Motorsåg och handhållet

Äntligen! Oregon 21LGX

20 inlägg 5970 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Äntligen! Oregon 21LGX

Mikey_AX  
#683086
anersimyra skrev:
Mikey_AX skrev:Hejsan,
Jag håller på och tar hem en OREGON 75EXJ
Jag förstår inte riktigt varför inte dessa kedjor finns på den svenska marknaden.
EXL finns men Inte EXJ
Vi kanske ska filma ett test sen 😉 vilken kedja skulle ni vilja se EXJ emot??
Är det någon annan kedja som någon letar efter men som är svår att få tag på??

Då jag själv äger ett par exj så förstår jag varför kedjan inte säljs i Sverige, och varför kommer att framgå när du försöker dig på att göra ett instick.. 🤣


Okej,... Nu är dem mer tänkta till att klyva med då men får färre tänder i ingrepp än normalt.
Eller så kan man använda denna kedja när man har modell lite för stort svärd till sin såg.

Men vill gärna höra dina tankar och erfarenhet när det gäller instick och EXJ. 😀 👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Äntligen! Oregon 21LGX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683111 Nmja, vet inte det..
Just vid klyvning är det rätt gött att ha många tänder o förnuftig matning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äntligen! Oregon 21LGX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683113 Har du nåt enstaka behov av ett för sågen förlångt svärd så, varför inte...
Men skaderiskerna minskar inte eftersom belastningen ändå blir densamma eller mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äntligen! Oregon 21LGX

anersimyra  
#683131
Mikey_AX skrev:
anersimyra skrev:
Mikey_AX skrev:Hejsan,
Jag håller på och tar hem en OREGON 75EXJ
Jag förstår inte riktigt varför inte dessa kedjor finns på den svenska marknaden.
EXL finns men Inte EXJ
Vi kanske ska filma ett test sen 😉 vilken kedja skulle ni vilja se EXJ emot??
Är det någon annan kedja som någon letar efter men som är svår att få tag på??

Då jag själv äger ett par exj så förstår jag varför kedjan inte säljs i Sverige, och varför kommer att framgå när du försöker dig på att göra ett instick.. 🤣


Okej,... Nu är dem mer tänkta till att klyva med då men får färre tänder i ingrepp än normalt.
Eller så kan man använda denna kedja när man har modell lite för stort svärd till sin såg.

Men vill gärna höra dina tankar och erfarenhet när det gäller instick och EXJ. 😀 👍

😀 Tja, när en såg på 7 hp hugger tag och vill tillbaka ut ur insticket så gäller det att stå stadigt. Men skämt åsido så blir påfrestningarna såpass stora att man absolut ska undvika att överhuvudtaget göra ett instick. På mjukare trädslag fungerar det förvisso under förutsättning att man håller absolut full gas och matar på med ett bestämt tryck ända tills insticket är fullföljt, men på de hårda trädslagen är det näst intill omöjligt att hålla matningen på en nivå så att det inte hugger..😬

Avatar Fallback

Re: Äntligen! Oregon 21LGX

Hepo  
#689091 Hej såg att https://www.skogsutrustning.se
hade 21 lgx. finns 21bpx utan kastreducerare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).