Avverkning (slutavverkning)

Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

10 inlägg 3364 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

JJJ  
#677911 Hej
Jag planerar att spara 150 fröträd per hektar på cirka 15 hektar.
Skriv gärna vad ni har för erfarenheter av att markera fröträden själv respektive låta skördarföraren välja fritt? 😀



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

skogsjan695xl  
#677917 Det är ALLTID tacksamt för allt som är uppmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

Ove Lindberg  
#677922 Det räcker troligen bra med 50-60 per hektar.

Avatar Fallback

Re: Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

alias  
#677923 Jag vill alltid göra avverkningsplaneringen i fält själv (markera traktgränser, basvägar fröträd och naturhänsyn m.m.) samt godkänna instruktionerna i traktdirektivet innan arbetsstart, allt för att säkerställa att entreprenören ska kunna tolka mina snitslar och sprayfärger rätt.

Ju tydligare man är med hur man vill ha något utfört desto större rätt har man att klaga om det ändå blir fel, men förhoppningsvis så ökar samtidigt sannolikheten för att åtgärden istället blir utförd så som man önskar.

Som beställare hävdar jag med en dåres envishet att "huvudssken är inte att något blir gjort på rätt sätt, huvudsaken är att det blir gjort på mitt sätt"!

Om du ska spara 150 frötallar/ha så gissar jag att det är rätt bördig mark?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677932 Väldigt många att märka upp blir för dig blir det. Över 2000 styck. Av lättja brukar jag låta skördarföraren välja själv men det kan bli lite glest då.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

Contårta  
#677972
Skogsola skrev:Väldigt många att märka upp blir för dig blir det. Över 2000 styck. Av lättja brukar jag låta skördarföraren välja själv men det kan bli lite glest då.


Eller om du sålt avverkningen för dyrt kan det bli tätt 😉

Avatar Fallback

Re: Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677975 Då dyrt orkar man aldrig sälja något så att varken virkesköpare eller skördarförare vill ha volym.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

machonisti  
#677976
Skogsola skrev:Då dyrt orkar man aldrig sälja något så att varken virkesköpare eller skördarförare vill ha volym.

Nä, för då blir det heller ingen affär!

Användarvisningsbild

Re: Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

Contårta  
#678004
Skogsola skrev:Då dyrt orkar man aldrig sälja något så att varken virkesköpare eller skördarförare vill ha volym.


Det vet du inte innan. Det kan vara i samband med att marknaden går ned strax efteråt.

OnT: jag skulle inte markera vilka träd som ska vara kvar om jag inte hade oändligt mycket tid över. Min bild är att maskinförare är ganska lyhörda för hur du vill ha det och försöker få till det. Säger du att du bara vill ha raka fina träd kvar så blir det nog så till största del.

Avatar Fallback

Re: Fröträd markera själv eller låta skördarföraren välja.

Botvig  
#678945 150 träd /ha blir väl en timmerställning. Som fröställning räcker det väl gott med 50 träd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).