Skogsnyheter

Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

44 inlägg 7210 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

svampbob  
#678235
Icegrip skrev:Gallrade skogar vid Umeå kustland verkar ligga pyrt till vad jag sett.


Det verkar ha åkt ned mycket träd ute i sommarstugeområdena mot havet. Har ikväll hört av en kompis i Sörmjöle och en i Rovågern som båda har varit ute och tagit ned träd och grannarna.

Jag ska fortsätta i morgon och hugga vindfällen och försöka skota ut ett par lass också.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

hfab  
#678265
svampbob skrev:
Det verkar ha åkt ned mycket träd ute i sommarstugeområdena mot havet. Har ikväll hört av en kompis i Sörmjöle och en i Rovågern som båda har varit ute och tagit ned träd och grannarna.

Jag ska fortsätta i morgon och hugga vindfällen och försöka skota ut ett par lass också.

Tog ner grannarna? Mord?

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

svampbob  
#678275
hfab skrev:
svampbob skrev:
Det verkar ha åkt ned mycket träd ute i sommarstugeområdena mot havet. Har ikväll hört av en kompis i Sörmjöle och en i Rovågern som båda har varit ute och tagit ned träd och grannarna.

Jag ska fortsätta i morgon och hugga vindfällen och försöka skota ut ett par lass också.

Tog ner grannarna? Mord?


Åt grannarna sa dom men jag verkar ha trott något annat.

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Icegrip  
#678602 Ja, då får man börja arbeta...


Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Mattsjo  
#678629 Ser lika dant ut hos mig med, finns en del att göra

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678635
Icegrip skrev:Ja, då får man börja arbeta...

1604939647_62a8dc46-82b2-4c3d-a806-d4b83df91671.jpeg

Fy vad tråkigt. Hoppas det inte ser lika jävligt ut överallt.

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

svampbob  
#678642
Icegrip skrev:Ja, då får man börja arbeta...

1604939647_62a8dc46-82b2-4c3d-a806-d4b83df91671.jpeg


Det där ser inte roligt ut. Hur stor areal är det som du har nyligen gallrat?
Jag har också en del vindfällen men inte så där i bröt utan jag har dom liggande en och en med rejält avstånd emellan men jagar jag runt så kommer jag säkert upp i hundra träd.

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

fendt311  
#678649 Oj. Inte roligt att se. Är försiktiga. 😥

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Mattsjo  
#678653 Som tur är det inte så brett ungefär 40 meter x 30 meter, konstigt att det inte blev bredare, kantzonen Vätter mot söder

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Icegrip  
#678658
svampbob skrev:
Icegrip skrev:Ja, då får man börja arbeta...

1604939647_62a8dc46-82b2-4c3d-a806-d4b83df91671.jpeg


Det där ser inte roligt ut. Hur stor areal är det som du har nyligen gallrat?
Jag har också en del vindfällen men inte så där i bröt utan jag har dom liggande en och en med rejält avstånd emellan men jagar jag runt så kommer jag säkert upp i hundra träd.


Större delen ligger i ett område som gallrades för 3 år sen, ca 4ha. Sen ligger det också på senaste gallringen som gjordes ifjol.Tacksamt är iaf att det ligger nära väg.

Ja, man vill helst inte börja räkna allt som ligger.

Det är tydligt att gallrade bestånd är det som drabbats hårdast. Dock inga nyheter, men det blir då bara vimek gallringar eller dylikt framöver.

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Icegrip  
#678659
Mattsjo skrev:Ser lika dant ut hos mig med, finns en del att göra


Ja, man är iaf inte ensam. Vilken typ av skog drabbades?

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Mattsjo  
#678663 65 årig gallrad granskog

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Mattsjo  
#678665 Gallrat för 3 år sedan

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Johan60  
#678859
svampbob skrev:
Johan60 skrev:Utanför Västerbottenskusten var det enligt SMHI observationer 24 i medelvind och 32 i byarna. Jag var ute vid stranden utanför Umeå och tror det kan stämma. Kan inte minnas att jag på de drygt 50 år jag bott här varit med om så hård blåst. Flera träd som fallit över vägar, hus o elledningar. Har skiftet nära kusten, med flera hyggen i området. Ska inspektera i helgen, bara att hoppas på att det inte fallit för mycket.


Hur såg det ut hos dig med vindfällen?
Jag har varit här utanför Umeå idag och jagat vindfällen. Har huggit ca 15 st och gissar att det finns mångdubbelt kvar. Det är mestadels granar i tallbestånd som har tippat så det är en eller två på varje ställe.


I de flesta bestånd är det enstaka träd som fallit här och där, kanske i storleksordningen 5 träd/hektar. Själv har jag inga större sammanhängande områden med vindfällen. I några närliggande områden är det värre, bl a en ny gallring där i princip allt ligger nu och längs norra kanten på ett hygge är det många hundra träd som fallit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).