Skogsnyheter

Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

14 inlägg 4429 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

Fredrik Reuter  
#683028 Skogsfonden Silvestica meddelar idag tillsammans med Norra Skog att de förvärvar totalt 40000 hektar skog av skogsägarföreningen. Skogen som köpts är belägen i Norrbottens-, Västerbottens- och Västernorrlands kustland samt i Jämtland.

Norra Skog kallar affären för unik och anger anledningen till att föreningen ska fokusera på medlemmarnas skogar inte skog som ägs direkt av föreningen.

- Genom försäljningen av föreningens eget skogsinnehav visar vi vilken skog som står i centrum av vår verksamhet, det känns helt rätt mot bakgrund av att vi inte är ett skogsbolag utan en skogsägarförening. Vi ser Silvestica som en mycket lämplig köpare av skogen mot bakgrund av att bolaget har en långsiktighet i sitt skogsägande samt att Silvestica delar Norra Skogs syn på att brukad skog ger bästa klimatnyttan på lång sikt förklarar Norra Skogs ordförande Torgny Hardselius.


Genom affären så frigör Norra Skog kapital som kommer vara gynnsamt för medlemmarna i framtida investeringar. Vad dessa investeringar är skriver inte Norra Skog. Köpeskillingen är också hemlig.

Något som dock verkar klart är att Norra Skog i samband med affären skriver ett förvaltningsavtal med Silvestica och kommer tillsammans med CRK Forest Management att förvalta skogen åt Silvestica Green Forest Sverige AB.

Den här affären är spännande ur flera aspekter. Ett exempel är att Norra Skog tar beslut om att inte äga egen skog utan att fokusera på medlemmarnas. Ex är när systerföreningen Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr, det kan vara olika strategier inom LRF paraplyet?

Här kan du läsa mer:

https://www.norraskog.se/om-foreningen/ ... ska-skogen

https://silvestica.se/silvestica-har-fo ... i-sverige/




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

surjämten  
#683052 Föder några frågetecken?
Att sälja skogsmark har historiskt inte varit någon klok investering.
Att sälja skogsmark i den del av Sverige där den billigaste o bästa skogen finns känns oklokt.
Vad tycker medlemmarna?
Får känslan att det i N S finns en för stor administration som ingen vill göra något åt.
I min skogsvärld känns tyvärr N S ifrånåkt av bolag o större o mellanstora sågverk

Användarvisningsbild

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

Mellberg  
#683148 Faktiskt oroväckande att detta görs utan att det finns ett stämmobeslut, vad jag förstår. Detta frigör kapital men vad skall det i så fall användas till?

Magkänslan är inte den bästa, för många vill nog fälla Norra Skog för gott :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

fendt311  
#683154 Ger nog bonus till VD för Norra Skog. Det törs jag lova. Ett bra år med stora intäkter.😲

Avatar Fallback

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

wigge  
#683161 Tyvärr är jag rågranne med NS eller som nu en Skogsfond. Varken Stämmobeslut eller insyn i affären.. mig veterligen ska en förening visa stor transparens och allt ska vara öppet för medlemmar.

Mins bara när dom köpte marken intill mig, markägarna kallades till infomöte. Rågångarna skulle huggas upp med hjälp av GPS och utländsk arbetskraft, som grädde på moset skulle en faktura skickas ut till var och en berörd markägare. Som tur för dom kom aldrig fakturan men sönderhackade rågångar blev det.

Avatar Fallback

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

ulfgustav  
#683243 Närmare 25000 ha av denna skogen ägdes av Norrskogs medlemmar. En stilla undran är om vi Fd Norrskogs medlemmar i och med samgåendet och genom försäljningen av skogen åker på en rejäl "blåsning". Ingen köpeskilling framkommer i pressmeddelandet och jag har heller inte kunnat se någon värdering av skogsinnehavet i samband med samgåendet. Så det är rejält stora frågetecken kring denna affär.

Avatar Fallback

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

wigge  
#683247 Har för mig det stod något om att Norrskog´s skogsinnehav gjorde så att Norra och Norrskog blev lika värderade vid samgåendet.. Kan minnas fel från PM:t.

Om vi räknar hypotetiskt 40 000 ha x 30 000 :- / ha = 1,2 miljarder, kommer dom dela ut detta delvis för att tysta oss medlemmar eller ska det ny investeras eller täcka upp för dåliga investeringar historiskt?
Stod väl att markpriset / ha överstiger den privata marknadsvärderingen, så 30 k kanske är lågt?

Avatar Fallback

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

wigge  
#683255 Happ, blev visst en investering i ett massabruk.
30% av Metsä Board Husum

Användarvisningsbild

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

svampbob  
#683261
wigge skrev:Happ, blev visst en investering i ett massabruk.
30% av Metsä Board Husum


Ja då vet man var pengarna gick. Jag har hört lite spekulationer om vad dom skulle köpa. Det var nog bättre att gå in i Husum än i Domsjö.

Avatar Fallback

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

axwell  
#683270 Metsä i Finland har en ägarstruktur som Norraskog, en sävligt styrd organisation men brukar ha en VD al´a Donald Trump.
Lade upp videos som personalinfo om hur exklusiva bilar dom höll sig med.
Så var det när jag jobbade inom koncernen, är förhoppningsvis lite bättre nu.

Såg till min förvåning att Metsä Sverige hade gjort plusresultat nåt år sen.
Kontorspapper har en nedgående trend vilket fick mig att tänka på Gunnar Hedlund(C) som köpte nedläggningsfärdiga industrier.

Avatar Fallback

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

Sandström87  
#683280 Görs inget kontorspapper i husum

Avatar Fallback

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

axwell  
#683295
Sandström87 skrev:Görs inget kontorspapper i husum

Är du säker på det, vet att dom skulle satsa mer på andra produkter och därför investera hårt.
Att dom helt skulle upphöra med tryck- och kontorspapper har jag i så fall missat. :oops:

Avatar Fallback

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

Sandström87  
#683326 Dom gör kartong nu. Axwell, jag känner mig väldigt lugn med denna investering.

Avatar Fallback

Re: Fond köper 40000 ha skog av Norra Skog

axwell  
#683335 Jag hoppas att det skall gå bra, trots att alltfler satsar på kartong och massa.

MoDo, som jag följer, behöver all tänkbar sponsring nu och framledes ! 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).