SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorer och processorer

Hypro i Lönsboda (fabriksbesök och video)

8 inlägg 9480 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hypro i Lönsboda (fabriksbesök och video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#672251 Jag hade nöjet att besöka Hypro i Lönsboda för några veckor sedan. Hypro är ett företag som har funnits med under näst intill hela min yrkesaktiva period och jag har träffat Hyprofamiljens representanter under flera decennier. Först under Elmiatiden och nu sedan på Skogsforum, inte minst i samband med Gallringsdagarna. Men inte förrän nu kom jag alltså till Lönsboda på ett besök. Nåväl, bättre sent än aldrig!

Grunden och upprinnelsen till Hyproprocessorerna var klassisk: Nöden som uppfinningarnas moder. Tommy Karlsson hade skadat ryggen i samband med skogsarbete i mitten av 80-talet. Under konvalescensen klurade han på hur han skulle kunna göra huggningsjobbet lättare med enkla medel. Tack vare de teknik- och konstruktionskunskaper han hade kunde han rita upp en konstruktion för en traktorprocessor. Den skulle vara enkel men ändå snabb vilket innebar hjulmatning som det var på de större processorerna och tvågreppsskördarna vid den här tiden. Men den skulle kunna köras och drivas av en vanlig jordbrukstraktor. Den första maskinen byggdes och visade sig fungera riktigt bra. Inom kort etablerades varumärket och firman Hypro (HYdraulisk PROsessor) och sedan 1987 har företaget sålt Hyproprocessorer av olika modeller.

1602249865_p1090046.jpg


Så småningom utvecklades även en stor huggarvagn och man har också tillverkat en redskapsbärare för processorn. Det mesta av utvecklingsarbetet har skett hemma i den egna skogen på gården Smålatorp i Lönsboda. Familjen har under åren köpt till mer skogsmark från bl a Sveaskog så det har alltid funnits skogsjobb att utföra. Successivt så har även kunderna kommit med i utvecklingsarbetet. En trogen kundskara av drivna användare har bidragit med idéer och synpunkter under årens lopp.

Hypros modeller
Idag säljer Hypro sina processorer till kunder i Sverige och i ett stort antal länder. Exportmarknaden växer stadigt och i fjol (2019) redovisadee Hypro sitt bästa år någonsin med en omsättning över 35 miljoner kr.

Gallringsprocessorn finns i tre grundmodeller: 300, 450 och 755. Den minsta, 300-modellen motsvarar i stort "ur-Hypron" från 80-talet men har gjorts kompaktare och den har utvecklats med tre drivna matarhjul, fotoceller för mätningen samt möjlighet till viss automatik. 300 anger maxdiamatern som kan upparbetas, d v s 30 cm. 300-processorn matas med vinsch men det tillverkas även en specialversion som bl a används på Alstors 300 skördare ihop med separat motorpaket.

Den lite större Hypro 450XL klarar att processa träd upp mot 45 cm och den kan utrustas med en kran på fyra eller sex meter. Kranen används för att lägga in träden i processorn och den når såväl vägträd och kantträd utan att de behöver vinschas. Men för träd längre bort finns givetvis vinschen med 50-metersvajer. Här finns en tråd och video från när jag besökte en av Hypros kunder som kör 450XL för något år sedan. Där går det att se hur han använder kranen.



Den största modellen, 755, finns i några fler versioner och den klarar 50 cm maxdiameter. Den kan antingen fås som traktorhängd (Hypro 755) eller också som hjulburen (Hypro 755 HB) eller för vagnsmontage (Hypro 755 VB). 755:an kan fås med 7,5 meters kran och med fällsåg (i traktor eller hjulversionen då egen kran används). Med en fällsåg monterad så blir gallringsprocessorn istället en tvågreppsskördare. Här finns en video på 755HB med fällsåg:



Fabriken i Lönsboda
Hyprofabriken har byggts hemma på gården. Anläggningen har byggts ut successivt efter behov och där sker montering av processorer och huggarvagnar. Det mesta av stål och svets utförs av en legoleverantör som Hypro samarbetar med. När maskinerna är färdigbyggda görs ett omfattande test och justeringsarbete så att processorerna eller vagnarna garanterat är tip-top när de kommer ut till kund.

Skogsforum fick en guidning av Linus Bergman från ägarfamiljen. Han visade runt i hallen med färdigbyggda processorer som väntade på sluttester eller leverans till kund. Här kan ni se den filmen:



Lite bilder från Hyprofabriken:

1602249865_p1090054.jpg


1602249865_p1090053.jpg


1602249865_p1090052.jpg


1602249865_p1090050.jpg


1602249865_p1090048.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 09 okt 2020, 15:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro i Lönsboda (fabriksbesök och video)

ss0803  
#672252 Tack för en intressant artikel!

Avatar Fallback

Re: Hypro i Lönsboda (fabriksbesök och video)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672302 Trevligt reportage 👍
Trots att jag bara har 3 mil dit har de bara blitt en tur dit för att köpa kardan till frontpumpen 😉

Användarvisningsbild

Re: Hypro i Lönsboda (fabriksbesök och video)

hlb  
#672322 Trevliga och kompetenta människor på Hyprofabriken, Ibland matar jag fram för snabbt med vilje, bara för att få åka till Smålatorp och få ett nytt svärd, gärna när de fikar. 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Hypro i Lönsboda (fabriksbesök och video)

svampbob  
#672336
hlb skrev:Trevliga och kompetenta människor på Hyprofabriken, Ibland matar jag fram för snabbt med vilje, bara för att få åka till Smålatorp och få ett nytt svärd, gärna när de fikar. 😀 😀


Är dom också så ondskefulla så att du bara får köpa ett svärd åt gången :D

Användarvisningsbild

Re: Hypro i Lönsboda (fabriksbesök och video)

hlb  
#672345 Jag bor ju norr om gränsen och därmed är jag född som lite snål.

Användarvisningsbild

Re: Hypro i Lönsboda (fabriksbesök och video)

Tågarpen  
#677261 Hade en 755 kopplad på en skogsutrustad NH TS100. Plus deras 14tons vagn med navdrift. Tyvärr åkte jag på en ryggmärgsskada 2011. Och blev tvungen att sälja efter detta. Kärran va en dröm å köra. Dock saknade jag att ha en vinch. Diskuterade med Tommy att eftermontera en av samma typ som satt på 755'an men så hände de här.
En nackdel som jag såg på 755'an var att jag ville haft kopplat om slangarna till kranen. Fick alltid hjärnsläpp när jag skiftade från kärran till processorn. Har för mig att inte alla gick att skifta så lätt.

Avatar Fallback

Re: Hypro i Lönsboda (fabriksbesök och video)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677272 Köpte en ny Hypro 300 1989 som jag hade på en Kockum Garret. Ångrar att jag sålde ekipaget. Man tog sig till platser dit ingen bonntraktor hade gått. Å andra sidan så var det rätt bökigt att hoppa i och ur.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).