.

Kan till och med hända att någon enskild flyttar ut i obygden. Händer knappast med anställda. =))

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

jannee  
#683514 Mangan, förslaget var att sälja till de som ingen skog har, vilket jag inte har något emot. däremot finns det risk att personer köper åt andra skogsägare (bulvanköp)
Var något som förekom ofta när jag var ung och gårdar såldes på en auktion.
Orsaken till detta förfarande var inte sällan att vissa personer var ogina mot andra.
Har själv varit med på auktioner när folk i stridens hetta överbjudet för att inte senare stå vid sitt bud.
Ett fast pris och lottdragning låter inte alls dumt. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Kenya Cane  
#683516 Tycker bara att vissa fastigheter som de har haft ute till försäljning i Norrbotten har varit alldeles för stora (400-500 ha) eller alldeles för dyra. Svårt att finansiera för helt nya skogsägare. Ofta dessutom svårtillgängliga och mycket impediment.
Senast redigerad av Kenya Cane ons 02 dec 2020, 16:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

uffejohan  
#683517 Tycker det är ett jättebra förslag. Sen förstår jag inte resonemangen att inte stadsbor ska få köpa. Jag själv bor i en rätt stor stad ( nr 10 i Sverige ) och jag vill nog påstå att jag har en av de mest välskötta skogarna runt min fastighet, 5 mil bort.... Räkna inte bort oss och diskvalificera inte oss som skogsägare!!!!

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mellberg  
#683519 Sveaskog bidrar inte mycket till lokal utveckling då man öppnade upp för utländska köp. :mrgreen:

Helt befängt när något som skulle gynna lokalt ägande, blev någotb annat. Skäms Sveaskog 👎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).