Sågtimmer

Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

25 inlägg 8700 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Torbjörn Johnsen  
#680385
svampbob skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:
Skogsola skrev:Skalfördelarna handlar om att kunna nå marknaden och kunna leverera "just in time" den där båten till Egypten just när de vill ha den.


Är det inte bättre att jobba upp ett kundanpassat utbud för ett mer välbetalande kundsegment? Så att man slipper skicka båtlass till Egypten😁


När jag är ute i hamnen så reagerar jag alltid på virkesbuntarna som står ute i regnet på kajen och med plastemballaget bort blåst. Det virket åker till Nordafrika och dom klagar inte så priset är nog därefter.
Virket som står inne i magasinen går på export till Europa och är garanterat av en annan kvalité.


Ja, och det land som verkar betala allra bäst och som vill ha det bästa virket verkar vara Japan.

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

svampbob  
#680394
Skogsola skrev:Skalfördelarna handlar om att kunna nå marknaden och kunna leverera "just in time" den där båten till Egypten just när de vill ha den.


Är det inte bättre att jobba upp ett kundanpassat utbud för ett mer välbetalande kundsegment? Så att man slipper skicka båtlass till Egypten😁[/quote]

När jag är ute i hamnen så reagerar jag alltid på virkesbuntarna som står ute i regnet på kajen och med plastemballaget bort blåst. Det virket åker till Nordafrika och dom klagar inte så priset är nog därefter.
Virket som står inne i magasinen går på export till Europa och är garanterat av en annan kvalité.[/quote]

Ja, och det land som verkar betala allra bäst och som vill ha det bästa virket verkar vara Japan.[/quote]

Att dom betalar bäst betyder inte automatiskt att du tjänar bäst på att sälja åt dom. Jag har hört sågverk klaga över hur besvärliga Japanerna är som kunder så reklamationerna är en stor post.

Avatar Fallback

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

surjämten  
#680396
halvproffs skrev:Frakterna till sågverken blir längre och längre. Undrar vem som får betala dem?...

Har inte riktigt kläm på vad transportavdrag är, men gissar att kunden betalar/drabbas utan att bli informerad??

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

halvproffs  
#680403
surjämten skrev:
halvproffs skrev:Frakterna till sågverken blir längre och längre. Undrar vem som får betala dem?...

Har inte riktigt kläm på vad transportavdrag är, men gissar att kunden betalar/drabbas utan att bli informerad??


Tror det blev fel där. I detta fall är det säljaren alltså skogsägaren som får betala på ett eller annat sätt. Köparen i detta fall sätter pris och villkor. Så är det nog i de flesta fall för bulkproducenter.

Avatar Fallback

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680522 Rent krasst så ska virket fraktas hela vägen till t.ex Japan eller Egypten i vilket fall. Oavsett om det sker som timmer eller uppsågade plank.

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Kenya Cane  
#681847
svampbob skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:
Skogsola skrev:Skalfördelarna handlar om att kunna nå marknaden och kunna leverera "just in time" den där båten till Egypten just när de vill ha den.


Är det inte bättre att jobba upp ett kundanpassat utbud för ett mer välbetalande kundsegment? Så att man slipper skicka båtlass till Egypten😁


När jag är ute i hamnen så reagerar jag alltid på virkesbuntarna som står ute i regnet på kajen och med plastemballaget bort blåst. Det virket åker till Nordafrika och dom klagar inte så priset är nog därefter.
Virket som står inne i magasinen går på export till Europa och är garanterat av en annan kvalité.

Kvalitén på virket som går till Nordafrika är oftast VII-sort = urlägg/vrak = det sämsta virket.

Avatar Fallback

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681875 Så är det ju. Men blir det nog mycket så blir det kosing in ändå.

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Torbjörn Johnsen  
#681913 Ja, fast inte per kubikmeter🤓

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

halvproffs  
#681930
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, fast inte per kubikmeter🤓


Jobbet på bygget var accordsmätt men gick inget vidare så betalningen var dålig.
Då sa en; det var ju tur att vi hade så många timmar då!

Avatar Fallback

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

550  
#681949 Ofta talas det om hur bra den nya investeringen i verksamheten (sågverket) är. Är det då säkert att stora investeringar som rationaliserar produktionen är bra för branschen som helhet? Gör man så grannen får sämre marginaler, så vill han också snart rationalisera sin produktion. Då måste man själv göra nya investeringar, trots att de investeringar man gjorde för något år sedan inte har betalat sig ännu, och så är ekorrhjulet igång. Särskilt på föreningssidan så är säljarna även medlemmar och får således betala för halvt misslyckade investeringar. Man kan tycka att råvarupriserna borde kunnat vara högre med så stor rationalisering som har skett i industrin...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).