Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

59 inlägg 36176 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Egond  
#674603
bening05 skrev:Tack för hjälpen, jag har instruktionsboken som pdf, i den finns det också sprängskisser, vill du ha den så kan jag mejla den om du lämnar mejladressen./Ingvar


hej ha du möjlighet å mejla mej pdf filen ha införskaffat mej en 101 å den hade set bättre dagar är vissa saker som fatttas å så tack på förhand
egon_d@hotmail.com

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

chia01  
#678506 Kan nån mejla bok även till mej har nyss köpt en 101 :a med trasigt batteri på 18amp passar nåt större? Email stefan26592@gmail.com

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Highcoastmaster  
#682341 Hej! Har en Vimek 101 minimaster årsmod 1995. som inte ville följa med hem från skogen idag :-( svartrök och vägrade sen starta.
Känns som väldigt låg kompression.. Vad göra? Känns som det kanske är dags för ett motorbyte?
Några tips kring det?

MVH Arvid

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Avslutat-02  
#682344 Är det en bensinmotor?
Kolla stiftet isåfall.
Bränsle Tillförsel.
Och sedan att olja finns..

Svart rök i en motor är oftast sot, eller olje rester.

Vanligt med svart rök när en kolvring släppt eller att en ventil inte hänger med...
Är det dessutom dålig kompression så är det ventil, kolvring, skärning eller packbox som är det vanligaste..

Men det ser man när man börjar riva.

Men kolla, luft, bränsle, tändning.. Finns dessa och det går att få den att starta med Att hälla lite bränsle i luftintaget så kanske den orkar gå hem...

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Highcoastmaster  
#687196 Hittade inga uppenbara fel. Har beställt ny motor. Håller på att demontera den gamla. Tips på hur man får av primärvariatorn? Är det nån specifik avdragare man skall ha?

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Lajodi  
#687290 Låter lite drastiskt att beställa ny motor! Är den en ny Vanguard eller passar du på att skifta till Hondan?

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Lajodi  
#688590 Har du fått hem nya motorn ännu? Även jag fick stopp i skogen i helgen. Det var dock bara igensatt förgasare så enkelt åtgärdat!

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

AlexanderM  
#838347 Precis fått igång min Vimek 101 efter inköp och visst renoveringsjobb, verkar dock som variatorremmen är sträckt/för lång så vill inte riktigt driva på med fart som man önskar. Någon som har koll på måtten remmen ska ha, Vimek själva tog närmare 700kr+moms för en rem så tänkte om det går att komma lite billigare undan, men framförallt kanske kunna handla mer lokalt och slippa vänta tills efter påsk på frakt

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Lajodi  
#838359 En skoterbutik har rem som passar. Men du måste ju ha specen på den vilket jag inte minns...

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

AlexanderM  
#838363 Jo precis, är ju just dimensionen jag är ute efter. Står tyvärr varken i handboken eller på remmen som sitter där idag

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Nelson81  
#838377 Jag har en variator rem liggandes som jag kan läsa av nummer på i kväll. Återkommer

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

AlexanderM  
#838401
Nelson81 skrev:Jag har en variator rem liggandes som jag kan läsa av nummer på i kväll. Återkommer


Perfekt! 😀

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

ulfgustav  
#838465
AlexanderM skrev:Precis fått igång min Vimek 101 efter inköp och visst renoveringsjobb, verkar dock som variatorremmen är sträckt/för lång så vill inte riktigt driva på med fart som man önskar. Någon som har koll på måtten remmen ska ha, Vimek själva tog närmare 700kr+moms för en rem så tänkte om det går att komma lite billigare undan, men framförallt kanske kunna handla mer lokalt och slippa vänta tills efter påsk på frakt


Enligt mina noteringar så skall remmen har måtten 32x1093

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

thjona  
#838534 Har sökt på rem till Vimek 101 och Dayco HP 3018 verkar passa till samma snöskotrar som remmen Vimek säljer Ultimax Max 1093M3.
Jag har dock inte testat om den stämmer men verkar vara ett alternativ.
Thommy

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).