Skogsekonomi

Slutavverkning

4 inlägg 2063 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutavverkning

harren  
#678966 Hej.Jag skall avverka ca. 1000 kubik,mest gran.Jag har ett underskott ca. 150.000:-,så jag undrar hur jag kan kvitta dessa mot tjänster eller liknande under avverkningstiden.Ett större skogsbolag fick avverkningen,men jag är okunnig vad som gäller och virkesköparen är fåordig.Skogsfastigheten är ett arv jag o bror min fick,men jag löste ut honom .Dom var och bandade upp skiftet,så det känns som det är dags o ta tag i detta.Jag vore tacksam om någon har nåt tips M.v.h Harren



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678975 Hur har du sålt? Har du gjort upp något pris? Eller är det AU-modellen? Du får det som blir över när de andra fått sitt? Oavsett så borde det bli minst det dubbla mot ditt underskott om det inte är något riktigt elände.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

harren  
#680149 Ok,o tack för svaret M.v.h Harren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

halvproffs  
#680189 Hej Harren! Lite svar trots att många här är duktiga på sånt här men jag ska försöka förklara trots min inkompetens.
Vid deklaration tas inkomsten upp och alla utgifter du haft under året kvittas mot inkomsten, gäller även underskottet.
Överskottet som det förmodligen blir kan du sätta in på skogskonto och ta ut under en 10årsperiod. Finns även andra typ räntefördelning mm.
Du kan ju även konsumera pengarna om du vill men då blir det att betala skatt för uttaget 😢 .
Fråga på du om det är mer du vill veta @harren

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).