SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

29 inlägg 15264 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#682269 Idag släpper Swedbank, Sparbankerna och Ludvig & Co Skogsbarometern 2020. Det är KANTAR som årligen genomför undersökningen och som tar tempen på skogsägarna och deras liv och leverne. I denna artikel får du en genomgång av årets barometer.



BAU
I skogen pratar vi långsiktighet och skogsägare som grupp är ganska förutsägbara, Business As Usual alltså. Hälften av Sveriges skogsägarkår är 65 år eller äldre och 62% har inga lån på sin skog. 71% av alla förvärv sker inom familjen/släkten. Det betyder att endast 29% av skogsfastigheterna som avyttras når den öppna marknaden.

Virkespriserna
Med tanke på ovanstående så får man förståelse för att många inom skogsägarkåren inte har behov av att jaga höga virkespriser. Detta speglar av sig i barometern som visar att endast 8% av de tillfrågade skogsägarna väger in god lönsamhet som ett viktigt mål med sitt skogsägande. De reala virkespriserna är på samma nivå som 2004. Vad som är hönan och ägget låter vi vara osagt men att jaga god lönsamhet genom att sälja avverkningar är nog en utopi.



Trender
I årets skogsbarometer så kan man skönja trender som definitivt är värt att ta upp och diskutera vidare. Urbaniseringen gör nu att siffran för de skogsägare som fysiskt bor på skogsfastigheten har sjunkit till 43%. Det ska jämföras med ca 50% föregående år. Det kan givetvis finnas brus i undersökningar som dessa men ska man tro på detta så är trenden stark att skogsägarna relativt fort håller på att bli utbor.

15,6% av de tillfrågade skogsägarna (totalt 750 st i undersökningen) säljer virke som leveransvirke. Detta är också sedan många år en vikande trend och jämfört med 2019 har de skogsägare som levererat leveransvirke sjunkit med -18%.



36% av de tillfrågade skogsägarna svarade att de äger mer än 100 hektar skog. Detta är också sedan flera år tillbaka en stigande trend då denna siffra har stigit med hela 80% på 15 år. Skogsägarkåren blir större skogsägare men troligtvis färre i antal.

Något som kan, men nödvändigtvis inte behöver, gå stick i stäv med detta är att det finns en nedåtgående trend på att köpa skog när skogsägarna får frågan om de hade en miljon att investera. Här är det nu istället aktier som är populärt och fortsätter denna trend så kommer snart investeringar i aktier vara mer attraktivt än att köpa mer skog. En passus kan dock vara att hur frågan är ställd. Med dagens ränteläge så kan det vara bättre att låna maximalt till att köpa skog och placera de likvida medlen på aktiemarknaden, om det är så skogsägarna tänker vet vi inte.



I avsaknaden av lönsamhet vid virkesförsäljning och andra ekonomiska ben att stå på så verkar det som att skogsägarkåren sätter sin absoluta ekonomiska tilltro till en god värdeutveckling av skogsfastigheten genom stigande skogsmarkspriser. Det blir lite som att investera i guld. En råvara som är en ändlig resurs och som spås att stiga i värde med åren.

Något som annars är förvånande är att många i denna barometer anser att jakt och rekreation kommer bli allt mer viktigt vid sidan av virkesproduktion framöver. Nästan hälften av de tillfrågade skogsägarna tycker detta i årets barometer. För tio år sedan var denna siffra drygt 25%, en fördubbling alltså!



En annan trend av mer teknisk karaktär är den att Swedbank, Sparbankerna och Ludvig & Co nu väljer att presentera “Massa och Papper” före “Trävaror” i sitt avsnitt om skogskonjunkturen. Det kan verka banalt men det kan vara ytterligare tecken på den massafokus som finns i Sverige nu. Detta är inte till gagn för skogsägaren som istället ska allt sitt krut på det som betalar sig bäst i virkesaffären - sågtimret.

Äganderätten oroar skogsägarna
God lönsamhet har varit i topp när det kommer till frågan om vad som kommer påverka skogsägandet i framtiden. Men inte nu längre. Det är nu oron för inskränkande i äganderätten och de senaste årens rättsmål och domar om begränsningar i äganderätten som troligtvis spelar och oroar dagens skogsägare.

Här kan du läsa hela barometern: https://www.swedbank.se/foretag/skog-oc ... etrar.html




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Ungskog  
#682273 Man kan fundera över vad den minskande andelen skogsägare som bor vid sin fastighet kommer innebära. Man kan anta att de i lägre utsträckning är självverksama i den egna skogen. Kompenserar man fullgott för detta genom att hyra in tjänster eller blir dessa fastigheter mer eftersatta?

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Bosse1  
#682286 Till de som skänker bort kubikmetrarna till skogsindustrin eller tom betalar för att bli av med det.
Ni är såå lurade , hoppas det inte blir en storm nu :D

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Huggar Herman  
#682291
Ungskog skrev:Man kan fundera över vad den minskande andelen skogsägare som bor vid sin fastighet kommer innebära. Man kan anta att de i lägre utsträckning är självverksama i den egna skogen. Kompenserar man fullgott för detta genom att hyra in tjänster eller blir dessa fastigheter mer eftersatta?

Jag tror tyvärr att risken är stor att detta blir eftersatta fastigheter som besöks sällan och avverkas hårt för att få loss kapital till investeringar / konsumtion utanför fastigheten. Men, det finns givetvis (tack och lov) undantag från den generaliseringen också.

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

axwell  
#682301
Ungskog skrev:av Ungskog » Idag, 09:17
Man kan fundera över vad den minskande andelen skogsägare som bor vid sin fastighet kommer innebära. Man kan anta att de i lägre utsträckning är självverksama i den egna skogen. Kompenserar man fullgott för detta genom att hyra in tjänster eller blir dessa fastigheter mer eftersatta?


Statistik i all ära, jag har inte min bostad på samma fastighet som skogsskiftet, dvs jag anses i statistiken som "utsocknes".
Fågelvägen kan det nog vara 400 meter till del I och 80 meter till en remsa som är en genomfartsväg.
Långt tillbaka var dessa fastigheter 1 enda som började vid bortre änden av mitt skogsskifte och slutade vid stranden av Indalsälven, 4-5 km långt.

Men jag bor inte på skogsfastigheten !

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682314 Jadu Axwell, vi är väl lika dåliga du och jag på att sköta skogen då, som utbor. 👍

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682321 Tycker nog att ni är bra konservativa i era antagande om dagens och framtidens skogsägare.
Vad är det som säger att det blir mer och bättre skogsvård/skogsbruk bara för att man har en röjsåg?
Dagens skogsägare är ofta mycket hungriga på att lära sig mer och kan de inte vara fysiskt i skogen kan de mycket väl lära sig skogsbruk på distans. Med hjälp av en dator skogsbruksplan och en kurs i familjeskogsbruk kan dessa göra ett klart mycket bättre jobb än en självlärd skogsägare som äger skogen i 5 generation. Allt beror på vad man har för avsikt med sitt skogsbrukande.
Tycker inte att man har bättre skogar bara för att man bor på skogen eller jobbar aktivt på ledig tid.
Känns lite på språket som vi och dom i denna typ av diskussioner.

Nu råkade jag säckert dansa med skridskor bland ömma tår men det får man ta. 😊

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Ängagärdet  
#682328 Skogen sköts nog bra av utbor, den ska ju ändå generera, men resten som byggnader, hagmarker, stängsel m.m. där investeras minimalt vilket är en katastrof för landsbygden på lång sikt. För attan! Sälj till någon som vill bo och verka på plats! Eller hyr åtminstone ut så vi får liv i bygderna! 💪 🌲 🚜

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Huggar Herman  
#682352
Tåndemåla skrev:Nu råkade jag säckert dansa med skridskor bland ömma tår men det får man ta. 😊


Absolut inte, och jag hoppas verkligen att du får rätt i det du skriver. 😉

Själv har jag en stor mängd dåliga samveten på mina marker, trots att jag bor mitt på dem.

Men, det jag ser när jag går på fastigheter med många ägare som bor långt bort, får mig att bli fördomsfull och generaliserande när det gäller skötsel av sådana fastigheter.

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682360 Ja, jag skulle också vilja sälja min villa dyrt till någon annan, och sedan ställa krav på att dom skall hyra ut billigt till mig!😆

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Älgfoderodlare  
#682368
Tåndemåla skrev:Tycker nog att ni är bra konservativa i era antagande om dagens och framtidens skogsägare.
Vad är det som säger att det blir mer och bättre skogsvård/skogsbruk bara för att man har en röjsåg?
Dagens skogsägare är ofta mycket hungriga på att lära sig mer och kan de inte vara fysiskt i skogen kan de mycket väl lära sig skogsbruk på distans. Med hjälp av en dator skogsbruksplan och en kurs i familjeskogsbruk kan dessa göra ett klart mycket bättre jobb än en självlärd skogsägare som äger skogen i 5 generation. Allt beror på vad man har för avsikt med sitt skogsbrukande.
Tycker inte att man har bättre skogar bara för att man bor på skogen eller jobbar aktivt på ledig tid.
Känns lite på språket som vi och dom i denna typ av diskussioner.

Nu råkade jag säckert dansa med skridskor bland ömma tår men det får man ta. 😊


Kan nog hålla med dig där "Tåndemåla". Det hade ju börjat ses en trend på ökad utflyttning från de urbaniserade områdena under de senstae åren. Och nu med pandemin o att fler ser att det går i större utsträckning att jobba hemifrån, då spelar det ju mindre roll var man bor. Och när som nu, smittan av Covid sprids mest inom tätorterna, så blir valet kanske lättare för de som redan äger eller kan tänka sig äga o bruka mark. Det kan ju verkligen bli bra för landsbygden i förlängningen !

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

martall  
#682420 Med tanke på att man ska hugga 50fub per dag med motorsåg eller ha 250 kor i skuldfria ladugårdar för att ha möjlighet att leva på sin gård idag så är det nog inte så konstigt att flera skogsägare blir utbor, med följd att skogens produktion kanske inte ses som det mest väsentliga mera.

Avatar Fallback

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Elmhult  
#682443 Dom som bor på fastigheten bidrar till en levande landsbygd. Det gör inte utbor.

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Knagge  
#682447 Skogen kan skötas hyffsat av utbor men det blir ofta på skogsbolagens vis och då kunde bolagen lika gärna äga det själva .
De som har puts både på byggnader och en egen inriktning i sitt skogsbruk bor i närheten och skattar i kommunen eller grannkommunen eller regionen .

Användarvisningsbild

Re: Tempen på skogsägaren - Skogsbarometern 2020

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682455 Men utbornas uppdrag ger med pengar till de kommuner där de har skogen. Jag kan se bara på det företaget jag jobbar på. Det företaget genererar ca 140 årsarbeten i tre höglands kommer. Då är inte förädligskedjan med räknad. Företaget har ca 50 % av marknaden så man får väl lite mer än dubbla dessa siffrorna hör allt virke. Och jag kan lova att det är inte de ca 120 000 m3 leveransvirke utan de 450 000 m3 uppdrags virke som ger dessa jobben.
En levande landsbygd bygger på att det ska finnas sysselsättning och är inte samma sak som att bara betala skatt där man bor. De flesta utborna bor inom 10 mil från gården. Gäller södra Sverige där jag är insatt. Hur det ser ut norr över har jag sämre koll på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).