Sågtimmer

Grovt timmer

57 inlägg 26866 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grovt timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680662 Är det rätt att ni däruppe norr om Mälaren alltid haft avdrag för grovt timmer? Och med grovt tänker jag mig ca 40cm i topp.

Och hur ser det ut här nere i södra delen, har de flesta sågverk samma pris upp til ca 70 cm, eller sänks de här med?

Jag kollade lite på listorna för Södra som jag brukar sälja levernasvirke till, och såg att från 38cm så sänks fub-rpiset med ca 20-25% på vissa listor.

Skall man hugga stockmätt tall, så sänks inte priset, men där vrakas allt med mer än 50cm i topp istället! 😮

Hur har ni det med andra prislistor här i söder?

Detta lär ju sänka den optimala avverkningsåldern ganska rejält?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

halvproffs  
#680667 Det är sant tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

halvproffs  
#680673 Prislista från 1994 på stamblock gran som tillät grövre dimensioner.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

isteskog  
#680692
halvproffs skrev:Prislista från 1994 på stamblock gran som tillät grövre dimensioner.

Är det inte det som kallas för svarvgran idag? Palakangas jobbar ju med detta.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680806 Vänerply fabriken i Otterbäcken sväljer det som är övergrovt. Men just nu har de stängt för corona bland personalen.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

alias  
#680807
Mangan skrev:Är det rätt att ni däruppe norr om Mälaren alltid haft avdrag för grovt timmer? Och med grovt tänker jag mig ca 40cm i topp.

Och hur ser det ut här nere i södra delen, har de flesta sågverk samma pris upp til ca 70 cm, eller sänks de här med?

Jag kollade lite på listorna för Södra som jag brukar sälja levernasvirke till, och såg att från 38cm så sänks fub-rpiset med ca 20-25% på vissa listor.

Skall man hugga stockmätt tall, så sänks inte priset, men där vrakas allt med mer än 50cm i topp istället! 😮

Hur har ni det med andra prislistor här i söder?

Detta lär ju sänka den optimala avverkningsåldern ganska rejält?


Ligger inte Bjärnareds sågverk i Halland?

Hade för mig att de i alla fall har köpt grovtimmer.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

halvproffs  
#680836
isteskog skrev:
halvproffs skrev:Prislista från 1994 på stamblock gran som tillät grövre dimensioner.

Är det inte det som kallas för svarvgran idag? Palakangas jobbar ju med detta.


Möjligt. Apteras dock inte sånt här vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Sture Andersson  
#680865
Skogsola skrev:Vänerply fabriken i Otterbäcken sväljer det som är övergrovt. Men just nu har de stängt för corona bland personalen.

Kolla i prislistan från södra ,dom betalar bättre för övergrovt timmer än vad dom gör för vänerblock, men det är ju inte södras firma ,så det kanske går att få bättre betalt för vänerblock på nått annat ställe.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680867 Som självverksam är det svårt nog att få ihop till en leverans tycker jag! :)

Värögran passade mig bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680913
halvproffs skrev:Prislista från 1994 på stamblock gran som tillät grövre dimensioner.

Ansgarius Svensson köper stamblock och ramsågar

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680914 Grovtimmer i stamblockskvalite går nog fortfarande att sälja men det är värre med resten. Någon kreativ skogsforumist får väl sätta upp en stor bandsåg.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680916
Mangan skrev:Är det rätt att ni däruppe norr om Mälaren alltid haft avdrag för grovt timmer? Och med grovt tänker jag mig ca 40cm i topp.

Och hur ser det ut här nere i södra delen, har de flesta sågverk samma pris upp til ca 70 cm, eller sänks de här med?

Jag kollade lite på listorna för Södra som jag brukar sälja levernasvirke till, och såg att från 38cm så sänks fub-rpiset med ca 20-25% på vissa listor.

Skall man hugga stockmätt tall, så sänks inte priset, men där vrakas allt med mer än 50cm i topp istället! 😮

Hur har ni det med andra prislistor här i söder?

Detta lär ju sänka den optimala avverkningsåldern ganska rejält?

Sågverken är maximerade till att köra mellangrovt virke idag.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680920 Bredare plank än 2"8 är det inte stor efterfrågan på. Det räcker att stocken är 25cm i topp för att få ut två såna. Det som är därutöver är bara onödigt.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680921 När jag hade en såg som tog riktigt grovt gjorde jag 4" 12 ( 100X300) av det övergrova. Sen körde jag dem ett varv till och gjorde stolpar 100 X 100 utan märg som inte sprack. Varsågod, jag bjuder på affärsidéen.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680946 En tankeställare för blädningsmupparna som ska avverka något enstaka tokgrovt träd ibland som ingen egentligen vill ha.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).