Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

725 inlägg 188670 visningar 66 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#679434Å vi bockar å tackar 🙏

Kranman

550  
#679717Fortsätt med bilderna, det är alltid kul att se! Vad har du för tillbehör på din P25? Något du ångrar att du inte köpte, eller inte har haft nytta av?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
550 skrev:Fortsätt med bilderna, det är alltid kul att se! Vad har du för tillbehör på din P25? Något du ångrar att du inte köpte, eller inte har haft nytta av?

Jag har dieselmotorn, större hjul, lampor, såghållare, tankmätare och dragstång till bilen. Ja det är väl det tror jag. Större hjul vet jag inte om det behövs riktigt. Nja jag vet inte riktigt men jag kommer ju ändå köra såpass så det är värt dieselmotorn tycker jag. Kör man lite så klarar man sig säkert med bensinmotorn också. Är ju en bra peng för den mellanskillnaden. Men nej jag har inte ångrat något i utrustningsväg och skulle jag komma på något eller behöver något så har jag 20 minuter till Kranman och 30 minuter till Alstor.

TS

550  
#679983Låter som den är ganska fullutrustad 👍 Med dieselmotor verkar P25 snabbare i hydrauliken tycker jag, så det vill man nog ha. Bortsett från inköpspris så har bensinmotorer inte så många fördelar mot dieslar. Stora hjul kanske inte behövs för frigångshöjd med tanke på att det är ganska kort avstånd mellan hjulen? Däremot ser det ut som mönstret i dina hjul driver bättre, eller åtminstone håller längre, än mönstret i dem små hjulen.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
550 skrev:Låter som den är ganska fullutrustad 👍 Med dieselmotor verkar P25 snabbare i hydrauliken tycker jag, så det vill man nog ha. Bortsett från inköpspris så har bensinmotorer inte så många fördelar mot dieslar. Stora hjul kanske inte behövs för frigångshöjd med tanke på att det är ganska kort avstånd mellan hjulen? Däremot ser det ut som mönstret i dina hjul driver bättre, eller åtminstone håller längre, än mönstret i dem små hjulen.

Har kört en med bensinmotor i ca 12 timmar nu, upplever inte hydrauliken som långsam. Har du några siffror eller andra jämförelser som du bygger det på? Jag har tyvärr inte möjlighet att testköra en diesel i närtid.
Frågar då jag står och väger om just diesel är värt det väsentligt högre priset.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Uvskogen skrev:
550 skrev:Låter som den är ganska fullutrustad 👍 Med dieselmotor verkar P25 snabbare i hydrauliken tycker jag, så det vill man nog ha. Bortsett från inköpspris så har bensinmotorer inte så många fördelar mot dieslar. Stora hjul kanske inte behövs för frigångshöjd med tanke på att det är ganska kort avstånd mellan hjulen? Däremot ser det ut som mönstret i dina hjul driver bättre, eller åtminstone håller längre, än mönstret i dem små hjulen.

Har kört en med bensinmotor i ca 12 timmar nu, upplever inte hydrauliken som långsam. Har du några siffror eller andra jämförelser som du bygger det på? Jag har tyvärr inte möjlighet att testköra en diesel i närtid.
Frågar då jag står och väger om just diesel är värt det väsentligt högre priset.

Kul, jag har inte kört bensinmotorn så jag har ingen uppfattning. Har du lärt dig spakarna någorlunda och hur är din känsla?

TS

550  
Uvskogen skrev:

Nej, det har jag egentligen inte. Minns inte var jag har hört/läst det, eller om jag tyckte det märktes i någon film... Effekten är högre på dieselmotorn, 18 kW jämfört med 15,5 kW, enligt hemsidan. Dieslar brukar vara starkare än bensinare även med samma effekt. Så är de lika snabba i hydrauliken så borde bensinaren gå tyngre och kanske inte hålla lika länge? Efter att ha bytt från bensin- till dieselbil så räknar jag med att dieseln går betydligt billigare i bränslekostnad. Kör man dessutom på alkylatbensin så blir där en extrakostnad till. Är det som att byta i gräsklipparen så skulle inte jag köra bensinmotorn på något annat än alkylat...

Hur är bensinförbrukningen på den du provkör? Så kan vi fråga @Vedproducent hur dieselförbrukningen är i hans. Klart att man får rätt mycket soppa för mellanskillnaden, så jag förstår att du står i valet och kvalet 😀

Jag upplever nog ljudet som behagligare från en diesel, men då har jag bara lyssnat på några filmer nu...

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#680036Ska inte säga att jag mätt bränsleförbrukningen exakt men tanken är ju ganska liten, 14 liter. Så det känns som man tankar ofta men efter en 4 timmar på räknaren så är nålen på mätaren bra långt ner. Så jag skulle säga runt 3 liter i timmen utan någon exakthet.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680042Hur ser däckslitaget ut efter några hundra timmar? Antar att de får slita rätt så ont om det är långt emellan träden.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Skogsola skrev:Hur ser däckslitaget ut efter några hundra timmar? Antar att de får slita rätt så ont om det är långt emellan träden.

Nej det syns inte något alls. Jämför du med en skotare så rullar den ju inte i närheten av samma sträcka. Det tror jag inte blir något problem med däcken inte.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent skrev:Kul, jag har inte kört bensinmotorn så jag har ingen uppfattning. Har du lärt dig spakarna någorlunda och hur är din känsla?

Tog en hel dag att få någorlunda ordning på muskelminnet! 😀 Men nu går det ok även om jag fortfarande är glad att jag är ensam i skogen utan vittnen.
Är förvånad hur nyttig den faktiskt är. När man kört igenom 10 granar på rad så känner man skillnaden mot helmanuellt. Det enda jag står mig på massor är placeringen av nödstoppet. Slår i det med låret under förflyttning ofta. Måste vara bättre placera det på plåten i stället.
Ja och sen förstås att inte sågen går tillbaka automatiskt. Fast det är samtidigt lite bra, man får tänka till lite.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#680082Ja nödstoppen kan ju inte vara svårt att flytta. Mig har det dock bara hänt någon enstaka gång. Men kul kör hårt!

TS
Användarvisningsbild

550 skrev:Hur är bensinförbrukningen på den du provkör? Så kan vi fråga @Vedproducent hur dieselförbrukningen är i hans. Klart att man får rätt mycket soppa för mellanskillnaden, så jag förstår att du står i valet och kvalet 😀

Jag upplever nog ljudet som behagligare från en diesel, men då har jag bara lyssnat på några filmer nu...

Jag har faktiskt ingen uppfattning alls om förbrukning än, alldeles för kort tid.
Men behövde inte någon gång dra på full gas i den skog jag var nu. Förvisso inte de grövsta gallrings granarna.
Men visst skulle jag också vilja ha en diesel, allt annat lika. Finns ju en fördel med diesel också i det att jag får samma bränsle till både processor och skotare.
Men mitt behov är trots allt inte så stort att den ökade kostnaden kan motiveras. Tror jag.... 😉

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680098Tanken är liten. Bär ni soppa till dem eller krånglar ni fram dem till väg varje dag bara för att tanka? Borde vara ett fäste för en jeepdunk på dem.

Användarvisningsbild

svampbob  
Skogsola skrev:Tanken är liten. Bär ni soppa till dem eller krånglar ni fram dem till väg varje dag bara för att tanka? Borde vara ett fäste för en jeepdunk på dem.

Jag har senaste veckan haft skördaren 500 meter från väg så jag kör varje dag ut en bränsledunk med skotaren.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).