SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

29 inlägg 15268 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

phh  
#682593 Som utbo men som ngn sagt, boende inom 10 mil känner jag mig som både boende i skogen och staden. För mig räcker det långt med känslan att kunna tillhöra båda. Men eftersom många tror på att skogen kommer att vara viktig för rekreation och jakt borde vi kanske fundera mer på att förädla skogen genom att sluta prioritera monokulturer och börja plantera mer varierat mht till naturens förutsättningar. Så kanske Barkborrar och andra sjukdomar blir ngt vi kan berätta för våra barnbarn om. Men som de förhoppningsvis kan slippa.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682612 Inte tror jag någor ändrat skogsbruk skulle ta bort risker för skadeangrepp. Vem minns inte barrskogsnunnans förödande verkningar kring sekelskiftet 18-1900? Inte mycket till planterade monokulturer då. Vi har saker som almsjuka och askskottsjuka som går hårt åt våra ädla lövtråd, trotrs ehlt avsaknad av "monokulturplanteringar".

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

phh  
#682618 Monokulturers påverkan får vi lämna till vetenskapen att avgöra. Det kan ju vara så att det finns fler än en anledning till skadedjursangrepp men det ligger utanför trådens ämne så det får vi spara till en annan tråd. 🌲

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682732
Mangan skrev:Inte tror jag någor ändrat skogsbruk skulle ta bort risker för skadeangrepp. Vem minns inte barrskogsnunnans förödande verkningar kring sekelskiftet 18-1900? Inte mycket till planterade monokulturer då. Vi har saker som almsjuka och askskottsjuka som går hårt åt våra ädla lövtråd, trotrs ehlt avsaknad av "monokulturplanteringar".


Jag är alldeles för ung för att minnas barrskogsnunnan vid förrförra sekelskiftet men ni som var med kan väl berätta.

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

JörgenO  
#682747
Elmhult skrev:Dom som bor på fastigheten bidrar till en levande landsbygd. Det gör inte utbor.

Johodå👌

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682770
Elmhult skrev:Dom som bor på fastigheten bidrar till en levande landsbygd. Det gör inte utbor.

Protest!
Jag köper grus till vägar. Anlitar lokala entreprenörer för avverkning.
Snickaren bor 2km bort.
Sedan finns naturligtvis utbor som låter allt förfalla.

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

generationsskifte  
#682819
Röjkvist skrev:
Elmhult skrev:Dom som bor på fastigheten bidrar till en levande landsbygd. Det gör inte utbor.

Protest!
Jag köper grus till vägar. Anlitar lokala entreprenörer för avverkning.
Snickaren bor 2km bort.
Sedan finns naturligtvis utbor som låter allt förfalla.


Fast tycker du blandar och äpplen och päron nu. Att anlita lokala entreprenörer är kanon men att vara bosatt på landsbygden gör så mycket mer. Barnen kan gå i den lokala skolan, (som oftast är så mycket bättre än skolor i städer) man gynnar livsmedelsaffärer som överlag kämpar för sin överlevnad, man skapar trivsel och grannsamverkan genom att finnas i närheten och på det sättet öka säkerheten på landsbygden. Sen är det balsam för själen att kunna ha naturen bakom knuten, och att ungarna ska kunna få springa fritt.

Men hellre en utbo som besöker sin fastighet med jämna mellanrum än att alltid tvingas köra förbi ett mörkt hus. Det tragiska tycker i alla fall jag är när man känner till människor som levt och verkat där man själv växt upp och där deras ättlingar nu tar hand om huset genom att besöka det ett par gånger om året. Det är enligt mig inte en levande landsbygd och kommer aldrig någonsin få landsbygden till att öka attraktionskraften gentemot städerna. Men på det stora hela är det politikerna själva som lobbat för denna massiva urbanisering som idag råder. Jag tror och hoppas det till slut vänder och att politiken som då råder kommer gynna de människor som gör landsbygden levande.

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682830 De flesta husen som står mörka och öde ute på landet beror på att grannen köpt skiftet med skog och fick ett omodernt hus med köpet. Ingen lust att rusta upp och inget krabb med att hyra ut det så då får det stå där och förfalla.
Där jag bor har vi gått från en familj och en ensam hushåll som bor året runt till två familjer och 6 par som bor året runt. Detta sedan 2006

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

hfab  
#682839
JörgenO skrev:
Elmhult skrev:Dom som bor på fastigheten bidrar till en levande landsbygd. Det gör inte utbor.

Johodå👌

Spännande kommentar!
Hur ser ditt bidrag till en levande landsbygd ut?
Du handlar såg på Axbergs, vad mer?

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Brozzlaren  
#682842 Man måste ha grönt kort för att flytta ut på landsbygden.

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

jannee  
#682867 Det var allt bättre förr, förr kunde man göra avdrag för underhåll/renovering av mangårdsbyggnaden på fastigheten.
Blev detta avdrag återigen tillåtet på landsbygden skulle folk mer än gärna återvända till den.
I stadsnära områden kan du renovera och satsa kapital vilket du senare får igen med råge när du avyttrar, på landsbygden är det tvärtom.
Bygg/renovera ett hus på landsbygden för 3 till 4 miljoner. Om du sedan vill avyttra detta efter låt oss säga 20 år får du vara själaglad om du får HALVA beloppet för bostaden, däremot får du den dubbla summan i en stad/samhälle.

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682882 Avdrag fick man göra men man fick skatta för bostadsförmån också.

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

JörgenO  
#683015
hfab skrev:
JörgenO skrev:
Elmhult skrev:Dom som bor på fastigheten bidrar till en levande landsbygd. Det gör inte utbor.

Johodå👌

Spännande kommentar!
Hur ser ditt bidrag till en levande landsbygd ut?
Du handlar såg på Axbergs, vad mer?

Jag kanske borde utveckla min argumentation en smula... here goes:
Jag tycker en debatt kring vem som utvecklar landsbygden och hur man kan bidra till detta blir lite platt om man fokuserar på utbor/markägare. De är ett resultat av avfolkningen på landsbygden, inte orsaken till den. Att kommuner i norrlands inland avfolkas och utarmas är resultat av medveten politik från 60-talet och framåt (man ville få folk till industrin), trender i samhället (städer har blivit mer attraktiva) och svårigheter att driva lönsamt jordbruk (dödsstöten kom med EU-inträdet).
Fokuserar vi bara kring frågan om en utbo bidrar till en levande landsbygd så blir nog svaret, nä, knappast eller marginellt. Låt oss leka med tanken att alla vi som äger skog lång borta från där vi bor skulle enas om att sälja den. Skulle det bidra till en mer levande landsbyggd? Köparna kan vi nog generalisera i fyra kategorier:
1-En annan utbo köper men flyttar inte
2-En utomsocknes köper och flyttar till kommunen
3-Marken säljs till annan markägare som redan bor där
4-Marken säljs till nån som redan bor där men som inte äger mark

Som jag ser det är det endast alternativ 2 som kommer bidra till att landsbygden blir mer levande. Jag är osäker på om den gruppen skulle bli särskilt stor. Jag tror det är en villfarelse att man kan leva på skogen, man behöver även jobb till sig själv, skola till barnen etc inom rimligt pendlignsavstånd etc.

Till sist vill jag beröra att jag köper bilar, sågar etc där jag får den bästa affären. Ekonomiskt är jag bara lojal mot mig själv. Jag har noll intresse att göda företag som inte är konkurrenskraftiga. De företag jag handlar med har gjort sig förtjänta att ha mig som kund, jag är ingen skogspatron från storstan som skänker allmosor till de som inte riktigt räcker till. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

JörgenO  
#736101 Idag har Swedbank publicerat Skogsbarometern 2021.
Äganderätt och EUs taxonomi är två punkter av intresse.

Här är sammanfattning i punktform (inklippt från Swedbanks hemsida)
Insikter från Skogsbarometern 2021

En stark skogskonjunktur, speciellt för sågade trävaror, har bidragit till rekordexport för skogsindustrin under 2021. Men konjunkturen förväntas svalna mot slutet av 2021, vilket förutspås innebära ett svagare 2022 både för industrin och skogsägarna.
Drygt hälften av de tillfrågade svarar att lönsamheten i deras skogsbruk är tillfredsställande eller mycket god och tror att detta kommer att hålla i sig de närmaste åren.
Skogsägarnas syn på virkespriserna är mer positiv än i fjol, 55 procent tror att timmerpriset stiger och 39 procent att priset på massaved går upp de närmaste åren.
Sju av tio skogsägare tror på stigande priser på skogsfastigheter de kommande åren vilket är samma andel som i fjol.
Granbarkborren fortsätter att påverka skogsägarna även om skadorna totalt sett är färre i år än i fjol. Dock har angreppen förflyttats mer norrut.
Åtta av tio tillfrågade skogsägare har ännu inte satt sig in i innebörden av EU:s taxonomi.

Och här är länken till rapporten i sin helhet:
https://www.swedbank.se/foretag/skog-oc ... etrar.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).