Skogsekonomi

Nystartad firma, hur göra med inventarier?

8 inlägg 4094 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nystartad firma, hur göra med inventarier?

robine  
#677529 Har äntligen kommit så långt att det är dags att starta en enskild firma för det ärvda jord-/skogsbruket.

Är hyggligt insatt i bokföring när det kommer till det "dagliga", dvs inköp, försäljning, kostnader osv.

Däremot så har jag sämre koll på ingångsvärden, hur beräknar man inventarier och liknande? Ska jag utgå från hur min far tidigare har bokfört, eller jag börjar om helt på egen kula?

Med inventarierna tänkte jag gården och traktor med utrustning. Finns även diverse maskiner som svets, svarv, men utgår från att det är så litet värde att det kanske inte ens är värt att ta upp?

Kommer nog att använda en ekonomitjänst när det är dags att deklarera så det blir rätt, men är ändå nyfiken hur man faktiskt gör.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Nystartad firma, hur göra med inventarier?

Camaro1969  
#677535 hur har du förvärvat det?

Användarvisningsbild

Re: Nystartad firma, hur göra med inventarier?

robine  
#677557
Camaro1969 skrev:hur har du förvärvat det?


Genom arv

   TS
Avatar Fallback

Re: Nystartad firma, hur göra med inventarier?

alias  
#677561
robine skrev:
Camaro1969 skrev:hur har du förvärvat det?


Genom arv


Då övertar du de bokförda utgående värdena som föregående ägare hade i sin senaste balansräkning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nystartad firma, hur göra med inventarier?

Camaro1969  
#677717 precis så

är dödsboet skiftat?

om inte bör man undersöka om det kan vara med förmånligt att köpa av dödsboet än få det som arv

Användarvisningsbild

Re: Nystartad firma, hur göra med inventarier?

robine  
#677719 Ja, dödsboet är skiftat och klart. Inte helt okomplicerat, så denna lösningen blev nog den enklaste, även om det kanske inte är den mest förmånliga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nystartad firma, hur göra med inventarier?

robine  
#677726 Kom precis på att jag nog far med osanning :) Traktor med utrustning har faktiskt "köpt" genom att jag tog över ett av lånen på gården. Det är bara fastigheten i sig som jag ärvt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nystartad firma, hur göra med inventarier?

robine  
#683463 Har fått kopior på de senaste deklarationerna samt tidigare bokföring.

Är det B2 och B3 från NE-blanketten vi pratar om här? Tänkte att B4 inte behöver hanteras genom att jag köpt dessa och kan hantera dessa på eget sätt?

Har även en avskrivningsbilaga på ladan som jag antar att jag följer samma värden?

Sedan är frågan om expansionsfond och fördelningsbelopp, tar man det från arvskiftesdagen? Har även tagit kontakt med revisorn, får vi se vad han säger :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).