Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

725 inlägg 188678 visningar 66 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
Skogsola skrev:Tanken är liten. Bär ni soppa till dem eller krånglar ni fram dem till väg varje dag bara för att tanka? Borde vara ett fäste för en jeepdunk på dem.

Finns du kan ställa på P:25 an. Nej jag tar inte ut maskinen. Ställer en Jeepdunk i dunkhållaren på Alstorn och kör in och tankar i skogen.

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#681080Kört 75 maskintimmar med P25:an för säsongen. Det är traven på bilden plus lite klen björk till ved cirka 5 kubik. Ska serva lite med oljebyte nu i helgen.

TS

550  
#681084Apropå oljebyte, vad är det för serviceintervaller på maskinen?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
550 skrev:Apropå oljebyte, vad är det för serviceintervaller på maskinen?

Det är ju en Kubota diesel i både Alstorn och P:25:an. Kranman har 200 timmar och Alstor säger 400 timmar. Jag vet inte varför men jag byter på dom intervallerna jag fått. Bäst att göra som dom säger.

TS
Användarvisningsbild

Erre  
#681091Ja att sköta grejerna blir man sällan fattig på.
Värre åt andra hållet

Användarvisningsbild

värmSkog  
Vedproducent skrev:

Det är ju en Kubota diesel i både Alstorn och P:25:an. Kranman har 200 timmar och Alstor säger 400 timmar. Jag vet inte varför men jag byter på dom intervallerna jag fått. Bäst att göra som dom säger.

Enligt kubotas bok ska det bytas motorolja med 100 timmars intervall på den motorn som sitter i P25:an.
Kan ju hända att kubota garderar upp sig ifall oljekvalitén skiljer runt om i världen.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
värmSkog skrev:
Vedproducent skrev:

Enligt kubotas bok ska det bytas motorolja med 100 timmars intervall på den motorn som sitter i P25:an.
Kan ju hända att kubota garderar upp sig ifall oljekvalitén skiljer runt om i världen.

Bensin är 100 timmar och diesel 200 timmar på P25:an

TS
Användarvisningsbild

värmSkog  
#681110Skrev bara det som står i Kubotas egna service bok. Där står det första oljebyte 50 timmar sedan 100 timmarsintervall (Kubota D902)

Användarvisningsbild

Vedproducent  
värmSkog skrev:Skrev bara det som står i Kubotas egna service bok. Där står det första oljebyte 50 timmar sedan 100 timmarsintervall (Kubota D902)

Ok. Ja jag vet inte hur dom kommer fram till sina intervaller när det skiljer sig så. Men Alstor säger 400 timmar och Kranman 200 timmar. Men det kan ju vara som du säger att Kubota garderar sig och så har maskintillverkarna fått godkänt här för sina intervaller. Tror ju inte dom hittar på längre intervaller själva om dom inte har fakta bakom.

TS
Användarvisningsbild

vedmalen  
#681162Samma motor i vimeken. Och där säger dom 100timmar också.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681218Kubotas 05-serie som sitter i Alstor 840 har dubbla intervallet mot den mindre D902 motorn i P25.
Intervallet bestäms dock av faktorer som hur motorn körs, bränslets renhet, oljans kvalitet, osv.

En Kubota 05-motor i 1800 varvs generator-utförande får till exempel under vissa driftsförhållanden köras 1000 timmar mellan oljebytena förutsatt att olja med en viss kvalitet används och att den tankas med diesel med ultralågt svavelinnehåll.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#681222Tack för alla klarläggande om oljeintervaller. Jag räknar med att både Kranman och Alstor har koll på läget och följer minst deras rekommendationer. Alstorn tex kommer nog inte gå 400 timmar om året men det kan ju vara vettigt att byta varje år i alla fall.

TS
Användarvisningsbild

JohannesG  
Vedproducent skrev:Ska inte säga att jag mätt bränsleförbrukningen exakt men tanken är ju ganska liten, 14 liter. Så det känns som man tankar ofta men efter en 4 timmar på räknaren så är nålen på mätaren bra långt ner. Så jag skulle säga runt 3 liter i timmen utan någon exakthet.

Kan 3 l/h verkligen stämma? Det låter mycket tycker jag. Hade varit intressant om du gjorde en noggrann mätning, om du har lust alltså.

Grannens Valmet 405 (61hk) drar enligt honom knappt 3 l/h med skogsvagn, och då kör han även till och från skogen någon kilometer ett par gånger om dagen.
Mätte idag vår Valmet 8050 (120-130hk). Med stegmataren hade den nu dragit 3,88 l/h.

Detta får mig att fundera på om inte P25 drar mycket i förhållande till motorstorlek om 3 l/h stämmer.
Menar inget negativt om maskinen som sådan, bara funderar över dess förbrukning.

tallen100  
#681664Om motorn är "för liten" och får jobba "hårdare" hela tiden så blir dom törstiga, så det är inte otroligt.

"Lagom motorstorlek" är bäst 😉.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#681672Jag har inte mätt förbrukningen så jag kan inte säga att den drar 3 liter i timmen. Nålen är långt ner efter ungefär 4 timmar men det kan mycket väl vara betydligt mer än 2 liter kvar i tanken. Så ta inte den siffran för någon sanning. Jag ser att dom anger 2,8 liter i timmen för bensinversionen. Rimligen borde dieselversionen ligga lägre än bensin. Hittar dock ingen siffra från dom på dieselversionen. Tanken kunde gott varit något större hursomhelst för tankar får man göra ganska ofta.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).