Avverkning (slutavverkning)

Avverkning frötallar/lövskärm metod

14 inlägg 5287 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning frötallar/lövskärm metod

dalatrafik  
#679053 Hej,

Jag ska manuellt hugga grov björk och frötallar på ett ca 3ha stort område så snart det blir fruset i marken. Har en hel del lämpliga manuellhuggningar närmaste åren på mina skiften och därför införskaffat en Valtra A95 med en 8 tons Farma griplastarvagn med radiovinsch. Jag har lagt ner mycket tid på att göra bra vägar för skotning, men med bakgrund av markens ytstruktur, bärighet och lutning har jag lagt vägarna där det ”är lämpligast”, vilket medför att jag i vissa fall har ca 50 meter till träd som ska avverkas.

Hur lägger ni upp det rent praktiskt? Fälla så toppen kommer så nära vägen som möjligt gissar jag. Men vidare; vinschar ni helstam till traktorn/vägen och kapar vid vagnen? Min kran är 4,6m vilket skulle medföra att jag får koppla om vinschen efter varje kap ändå. Dock tror jag det blir svårt att brossla ihop grova timmerstockar för att vinscha knippen.

Hur gör ni? Tar tacksamt emot tips och tricks!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679061 Hugg ner det som du når så du tar det med kran och traktor först.
Fäll mot dig med det du kan. Kvista allt och aptera med kapställen innan du rör träden med traktorn.
Det som är kvar sedan fäller du från vägen och vinschar mot dig med grov ändan först.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679062 Även här kvistar du och apterar innan du vinschar

Avatar Fallback

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679072 En kran är alltid för kort. Men kortare än 5,1 m är hopplöst vid timmer.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

svampbob  
#679083 De som är 50 meter från vägen skulle jag fälla mot vägen. Kvista och markera apteringen. Vinscha med toppen först. Ev att jag kapar loss sista biten och vinschar den som ett knippe med resten av stammen. Vinscha fram ett par stammar innan du börjar köra kran så att du inte måste in och ur traktorn för varje bit. Om kranen orkar är det bra att lyfta/dra stammarna en bit över vagnen innan du kapar loss. Med lite tur kan du då kapa loss två bitar och fortfarande nå rotdelen utan att vinscha.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

halvproffs  
#679084 Det känns som att grov björk och frötall är i tyngsta laget för en sån liten kran. Har du använt/provat den med grova stockar tidigare?
Använd stödbenen både vid krankörning och vinchning. Råd i all välmening.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679086 Kanske samma metod som jag och andra som kört massor med ATV och vagn, kan fungera. Man långvinschade med förlängningsvajer. För grova stockar alltid med rotänden först och lunningspulka. Brytblock kommer till användning för att spara andra träd.
Stocken får man alltid på (nästan) med att lyfta ena sidan på och sen andra.
För övrigt så kvistar först förstås. Är man skicklig så kan, man kapa nästan färdigt och sen knäcka med kran. Lite förargligt bara om det går av halvvägs in.

Avatar Fallback

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

dalatrafik  
#679100 Jo kranen är lite klen och kort, men har lyft på 55dm-tallstockar så vet att det går. Det är just detta med att vinscha och sedan slippa hoppa i och ur traktorn som jag letar efter en bra metod. Att kapa av massavedsbiten och lägga med som ett knippe var ett bra tips, då har jag ju redan där timmerstockarna 3-4m närmare vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679107 Har aldrig fått pulka att funka till timmer. Jag hade fällt emot vägen, så får du kortare väg att vinscha (och gå), och färre stubbar att fastna i. Tycker det är lättare att få den smala änden att lätta förbi hinder.

En vajerkran är aldrig för kort... ;)

Användarvisningsbild

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

halvproffs  
#679108
Mangan skrev:Har aldrig fått pulka att funka till timmer. Jag hade fällt emot vägen, så får du kortare väg att vinscha (och gå), och färre stubbar att fastna i. Tycker det är lättare att få den smala änden att lätta förbi hinder.


Håller helt med Mangan.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679114 Ja det är ju svårt att motsäga vinschkungen, "Mangan"! 😀

(men jag skrev faktiskt fel i mitt inlägg, menade med rotänden sist. Skulle bli väldigt tungt och bökigt att få under lunningspulkan annars)

Avatar Fallback

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679138 Vinschkungen, det tar jag som en komplimang! Har blivit några timmar, men finns mycket kvar att lära.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679249 Jag fäller åt båda hållen. Apterar o kapar bit för bit när stammen kommer fram. När det är grova rotändar. Så kommer den gamla "Domänsaxen" fram. Den brukar ta sig förbi det mesta.🙂

Avatar Fallback

Re: Avverkning frötallar/lövskärm metod

dalatrafik  
#735745 Hej igen, inser att jag aldrig följde upp detta, dåligt av mig. Det blev så att jag fällde från vägen kontinuerligt, på det viset kunde jag vinscha med rotändan först och också fuska lite med kvistning av toppar och således slippa massa ris ivägen (den snörika vintern var tillräckligt jobbigt att pulsa i). Vinschade in över vagnen och behövde koppla om max en gång per träd. Vinschade hellre längre men till samma plats då jag fick ihop större virkeshögar, eller ja, skatbon med virke. Men eftersom det mesta var så grovt att jag bara kunde lasta en stock i taget så blev det ändå effektivast. Totalt fick jag ut 220fub. Vagnen klarade av uppdraget men var såklart för liten, svag och krankort. Många rotstockar på 5,5m fick saxas upp och skjutas in i vältan. Denna säsongen väntar 1,9ha gallring, med beräknat uttag på 90fub. Endast två stickvägar så vinschning och brossling hägrar framför mig. Har uppgraderat till en större vagn. Delar med mig av lite bilder.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).