Skogsnyheter

Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

10 inlägg 4875 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

Fredrik Reuter  
#662151 Skogen i Japan framställs ganska ofta som rosafärgade körsbärsträd, kanske man skulle kunna säga att gemene Svensk uppfattar Japans skogar mer som trädgårdar? Men stämmer det verkligen och hur ser Japans skogar och skogsbruk ut i jämförelse med vår svenska skog och vårt skogsbruk. Häng med i denna korta genomgång så kanske du ändrar din uppfattning något och förhoppningsvis lär du dig också något nytt, det gjorde i alla fall jag.

Japans skog lik Svensk skog men ändå inte
Tabellen nedan innehåller data över Japans skogar och skogsbruk jämfört med Sverige. Som du ser så har Japan liknande arealer skog och även den årliga bruttotillväxten liknar Sveriges.

Data / LandJapanSverige
Skogsmarksareal (milj hektar)2528
Virkesförråd (miljarder m3)5,23,5
Avverkning (miljoner m3)2190
Import (miljoner m3)526
Total råvaruförbrukn. (miljoner m3)7396
Antal skogsägare830000330000
Privatägd skog andel, %6050
Exportvärde 2017, miljarder SEK222150
Exportvärde per m3, kr30411563
Bruttotillväxt per år (miljoner m3)100115
Nettotillväxt per år (miljoner m3)6910
Plantproduktion/år (miljoner)60350
Vanligaste trädslagetKryptomeriaGran


Data i tabellen ovan kommer Skogsstyrelsen, SLU, FAO och Japans statistikmyndighet. En passus är nettotillväxten per år som är ett viktat värde för både Japan och Sverige. Detta är generellt ett värde som det tvistas om. Jag tror dock inte att siffrorna är helt fel.

Barr dominerar även i Japan
Kryptomeria (Cryptomeria japonica) med det inhemska namnet 'Sugi', dominerar i Japans skogar. Denna Japanska cypress är ett barrträd som innehar 57% av den Japanska skogens virkesförråd. Efter sugi kommer svarttallen med 11% av förrådet. 10% av Japans virkesförråd består av lövträd.

Man kan alltså se lite likheter med Sverige här. Gran har det senaste decenniet varit det största trädslaget i Sverige (även om tallen gick om gran i senaste Riksskogstaxeringen). Sverige har sedan ca 18% lövträd i skogen.

Japan bygger virkesförråd och är duktiga på förädling
I de rapporter jag läst om Japans skogar och skogsbruk så slås man av att det finns ett fokus att bygga virkesförråd. Man lägger relativt stor vikt att följa de olika globala miljömål att minska växthuseffekten genom att binda kol i sina skogar. Och man kan säga att de har lyckats. Som du ser i tabellen ovan så är Japans virkesförråd 5,8 miljarder kubikmeter (2018), detta kan jämföras med Sveriges 3,5 miljarder kubikmeter. Per hektar blir siffrorna:

Japan: 208 m3/ha
Sverige: 125 m3/ha

Tittar man sedan på avverkning så blir det ganska intressant. Japan avverkar modesta dryga 21 miljoner kubikmeter vid den senaste mätningen. Här ligger Sverige som bekant på runt 90 miljoner kubikmeter. Japans råvarförbrukning ligger dock på 73 miljoner m3 att jämföra med Sverige dryga 90 miljoner kubikmeter.

Skillnaden är att Japan importerar stora mängder rundvirke som de sedan vidareförädlar och säljer vidare på export. Det verkar dessutom som att de är duktiga på det. Exportvärdet från Japans skogsindustri låg 2018 på 222 miljarder SEK. Jämfört med Sveriges exportvärde på 150 miljarder SEK så har Japan nästan 50% högre exportvärde.

Utslaget per kubikmeter så har Japan ett exportvärde på drygt 3.000 kr/m3 medans Sverige har 1.500 kr/m3.

Lägger man därtill att Japans nettotillväxt i skogen (att bygga levande virkesförråd är en investering) årligen är nästan +60 miljoner kubikmeter jämfört med Sverige så kan man nästan bli lite avundsjuk ... ?

Många skogsägare i Japan
På skogsägarfronten så dominerar de små privata skogsägarna. Totalt har Japan 830.000 privata skogsägare och många äger fastigheter som är mindre än 10 hektar. Tillsammans äger de privata skogsägarna i Japan 60% av Japans skogar.

Se texten ovan som en start på en förhoppningsvis spännande tråd om skillnaderna i skogsbruket. Som kuriosa kan sägas att Japan inte verkar bedriva trakthyggesbruk, däremot har de ett starkt fokus på gallring och här gäller nog till stor del manuellgallring. Japan har nästan 50.000 aktiva skogsarbetare (2018) och gallrar årligen nästan en halv miljon hektar skog. Medeluttaget per hektar är 20 kubikmeter. Detta kan jämföras med Sveriges medeluttag på drygt 70 kubikmeter per hektar.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

Fenrir  
#662163 Jag har ingen källa på de här uppgifterna så de kanske ska tas med en nypa salt. Men vad gäller förrådsuppbyggnad så är den variant jag hört att det på 1970-1980-talet blev för dyrt att avverka egen skog i Japan i förhållande till import. Förklaringen skulle ligga i den ofta branta och bergiga terrängen som gav höga drivningskostnader i Japan. Dessutom är det ju ett generellt högt löneläge i Japan, och om det behövs mycket manuellt arbete så blir det dyrt. Dessutom tror jag att det historiskt är så att Japan gjort "den svenska resan" två gånger. I Sverige upptäckte vi i slutet på 1800-talet att vi avverkat det mesta av skogen, och började återplantera. Japan, som också är en träkultur men lite mer tättbefolkad, hade gjort slut på sina skogar nästan 200 år tidigare, redan på 1700-talet. Efter det började en återbeskogning som var framgångsrik. Men i samband med andra världskriget tvingades japanerna åter avverka stora delar av skogarna. Sen dess har det pågått en ny återbeskogning som tydligen också varit framgångsrik. Kanske har ökningen av skogsförrådet också haft hjälp av de stigande avverkningskostnader i förhållande till de skogsområden i världen som haft möjlighet att mekanisera skogsbruket mer, och/eller haft billigare arbetskraft.

Användarvisningsbild

Re: Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

Torbjörn Johnsen  
#662167 Intressant info om en del av Världen som vi vanligtvis inte vet så mycket om här på våra bredd(längd?)grader!
En annan aspekt med koppling till @Fenrirs info är att Japan har varit en kolonialmakt av kaliber i den regionen. I t ex Korea så var nästan all skog borta efter andra världskriget. Japanerna hade skövlat ner det mesta mellan 1910 - 1945 under sin kontroll av landet innan Korea blev fritt men de sista resterna försvann under Koreakriget på 50-talet. Då låg snittförrådet strax över 5 m3/ha. Nu växer även den koreanska skogen upp men det är ännu långt kvar till japanska förrådsnivåer.

https://www.worldforestry.org/wp-conten ... _s.lee.pdf

Användarvisningsbild

Re: Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

Vardon  
#662322 2006 var jag i japan och crew till en god vän på ett vm i varmluftsballong. Då var vi i ett område norr om tokyo. Vi hade aldrig tidigare flugit i så bergig terräng visade det sig. Betyligt värre än sälen, gällivare, åre etc.

Så jobbig skotning kan jag tänka mig dä bergen var branta. Skogen tät

Däremot hade de ofta kraftledningsstolpar mellan bergstopparna och gick över skogen.

På många ställen i dalar fanns det plats för en ballong mellan träden och ledningen dock vågade vi inte flyga under då prioriten var att få gång i strömmen till tokyo vid olycka.... men skönt att slippa dessa ktafrledningsgator....

Hade gärna åkt tillbaka och tittat mer på deras skogsbruk...

Avatar Fallback

Re: Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

jannee  
#662338 Är väl ändå inte helt rätt att jämföra Japan med Sverige, klimatskillandrna är ju enorma.
Jämnför i stället Sverige med Alaska
Eller sak samma som om DU jämnför Anchorage med Stockholom - ligger väl ungefär på samma breddgrad men SKILDA förutsättningar.
Det är just så vinklad statistk oftast är upplagd, inte tagit hänsyn till alla vesäntliga fakta.

Användarvisningsbild

Re: Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

Skogrates  
#677526 Tror ni att Kryptomeria är något som kan fungera i Sverige? Jag var i Botaniska trädgården i Göteborg och där såg det ut att växa bra!

Avatar Fallback

Re: Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

boksson  
#677537 Jag har köpt frö. Ska pröva och driva fram några plantor till våren. Tanken var att det skulle bli ett överlevnadsförsök men tydligen så klarar de sig här med, eller i vart fall i Göteborg. Jag återkommer när jag vet mer 🙂

Användarvisningsbild

Re: Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

Älgfoderodlare  
#677540
Skogrates skrev:Tror ni att Kryptomeria är något som kan fungera i Sverige? Jag var i Botaniska trädgården i Göteborg och där såg det ut att växa bra!


Jag köpte frön över nätet o drog upp ett antal plantor i kruka under ett par år. De växte bra så länge de levda. Men första vintern ute vart för hård o alla dog. Ska försöka få tag på bättre frö material o testa igen så småningom. Nu är väl Härjedalen med växtzon 7, ingen ideal plats för dessa träd, om man nu inte hittar frön från de inre delarna av Japan med riktig vinter. Men arten var klart intressant.

Användarvisningsbild

Re: Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

Skogrates  
#677567 Jag har beställt på nätet nu med, vi får se hur de klarar sig i klimatzon 4/5.

Meddela gärna om ni hittar några spännande frön som ni tror klarar sig bra här.

Användarvisningsbild

Re: Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige

Älgfoderodlare  
#677695
Skogrates skrev:Jag har beställt på nätet nu med, vi får se hur de klarar sig i klimatzon 4/5.

Meddela gärna om ni hittar några spännande frön som ni tror klarar sig bra här.


3 Tallarter som jag provat o som överlevt i växtzon 7 är; Jeffrey Pine, tåligare än Contorta o läver på högre höjd i USA. Eastern White Pine, är den största Tallsorten i östra USA / Canada o klart tålig ( köp gärna frön från Canada ). Ponderosa pine, men där bör man också hitta en bra fröbas till dina trakter. Köpte själv från Wyoming.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).