Ny Teknik och Elektronik

Någon här som använder Chromebook?

10 inlägg 12623 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon här som använder Chromebook?

Elfving  
#338081 Vill tipsa om en av de mest prisvärda produkter jag köpt inom dataområdet, en Chromebook: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2454222
Just denna modell är nog utgången idag, jag betalade 1990 kr i lokal butik i slutet av förra året.

Maskinen använder Googles Chrome OS och kräver att man har tillgång till trådlöst nätverk (vem har inte det idag?). Inloggning sker med googlekontot och sedan är man igång!
Märkligt nog är datorn enbart fokuserad kring webbläsaren chrome, nedladdningsbara appar samt en enkel filhanterare och ett gränssnitt som gör att en gammal windowsanvändare känner sig hemma. Det är inte lönt att försöka installera windowsprogram, de fungerar inte till denna utan det man behöver får man endera använda Google Docs till eller finna som appar. Trots detta är jag supernöjd.

Kort sammanfattning av vad man får för förhållandevis små pengar:
- En laptop som går från strömpåslag till inloggning på runt sju sekunder. Om den är i viloläge (bara stängt lock) tar det en halv sekund innan man är igång.
- Glöm antivirus. Det finns i nuläget inga virus som rår på Chrome OS plattformen av tekniska skäl. Jag litar på att Google sköter detta även framöver.
- Jobbiga "Datorn måste startas om"-skyltar finns inte. En diskret ikon dyker upp som visar att uppdateringar kommer att installeras vid nästa omstart. Detta tar aldrig mer än ett fåtal sekunder. Min windows PC vill i bland ha femton minuter för att installera påtvingade säkerhetsuppdateringar.
- Klarar av allt på webben, högupplöst film på YouTube är helt problemlöst.

Sammanfattningsvis vill jag påstå att denna är oerhört mycket mer prisvärd och lättanvänd för en vardaglig användare som skall läsa mail, nyheter, forum etc. Köper man en lågpris PC med Windows så får man med allt möjligt skräp som är hopplöst att bli kvitt och maskinen känns långsam! Tänk på att det inte går att installera windowsprogram (detta är en helt annat plattform) så att använda gamla goa bokföringsprogrammet på denna är omöjligt. Så klart funkar webbaserade internetbanker alldeles utmärkt.

Det negativa är förmodligen att man blir helt låst vid sitt googlekonto ty man är alltid inloggad. Om man inte gillar att allt man gör registreras av google kanske detta är fel maskin. Jag personligen har slutar bry mig, låt dem samla in data...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon här som använder Chromebook?

JörgenO  
#338101 Jag köpte en Samsung Chromebook när de lanserades för ett par tre år sedan.
Inte ett virus, inte ett problem, ingen blåskärm. Gratis officepaket och andra program finns online samt alla filer man sparar så ingen risk att nåt går förlorat. Datorn uppdaterar sig automatiskt så inga koder att hålla reda på.
Det enda datorn inte tål är att bli trampad på men den nya kostade lika lite som den gamla, 2500kr.
Jag kommer aldrig att gå tillbaka till Windowseländet igen.

Användarvisningsbild

Re: Någon här som använder Chromebook?

Fredrik Reuter  
#338104 Hej,
Tack för recensionerna, kanonbra! :-bd
Jag har bara sneglat åt Chromebook men aldrig testat.

Kan nog vara en riktigt bra lösning som surf + mindre applikationer!

Avatar Fallback

Re: Någon här som använder Chromebook?

Ådii  
#338110 Ställer mig också till skaran som användare, har också en stationär dator med windows men måste ha det annars skulle nog jag nog mest köra enbart med chromebook. Har den billigaste och har aldrig haft problem med den, upplever inte den slö heller fast den har varit med några år.

Avatar Fallback

Re: Någon här som använder Chromebook?

Elmhult  
#676885 Lyfter lite.

Min gamla laptop måste bytas. Det tar en kvart att starta och allt man gör tar ju minst 20 sekunder and funderande.
Funderar på ny och laptop men man är så van vid hur smidigt android är och när man öppnar en PC blir man ju tokig på hur omständigt allt är. Men jag har några små program jag måste kunna köra på en dator. Är det möjligt ändå?
Det är simpla grejer som tex programmera åtelkameror. Det är i princip bara öppna ett väldigt simpelt program och kopiera in inställningar för olika mobiloperatörer.
Sen måste jag kunna föra över filer och foton mellan olika hårddiskar/minneskort. Är detta möjligt med Chromebook?
Jag skulle ju kunna fråga försäljare men de verkar ärligt talat inte veta vad dom pratar om i nästan 100 procent av fallen. Stressade och ointresserade är dom med. Iallafall på Elgiganten i Halmstad.

Tack. Roger

Avatar Fallback

Re: Någon här som använder Chromebook?

AKKAMAAN  
#680620 Skönt att få höra postiva rescentioner om Chromebook, har sneglat i snart 10 år. Har haft obbiga Windowsdaterer sedan Windows blew operativsystem. Men för snnart 5 år sedan var jag less på två generationer av ACER laptops och var så nära att det blev en Chromebook. Men så hittade jag en Lenovo med Windows 10 Hösten 2015 och beslutaade prova den. Och det blev den bäst laptop jag nånsin haft. Men Window är Windows och efter 4 år av uppateringar så var den så seg att jag tröttnade trots att den i övrigt fungerade riktigt bra. Så i våras blev det enny Lenovo Flex5 med uppdaterat Windows 10, intel Core i7 och en 500Gb SSD hårddisk. Och den bootar som en raket varje gång. 2-3 sekunder från att ha"sovit" och ca 10-15 sek från att ha varit avslagen helt. Dessutom häller mina Lenovodaterar rent fysiskt minst 1 år längre än tidigare Acer och andra laptops, som jag för var tvungen att förnya efter 2.5-3 år främst pga av trasiga power anslutningar oc Det kanske är extra är tufft att vara laptop hemma hos migh brustna gångjärn 🤣
Men tillbaka till Chrome och Google Drive. Det är i princip ändå de enda praktiska applikationer jag använder PLUS ett fyndigt bildreigeringsprogram för Windows som heter PicPick. det enda jag i princip skulle sakna på en Chromebook är att ha lite vettigt med sparutrymme lokalt. Google vill ju helst att man ska köpa extra Gigabytes på Google Drive. Men jag har två (2x15Gb) olika Google-konton jag enkelt kan växla mellan utan att behöva logga in eller ut. så man klarar sig hyggligt. Men 500Gb hårdisk lokalt skulle jag inte kunna vara utan. Vill inte tjorva med dussintals USB-stickor och SD-kort. Alla högfreventa filer, bilder etc har jag på Google drive så jag kommer åt dem med telefonen.

Just nu är jag hypernöjd med min nya Windows maskin men kommer ändå aldriga att sluta "snegla" p Chromebook... Kanske köper jag en "bara för att"....

Avatar Fallback

Re: Någon här som använder Chromebook?

zeetorg  
#680956 Ja jäklar, jag läste det som att du hade ett bildprogram som hette dickpick... :lol:

Avatar Fallback

Re: Någon här som använder Chromebook?

Elmhult  
#681343 Ja just det, läste nyss att Google ska begränsa utrymmet. Jaha, då får det kanske bli en Windowsdator igen då.

Avatar Fallback

Re: Någon här som använder Chromebook?

Bosse1  
#681398 Jag kör en gammal Hp Probook med trasig hårddisk och Ubuntu liveskiva "testa utan installation" testade på skoj hur snabbt den startade,lade ner locket öppnade och startade Skogsforum på drygt tre sekunder :-bd

Avatar Fallback

Re: Någon här som använder Chromebook?

Elmhult  
#681426
Bosse1 skrev:Jag kör en gammal Hp Probook med trasig hårddisk och Ubuntu liveskiva "testa utan installation" testade på skoj hur snabbt den startade,lade ner locket öppnade och startade Skogsforum på drygt tre sekunder :-bd


Har provat Ubuntu för längesedan. Det går ju snabbt. Men allt man ville göra krävde timlång handpåläggning.
Synd det inte finns ett Windows light. För du f*n va där är mycket skräp i Windows.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).