Motorsåg och handhållet

Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el-såg

55 inlägg 8081 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678297 Du menar alltså att en 540 iXP I själva verket skulle motsvara en 55-kubikare? Det tror jag inte på.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Avslutat-02  
#678298 Jag menar att ingen vet, då inte ens tillverkaren vill ge exakta svar...
De "anser"...

Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678301 Tja, Husqvarna har ju lång erfarenhet av att tillverka 40-kubiks proffssågar, så de har nog ett gott anseende här...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

totte  
#678303 Låt oss slippa en tråd till med en massa onödigt käbbel. Låt williamm testa det han får tag på och sen kan resultaten diskuteras.

Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Williamm  
#678306 Tack!

Niking skrev:
williamm skrev:
Niking skrev:Om inte annat så har småsågar sin plats i arsenalen.

Nå, se till att vara noga och objektiva i era tester. Emellanåt läser man tester, där någon produkt har uppenbart blivit felaktigt testat och därmed felaktigt framstår som betydligt sämre än övriga produkter i testet, vilket väldigt trist och onödigt. Men sakliga tester är alltid nyttiga att läsa.

F.ö. skoj att Echo satsar på batteri. Hade varit skoj att få med 540 iXP i testet.
/Niklas

Tack!

På Fredriks bild ser det ut som om 540ixp är med.
Jag hade tänkt testa sågarna med trisskapnig.

Hur är det med kedja? Jag tänkte testa Stihlarna med deras 3/8p Echon med den som följer med och Husqvarnorna med 325 x-cut.


Bra att 540 iXP är med i testet. Dock levereras den med 1,1 mm mini 0.325 kedja, som inte ska förväxlas med 1,3 mm 0.325 X-cut. Den senare sitter ju på Husqvarnas nyare bensinsågar i 50 kubiksklassen.

Möjligt att det går fixa någon specialare med ett 1,3 mm 3/8" Tsumura-svärd med HVA-fäste och utbytbar trissa och då montera en 0.325 trissa på detta svärd. Men det kan nog @Anersimyra reda ut bättre. Han kör ju annars sin 540 iXP med Oregon VXL 91.
/Niklas

Den är dock inte med i mitt test.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Aayden  
#678308 Hade ett litet kul spontan test idag en Jonsered 2238 idag i sällskap av en Oregon cs300 elsåg vid en röjning av betesmark.
Intrycket var att cs300 hängde med 2238 riktigt bra, men den var en bra bit efter Jonsered 2245:an och Hq 350 sågen om jag ska vara snäll.
Men med 6 ah batteriet så höll den ställningen ett bra tag ( enligt mätnin av ägaren 1 timme effektiv såg tid )och användaren fällde 30 cm träd utan större problem jämnfört med 2238:an, men kräver sin special kedja, inte alls samma ork med vanlig 3/8 hobby

Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678343 Nej den kräver inte special kedjan på CS300. Plocka bort slipstenen och sätt dit en bättre kedja tex 91VXL så blir det fart på spånet. Tar lite mer ström men det händer i alla fall nåt när den skär.

Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678345 William.
Nu när du gör detta, dokumentera så mycket det går, filma hjälper massor.
Träslag, diameter, kedja, svärd, såg, antal kuggar, förare, bränsle/kraftkälla är några av grejer som påverkar resultatet. Kapar ni försök se till så alla såg kör i samma stock och diameter. Gärna med olika förare för de ger olika resultat oftast.

Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Williamm  
#678366 Tack!
Jag hade tänkt göra tidkaptest i en bjälke.

Jag kom på att det kan bli svårt att få med 242 i ett test utan att ha elsågen jag vill testa den mot, så det är kanske bäst att bara göra kaptest med den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678406 Gär lika dant med alla så får man lättare grepp om vad och hur de skiljer.
Med så lika förutsättningar som möjligt så ser man mer. Kanske inte bara skillnader och olikheter i samma storlek utan även lämplighet och andra egenskaper.

Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Williamm  
#678408 Jag tänkte att om jag gör ett test så får 242 vara med men jag jämför den inte med de andra då den har annan storlek. Men jag testar den med samma förutsättningar men bara för att "mäta"den. Så men sedan med hjälp av andra tester kan räkna ut hur 540ixp är i jämförelse med 242.

   TS
Avatar Fallback

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

tallen100  
#678415 242 kan nog inte jämföras med andra sågar i samma storlek,
Den är bäst 👍 👍 🌲

Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678432 Kör med allt du kan och dukumentera så mycket det går på alla vis du kan.
Då får du mer ut av det i erfarenhet inte minst.
Lättare o minnas med lite dokumentation.

De flesta såg jag jämför får gå i samma träslag och samma körning. Det blir lättare att få mer erfarenhet på fler sätt då när det är mer likt.

Att du inte jämför dem mot varandra är nog bra.
Se det mer som test av olika än jämförele så får du ett bredare erfarenhetsupptag.
Det du erfar själv väger tyngre än vad andra säger... Till o med Niklas.

Kör försiktigt, dokumentera o ha lite kul.

Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Williamm  
#678438
Mange skrev:Kör med allt du kan och dukumentera så mycket det går på alla vis du kan.
Då får du mer ut av det i erfarenhet inte minst.
Lättare o minnas med lite dokumentation.

De flesta såg jag jämför får gå i samma träslag och samma körning. Det blir lättare att få mer erfarenhet på fler sätt då när det är mer likt.

Att du inte jämför dem mot varandra är nog bra.
Se det mer som test av olika än jämförele så får du ett bredare erfarenhetsupptag.
Det du erfar själv väger tyngre än vad andra säger... Till o med Niklas.

Kör försiktigt, dokumentera o ha lite kul.


Tack!

Jag tänkte göra det som ett test av olika och sedan min jämförelse efter mina preferenser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av äldre 30-40cc sågar i förhållande till dagens el

Williamm  
#680126 Hej!

Nu har elsågen kommit. Det står dock i bruksanvisningen att den inte får användas professionellt eller i skogsbruk Men jag hade ändå tänkt göra testet som "bygsågstest"
1605523776__mg_0055.jpg
1605523775__mg_0059.jpg


En sak som jag dock är osäker på. Kedjan och svärdet till 200:an har stihl 3/8p (Stihls motsvarighet till 91vxl) är ganska slitna svärdet har slitna bommar så att kedjan
vickar. Kedjan är o-filad men duktigt slö. (Svärdet är det som följde med original och kedjan är nummer två av det som följde med original)
1605523776__mg_0061.jpg

1605523778__mg_0062.jpg
1605523780__mg_0064.jpg

Jag skulle kunna fila upp kedjan. Men då blir det orättvist för att svärdet inte är så bra, och jag har inte filat så mycket så det blir nog inte perfekt.

Elsågen har ny svärd & kedja som känns finlänkigare än den på 200an, men den är 3/8mini Så jag kan sätta den skärutrustningen på 200:an. Men det är då inte en kedja som är optimal får den.
1605523777__mg_0057.jpg
1605523779__mg_0056.jpg
1605523778__mg_0058.jpg


Vad är lämpligast att köra?

Hälsningar Williamm.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).