Traktorer och processorer

HVO i MF3060, andra miljöval för äldre maskiner.

4 inlägg 2133 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HVO i MF3060, andra miljöval för äldre maskiner.

Tomas_H  
#681448 Jag har en MF 3060 som jag kör både på åkrarna och i skogen. Kan denna köras på HVO eller någon annan miljödiesel? Jag funderar på att uppdatera min miljöprofil så långt det går med min begränsade budget.

Finns det hydrauloljor och motoroljor som är mer miljövänliga?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: HVO i MF3060, andra miljöval för äldre maskiner.

Kse  
#681461
Tomas_H skrev:Jag har en MF 3060 som jag kör både på åkrarna och i skogen. Kan denna köras på HVO eller någon annan miljödiesel? Jag funderar på att uppdatera min miljöprofil så långt det går med min begränsade budget.

Finns det hydrauloljor och motoroljor som är mer miljövänliga?


Vad jag förstår så ska det inte vara några problem att att köra på HVO100 i en traktor, tillverkarna menar ju att det funkar i alla dieselfordon.

Dom flesta tillverkare har miljöhydraulnolja men motorolja har jag inte hört talas om nån miljövarriant på.

Avatar Fallback

Re: HVO i MF3060, andra miljöval för äldre maskiner.

tallen100  
#681465 När det gäller oljor i transmission och hydraulik i äldre traktorer så är det bästa att köra på det som dom gått på från början, inte säkert att sakerna invärtes tycker om dom nyare oljorna...

Avatar Fallback

Re: HVO i MF3060, andra miljöval för äldre maskiner.

bgl  
#681486 Jo, Aspen har en syntetisk motorolja med miljöprofil.
Dock som redan skrivits, en gammal maskin mår bäst av det den är van vid.
HVO har det närmast gått spök i här i Sverige. Begränsad global tillgång och liten möjlighet till ökad produktion. Sverige är största importör till vidare, snart kommer vissa producentländer att behålla sin produktion för att förbättra sina nationella utsläpp. då blir tillgången här ändå mindre.
Som någon skrev, enda sättet för tillkommande HVO-förbrukare är att någon annan slutar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).