Skogsröjning

Antal ha/dag??

61 inlägg 44365 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Antal ha/dag??

crazyhogan  
#53158 Hej alla !
Jag är ny på forumet här..Tycker detta forum verkar helt kanon...
Nu till min fråga:
Jag skall leja ut en hel del röjning både eftersatt och inte..
Dom vill ha betalt per timme, verkar okej tycker jag..
Hur mycket kan man räkna med att en van "röjjare" röjjer per dag?
I genomsnitt, då jag förstår att det kan skifta väldigt olika beroende på eftersatthet, områden å så...
Tackar på förhand..
// Håkan



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53163 Vi har diskuterat det här lite grann i andra trådar, blir bra att ha det i egen tråd.

Vid slutröjning på bra marker kan man räkna med ca 1ha/8tim.
Eftersatt röjning kan jag inte säga nåt om, beror ju helt på hur jävligt det är och vad det är för träslag och hur eftersatt det är. Är det röjt nån gång tidigare?

I somras röjde jag två områden där jag bara tog mig fram 0.2Ha/dag men det är väldigt sällsynt att det är så pass jävligt, det var så tätt att dagsljuset knappt trängde igenom :surp:
Min bästa är nog en bra bit över 2ha/dag, du ser att det skiljer sig väldigt. Det är nog praxis att röja eftersatta områden per timme. Jag kör fortfarande med fast pris på "normal" röjning men de flesta tror jag röjer per timme där också.

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Staväng  
#53167 Jag är anställd som röjare och vi förväntas snitta 0,7ha/dag. Jag har lärt mig med tiden att det ofta blir lite dyrare i privata skogar, dels väntas det ofta längre med röjningen alt utebliven plantröjning, dels är det ofta "snålt" röjt tidigare då man tenderar att vara lite räddare om sina egna pinnar.
Jag tror nog att röjning/tim ändå blir den bästa affären för dig eftersom man ofta drar till med ett något högt ha pris annars för att vara på den säkra sidan. Se bara till att det inte slöas i skogen utan att de gör sina åtta timmar. ;)
För att försöka svara på din fråga så får jag väl hålla med Palms, någonstans mellan 0.2 och 1,5 ha/dag.
Om jag ska sticka ut näsan lite så tycker jag nog inte att man ska ligga under 0,5 så länge det inte är en vägg av sly eller riktigt jävlig mark.

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

masterchief  
#53168 Mina röjare snittar 0,7ha om dagen i genomsnitt.
Dock förekommer ett antal 0,3 skiften med per år...

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53177 Egentligen skulle man ha räknat ut ha/8t för de värsta trakterna gjorde inte jag fulla dagar, det var så pass jobbigt.
Skulle tro att jag låg på 0.4ha per 8-timmarsdag.

Försökte faktiskt räkna ut ett snitt på hela året (2008) och då hamnar jag på 0.69ha/dag, men då har det året varit det sämsta hitills för mig. Det mesta var röjning i 10-15 åriga bestånd på fuktiga marker. Alla trakter röjdes av 3 pers så min uträkning blev nån sorts medeltal.

Räknade ut 2007 års snitt också, det blev 1.12ha/dag. Mest förröjning, 95% välvårdad bolagsskog.

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

masterchief  
#53192 Om man bortser från förröjning så anser jag att det är lyx att röja om man hinner mer än 1ha/8tim.
Röjningsbehovet finns liksom inte.
Dock så kommer det alltid med ett antal sådan områden per år, antar det är så när skogvaktarna sitter vid dataskärmen istället för att kolla ute i skogen :lol:
Bra för snittet är det iallfall 8)
Vi röjer förövrigt ingenting på ackord....

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

stihl  
#53478 Lyx att röja om man hinner mer än 1ha/8tim?
Det beror väl mycket på röjaren åxå en del röjare hinner inte mer även om det ser bra ut.
Hur mycket ska du röja på en dag tycker du?
Jag tycker det är fel att släppa de så det ser ut som en vägg.
Du ska väll vara glad som enreprenör om du får fina objekt så man kan gör en slant.
Men röjer man bara på timma så behöver man aldrig jäkta och då går det bra ändå.

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

masterchief  
#53522 Jag ansåg att 1ha/dgv var för skogens och markägarens bästa.
Röjer man mer i södra halvan av Sverige så anser jag att man är inne och röjer i onödan, dvs man drar på sig åtmintone en extraröjning i framtiden.
Angående att tjäna en hacka som entrepenör så ska man inte göra det på markägarnas bekostnad utan se till att ha rättvisa ackord som tar hänsyn till stamantal mm.
Eller som vi gör, våga vägra ackord 8)
Notera att det kräver en del av de som arbetar, då man lätt förstör rycktet om man tar in folk som inte håller måttet.
For min del så har jag 2 heltidsanställda som röjer samt en på sässong. Håller inte på att byter folk åt höger och vänster.

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53567
masterchief skrev:Jag ansåg att 1ha/dgv var för skogens och markägarens bästa.
Röjer man mer i södra halvan av Sverige så anser jag att man är inne och röjer i onödan, dvs man drar på sig åtmintone en extraröjning i framtiden.
Angående att tjäna en hacka som entrepenör så ska man inte göra det på markägarnas bekostnad utan se till att ha rättvisa ackord som tar hänsyn till stamantal mm.
Eller som vi gör, våga vägra ackord 8)
Notera att det kräver en del av de som arbetar, då man lätt förstör rycktet om man tar in folk som inte håller måttet.
For min del så har jag 2 heltidsanställda som röjer samt en på sässong. Håller inte på att byter folk åt höger och vänster.


Jag håller helt med, det är dessutom redigt jobbigt att springa runt i gles skog och röja lite här o lite där, känns i benen när man lubbar 1.5ha/dag!
Det där med rättvisa ackord vs timpenning, med fast pris vet ju kunden exakt hur dyr röjningen blir, har du nåt pristak mot kunden? Eller nåt riktpris som han kan förvänta sig?
För mig har det också blivit att nästan all röjning mot privata kunder är per timme eftersom de ofta är eftersatta och jag alltid kör per timme i eftersatt röjning.
Oavsett om man har fast pris eller ackord så gäller det att vara rättvis om man vill behålla kunderna, de som kör per timme kan ju inte gå och lunka i långsam takt och låta fakturan ticka på och samtidigt tro att man får bra kritik av kunden när han pratar med sina vänner o bekanta.

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

P.Dswe  
#53588 hallå:)
i sommars när vi röjde vi på ackord och då snitta vi på minst 1,2 hektar på 8 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53596 Hos dom få privata markägare jag röjt åt så är det timpris som gäller.

Dock så sätter jag upp ett maxpris så att kunden vet hur mycket det skulle kunna bli.

Det som oftast är problem då man sätter sådana gränser är att man inte har tid att springa igenom hela området. För det mesta får man förlita sig på satellitfoto och områdena som ligger lättast tillgängligt.

om man röjjer över 1,0 ha per dag får man vara nöjd!

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

stihl  
#68013 Det måste vara bättre att kanske röja två gånger än vänta så det blir så eftersatt
att det blir för dyrt så det inte går att röja allt

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68018 Men, ni som beräknar priset innan, hur gör ni? Går ni på stamantal och höjd, eller bara på känsla?

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Skogsmullle  
#68022
Mangan skrev:Men, ni som beräknar priset innan, hur gör ni? Går ni på stamantal och höjd, eller bara på känsla?


När man har röjjt ett tag så lär man sig hur mycket man hinner med och ungefär hur lånt tid det kommer att ta att gå igenom skiftet med sågen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

Mellis  
#86664 när ni röjer ur hårt röjer ni ? dvs hur många stammar ca /ha lämmnar ni ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar