Föryngring

Plantor till våren.

17 inlägg 5566 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

phh  
#682936 Det kommer bra synpunkter på min fråga. Stämmer med vad jag funderat på. Vi tar det i din ordning. Området är inte åkermark utan angett som skogsmark även om det inte finns varken det ena eller andra utöver några enstaka lövträd, och så ekarna. Främmande trädslag tillåts upp till 5% som vi inte överskrider. Ekarna kommer att skugga en del men de ligger i norr och det blir bara del av dag. Avverkning av lärken sker före ekarna. Plantorna ska viltbehandlas med tejpremsor för att undvika viltbetning. Antalet plantor du anger är i överensstämmelse med jag fått fram. Hellre några hundra för mycket än för lite med tanke på rådjuren.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantor till våren.

Sörlänningen  
#683009
phh skrev:Hej . Vi har satt hybridlärk i flera omgångar och funderar nu på att plantera en gammal utmark på 0,5 ha som legat i träda länge pga stenigt och blött. Där växer nu ett tiotal ekar och ngra andra lövträd som asp och Björk. Det finns också några blöta sänkor med öppet vatten. Men i övrigt växer inte mycket under alla trädkronor. Passar hybridlärk? Vi avser i så fall avverka allt utom ekarna och sätta lärk.
Hur mycket plantor behövs?Vilken typ passar bäst? Vad kostar de? De ska vara snytbaggebehandlade och planteras till våren.
Kan man spara ekarna (står med ca 20 meters avstånd) de första 15 åren, dvs till lärken kanske nått 10 meter? Eller kan lärken inte växa under ekarna?


Om det är blött och med rätt stillastående vatten skulle jag nog inte våga att sätta hybridlärk. Man kan inte tänka på det som gran, som ju faktiskt växer på de flesta platser. Hybridlärk kan växa fantastiskt fint i en sluttning, men men på mark med stillastående vatten har jag sett lärk som knappt växer någonting. Kan gå så långt som att säga att den sämsta, obetade, plantering jag någonsin sett var just hybridlärk på våtmark.

Om du nu vill ha någonting som kan växa där det är blött och kanske även kunna klara sig i skugga under ek, skall du inte bara ta och sätta gran?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).