Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 118188 visningar 45 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#679855Ursäkta totte, här är dom. http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokume ... uktion.pdf
https://www.landskogsbruk.se/skog/brist ... ogsagarna/

Oj nu glömde jag att ni inte klarar två tankar samtidigt, det varmare klimatet är även mycket dåligt för gran, det är alltså dåligt med både kyla och värme, så är det med gran, den är besvärligare än man tror, och det gör det ännu mer korkat att satsa skjortan på gran, blandat med björk och asp funkar den betydligt bättre, men varför inte överge den som huvudträd, det måste vara det bästa, jag har massor av gran som är 70 år gammal och inte mer än 20 cm i brösthöjd, den är stark som brännvin och tål vad fan som helst med torka storm och borrar, men där har vi de två tankarna igen, man måste hålla isär saker, annars går det åt helvete.

En helt annan sak som en kille påpekade i en artikel för nåt år sen, han var förbannad för att det mesta av skogarna i Jämtland avverkades utan minsta förädling, faktiskt över 80% av de rotsålda träden betalades med 80 öre kilot (kul vinkel) och lämnade Jämtland, när det sågades eller elda/kokas nånstans i landet var det förädlat till 5 kr kilot, när det byggdes något med det var det förädlat till 20 kronor, då hade det mesta lämnat landet, så den vinsten tog ett annat land hand om, när det gjordes möbler var det uppe i 80 kronor kilot och om det gick till riktigt finsnickeri så var det det dubbla 160 kronor kilot, ja vad säger man om världens sämsta skogsbruk, jo det gör landet luspankt och framförallt lokalbefolkningen som bara står där med en avsmullen atombomb i sitt landskap, så t o m turisterna pissar på dom, men va fan en uppbruten stubbe ur marken är väl något slags skogsbruk också, även om det är ett tragiskt skogsbruk som forskats fram av folket i åsiktskorridoren, så är det ju vad vi har, man får väl vara glad åt att vår skog håller igång miljontals jobb i andra länder, vi får bjussa på det.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#679858Och kolla de här två fröna, det är dom som bestämmer över våra skogar, man ryser. https://www.landskogsbruk.se/debatt/reg ... i-sticket/

Ett litet citat "Vi i Moderata ungdomsförbundet ser värdet i svenska skogsägares arbete för jobb, tillväxt, klimat och miljö. Granbarkborren hotar just nu detta med sin förödelse. En av anledningarna till att insekten spridit sig så fort är det varmare klimatet. Det är även vanligt att den uppstår i icke brukad skog, inte ovanligt från naturbiotopklassad skog, för att sedan övergå till välmående och aktivt brukad skog. "
den där sista var väl bra "inte ovanligt från naturbiotopklassad skog, för att sedan övergå till välmående och aktivt brukad skog. " Hur fan ska dom ha det är den välmående eller inte, tusentals borrar är chanslösa att döda en frisk gran, står den dessutom med lövträd så kommer dom inte ens dit, någon som kan visa mig en borredödad gran mitt inne bland lövträd, nä just det.

TS

gurka  
ulf 1 skrev:Oj nu glömde jag att ni inte klarar två tankar samtidigt,

Du är duktig du ulf1......

Naturen gör aldrig några misstag
skapar den en dumbom så menar den det.
Josh Billings

Användarvisningsbild

ulf 1  
$matches[2]
Nu ska vi titta på ett lands skogsbruk och vikten av att inte skövla naturen, kontra att bevara den, vi tar ett riktigt modernt land som har förstått det här med ekonomi, Kanada, först tar vi utvecklingen av skogsbruket, där det finns 340 miljoner hektar produktiva skogar, så här ser det ut.

Avverkningarna minskar stadigt och det borde väl betyda sämre inkomster, nä då man ligger tack vare förädling kvar på 1990 års nivå även i dag, trots ett mycket mindre uttag, hur har det då gått med ekonomin i stort, ja så här
"In 2000, there were 674 million tourism arrivals. By 2014, there were 1.1 billion, and by 2020, international tourism arrivals are expected to reach 1.4 billion," oj oj så jävla bra, pengarna rasar in och turismen fördubblad på 20 år (prognosen för 2020 gjordes innan covid).

Det man alltid undrar när sådana här självklara samband precenteras är, vad fan är det för fel på oss i Sverige, varför lyder vi ärthjärnorna, när det är så uppenbart fel det dom gör.

Kolla oxå på hur kloka Kanada har blivit sen dom slängde ut Stora Enso på början av 90 talet, efter 20 år av skövling i Svensk regi.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#679972Snacka om att skövla naturen. Det ”moderna” Kanada.

Finns nog få länder i världen som har så utbredd pågående miljökatastrof som Kanada. Men du har ju inte ett rätt någonsin så varför skulle du börja ha det nu?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#679976Det är ju inte så att turister går in på ett skogsbolagskontor och säger fy fan va ni har förstört naturen, nää så väl är det inte.

Jag är nog en av väldigt få som beskriver verkligheten som den är, och som skäller ut skogsindustrin för deras skitskosbruk, men det blir ju som när vi själva hamnar i ett ruttet land på semestern, vi åker givetvis inte tillbaka, inte ens om vi blir hotade med pistol.

Försök att förstå hur illa det är, för det är helt avgörande för att vi skogsägare ska kunna göra något åt våra skogar, för man lagar ju inte något som man tror är helt, eller.

Jag har haft turister i min stuga hela året, men jag har ju en skog oxå.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Jag är nog en av väldigt få som beskriver verkligheten som den är,

Fast det gör du ju inte.

Du citerar hela tiden vad andra tycker. Du presenterar inga egna sammanställningar av fakta och drar inga nya slutsatser av det. Du läser vad andra tycker och citerar de som redan tidigare tyckt nånting som du håller med om, som en sann fundamentalist.

Enda skillnaden är att du använder ett mer vulgärt språk och därmed skrämmer bort en hel del som kanske egentligen tycker som du. För vem vill förknippas med någon som är allmänt otrevlig?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#680108Förklara för mig Lars hur man ska undvika att vara allmänt otrevlig när man ska vara ärlig och säga vad man tycker, och då faktiskt måste beskriva något som är mycket otrevligt, nämligen det Svenska skogsbruket.

Det finns en "hemlig" sanning som säger att, ska du få människor dit du vill, ska du vara vänlig, stryka dom medhårs, berömma osv, det används tex av polisen i gisslantagande, men slutar oftast med att gisslan och förövaren blir skjutna eller att förövaren tar livet av sig.

Jag är en genuint snäll människa, det är min personlighet, att bry mig om andra, när jag då stöter på situationer skapade av giriga, lögnaktiga, och samvetslösa människor, så reagerar jag givetvis inte med att bli lika jävla hycklande, DET vore hyckleri.

Alla ser att jag är är förbannad, och om det är något som är nyttigt för människor, är det att uppleva ilska, både för de som "drabbas" och den som visar sin ilska, det får dig att vakna och rensa luften, vi är såna jävla mesar i Sverige, springer omkring som fjollor och kränks av minsta sanning, fan ta er samman människor, livet är hårt, men man behöver inte göra det värre genom att leva i en lögn.

Just nu gör jag färdigt lite lövvirke för en julförsäljning, det blir paket med slöjdämnen av olika lövträd, skärbrädor uppläggningsbrickor, svarvämnen, knivskaft, och lite Lind och Asp att tälja i, kan vara en fin julklapp till den kreativa familjen, inget märkligt, och visst, fortfarande ovanligt för de flesta, men jag brukar ju se in i framtiden, och det kommer snart att finnas ett litet snickeri i alla villagarage.

Ni som tänker slöjda lite i jul, tänk på att det man ofta använder till skärbrädor, Ek, Ask och Alm är värdelöst, då de är ringporiga, vilket gör att de lagrar allt äckligt i dessa stora porer, håll er till ströporiga trädslag som Bok, Körsbär och Lönn.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Förklara för mig Lars hur man ska undvika att vara allmänt otrevlig när man ska vara ärlig och säga vad man tycker,

Genom att inte hela tiden bara tycka en massa. Ditt eviga upprepande av dina åsikter på ett otrevligt sätt kommer inte att få någon att ändra uppfattning. Att upprepa andras åsikter, när du tycker likadant, får inte heller någon att ändra uppfattning. Inte heller att ensidigt hacka på de du upplever som dina motståndare. Du agerar som värsta sortens populistiska politiker.

Det som fungerar är att ge exempel på andra alternativ och presentera fakta som beskriver dessa, både plus och minus. Helst genom att kunna visa på egen erfarenhet av alternativen. Människor måste få komma fram till sina egna slutsatser, även om de inte är exakt samma som dina.

Nästan allt du skriver här inne handlar om att klaga, gnälla och kritisera andra. När du nån gång visar vad du själv gör så presenterar du det som nåt märkvärdigt trots att det inte är det, och slirar på sanningen i mycket av det du påstår. Du uppför dig som Skogsforums egen Trump.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#680114[quote="ulf 1"
Ni som tänker slöjda lite i jul, tänk på att det man ofta använder till skärbrädor, Ek, Ask och Alm är värdelöst, då de är ringporiga, vilket gör att de lagrar allt äckligt i dessa stora porer, håll er till ströporiga trädslag som Bok, Körsbär och Lönn.[/quote]

Ek, ask o alm är väl bandsporiga?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#680144Jo i Sverige kallas det i bland för bandporigt, men det vanliga är ringporig, då det är det är det allmäna ordet världen över "RP eller Ring Porous ", ströporigt kallas för "DP eller Diffuse Porous" det finns även en till väldigt ovanlig men kan synas på Hickory och Valnöt det kallas SRP Semi Ring Porous.

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

ulf 1  
#680450När åsiktskorridoren får tycka om kritik mot kalhygge så låter dom som Lars, "Ditt eviga upprepande av dina åsikter på ett otrevligt sätt kommer inte att få någon att ändra uppfattning. Att upprepa andras åsikter, när du tycker likadant, får inte heller någon att ändra uppfattning. Inte heller att ensidigt hacka på de du upplever som dina motståndare. Du agerar som värsta sortens populistiska politiker." så låter det när Lars bedömer mina "åsikter" som ju egentligen är en mycket friskare vetenskap en den bedagade han för fram, från sitt rum i åsiktskorridoren, men då ska man veta att Industrin säger exakt samma saker som Lars, vad är hönan och ägget i den "vetenskapen".

Så här ser ju verkligheten ut, när några forskare ger sig på det svåra att analysera naturen och kretsloppet, om den beskrivningen står så långt ifrån den Svenska borde man väl analysera vem som har fel, för det finns ju en sanning bakom detta, och det är den jag försöker hitta.

Citat utan källa borttaget. totte

Men oj då blev det ju plötsligt över 120 miljoner ton koldioxid som bara "glöms" bort, för enligt Sveriges forskare och (ja givetvis) Skogsindustri så släpper skogen inte ut et piss, den tar istället UPP koldioxid, vi har ju ett NETTO, för vi är värst på att ljuga, för där är utsläppen astronomiska.

Vad ska man tro då, vem ska man tro på, och vem sa att Trump mörkade industrins framfart i USA, jo det var Svenska journalister.

Jo Trump var ärlig mot amerikanerna och sa "jag skiter i koldioxid och klimatet, fan va skönt med ärliga människor, jag föredrar sådana alla dar i veckan framför fega hycklare.

TS

erikl  
#680453Bäste Ulf! Kan du inte inkludera några väl genomtänkta ord angående alla skogsprodukters substitutionseffekt också för att verkligen få grepp på helheten?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#680460Jag tänker nog lite som " Lars L ", när det gäller i vad o hur mycket du skäller på industrin o ondgör dig över vad kalhyggesbruket gör med vår skogsekologi. Skulle det då inte vara läge att starta en tråd som visar på alternativen, motsatsen ? Typ; " Hur skapar man ett alternativt skogsbruk som gynnar . . . . " ! Jag gör ju lite " motvals " än vad det gängse skogsbruket gör. Jag satsar på blandskogar, volym o kvalitet. Har få eller rättare sagt, inga av de skador som det " vanliga " skogsbruket visar upp, och har redovisat det i en tråd om mitt sätt att bruka skog. Men hur gör du ? På vilket sätt skapar du en förändring ? Skogsbruk är långsiktigt, så vem skulle klandra dig om resultaten inte infinner sig i morgon ! ? Men något mer utöver att såga bör du väl ha gjort, eller ?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).