Inomgårdsmaskiner

Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

160 inlägg 102805 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#680985 Ja flera saker kan gått fel.

Svänghjulet kan ha vridit sig på axeln om du inte dragit åt det tillräckligt. Det ser du i så fall på att kilen är skuren. Notera att kilen inte håller hjulet på plats, det gör konorna som måste vara kliniskt rena tillsammans med åtdragningen av startkopplingen som tjänstgör som mutter.

Du säger att brytaren stänger när kolven är 1 cm från topp, men när öppnar den? Det finns ingen annan inställning än brytaravståndet. Antar att du kollat att kondensatorn sitter ordentligt fast.

Kondensatorn kan ha givit upp, har du fått ett genomslag i den så blir det inte nån gnista.

I värsta fall har tändspolen gett upp. Du hade tändstift i när du provdrog, men låg stiftet ordentligt an mot godset? Det kan skada spolen om det är för stort gap det skall hoppa över.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

jacobi11  
#681011 Tack för snabbt svar.
Kilen verkar var bra, ska ta kort senare, drog åt startkopplingen ordentligt, men har ingen momentnyckel.
Då kan man altså inte justera när brytare ska stänga o öppna i relation till kolv.
Brytaren öppnar när kolven vänder ner eller något tidigare.
kondensatorn sitter ordentligt.
Hur testar jag kondensatorn, hur många ohm ska den ha.
Spolen har 2,55 kOhm mellan hatt och jord.
Efter blixtrandet och ny rengöring&inställning.
hade jag först stiftet i vid provdragning, tog sen ut den för att se om nån gnista fanns.
och det fanns men tände inte trots startspray direkt i förgasaren och senare även T-Röd
och bensin direkt i tändstiftshålet (mycket lite).

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

jacobi11  
#681016 Glömde nämna (även om det är ett senare problem) att när jag snurrar svänghjulet för hand
så driver den hjulen framåt trots att växeln är i neutral.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#681035 När brytaren öppnar är det intressanta. Skall öppna något innan kolven är i topp, så det förefaller vara OK, som du beskriver det. Enda sättet att justera tändpunkten är att ändra brytaravståndet. Om allt annat är i ordning så blir det rätt tändpunkt när brytaren är 0,5 mm vid maximal öppning.

En hel kondensator har oändligt motstånd, men det är ingen garanti för att den är hel. Släpper den igenom ström, dvs har ett mätbart motstånd, så är den däremot garanterat kass. Enda säkra är att byta.

Du har, antar jag, kollat alla kablar så att det inte är avbrott eller kortis nånstans, liksom stoppkontakten/startnyckeln som jordar när den stängs av och är öppen när den skall gå.

Minns inte vad spolen skall ha för värde, skall kolla sen på en jag har. Återkommer om det.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

jacobi11  
#681049 Tror att jag hittat felet, klantigt av mig.
(Jag har aldrig tidigare felsökt motorer inte ens tittat/funderat närmare på hur de fungerar
men detta forum var så utförlig så jag försökte)
Efter allra första isärtagning & rengöringen så skadades tydligen svarta kabeln som går från kondensatorn
till skruven under tanken, det var väl därför det blixtrade över blocket ?
Varför jag inte fattade var väl att det blev gnista även därefter.
Då återstår det svåra varför hjulen drivs när växeln är i neutral.
Enda stället spaken stannar i är Neutral, kan inte fixeras varken i back eller i fram.
tror att jag såg på detta forum ett schema på hur elkablarna går fram, kan du länken?
vill nämligen förstå hur det fungerar från tändnyckel till tändstift.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#681070 Nu vet jag inte vilken typ av drift du har, så det är lite svårt att säga något om den. Men jag skulle gissa att du har en treväxlad Unitrol-drift. Ser det ut så här på "panelen"?

1605885988_080904_05.jpg


Om så är fallet så finns det lite att läsa här: blog/totte/index_start-1590.html

Minns inte alls var det där elschemat finns. Men det är rätt enkelt. Från tändspolen går det dels en högspänningskabel till stiftet, dels en enkel kabel ned till brytaren. Den är sammankopplad med en kabel som går till stoppbrytaren, vilket är tändnyckeln om du har en sån, annars är det nåt som sitter nere under tanken. Den kabeln kortsluts till chassi för att stanna.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

jacobi11  
#681087 Min växelspaken har bara fram neutral och back. Spak neråt =fram.
Gilson modell 55174 45855
Spaken ska väl stanna i våld läge ?
Min gör inte det.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#681113 Aha, en sån. Gissar att det är nån av dessa: https://gilsonsnowblowers.com//snowfeat ... termediate

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer då, har aldrig jobbat med, eller ens sett en sån i verkligheten. Men det är ju helt klart att spaken skall låsa i läge framåt, annars är slungan i stort sett okörbar. Troligtvis skall den inte låsa i bakåtläge.

Du får börja att granska alla ingående delar så kan du nog hitta en anledning.

Det mesta om Gilson snöslungor hittar du här: https://gilsonsnowblowers.com/ Kanhända det finns nån dokumentation att få tag på därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

jacobi11  
#681128 Ja precis en sån som i länken från 1979.
Får börja skruva o se om jag hittar nåt.
Tack så mycket för all hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684700 Jag slänger in en video som Mustie1 har gjort, verkar vara som han gjorde ett kap 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).