Skogsnyheter

Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

44 inlägg 7261 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Fredrik Reuter  
#677076 Imorgon måndag, 2 november 2020, drar resterna av den tropiska orkanen Zeta in över Sverige. SMHI varnar för vindar upp till stormstyrka (25 m/s) i Dalsland och Värmland. Förhoppningsvis så blir det inte stormbyar över land utan endast över vatten men det kan vara illa nog med blöta marker och främst granar som kan falla lätt.

Vi kan använda denna tråd som rapporttråd. Ovädret börjar i natt men det är först efter lunch imorgon måndag så vindhastigheterna kulminerar.

Läs mer: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... tormbyar-1
Bild från SMHI.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677084 Då är det dags igen då... 🤔

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

tallen100  
#677087 Det blåser nog över 😉

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

värmSkog  
#677089 Snart gör man inget annat än att städa vindfällen och barkborregranar, Känns nästan hopplöst ibland.
Hoppas det går bra under morgondagen.

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

machonisti  
#677094 Om man har bara planteringar och röjningsskog är det lugnt!

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

fendt311  
#677100 Här hos mig blåste det på ganska bra när jag röjde i dag. Regnade nästan i sidled. Det är i Västerbotten kustland.

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Avslutat-02  
#677106
fendt311 skrev:Här hos mig blåste det på ganska bra när jag röjde i dag. Regnade nästan i sidled. Det är i Västerbotten kustland.


väder som kan göra vem som helst förkyld.....

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

anersimyra  
#677136
tallen100 skrev:Det blåser nog över 😉

😅😅😅😅😅😅😅

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

jsn  
#677207 Vi blir väl inte värst drabbade men prognosen säger 6-8 sekundmeter men upp till 24 i byarna och regn hela dagen.. Första dagen på mitt extrajobb som dräng på mjölk och skogsgård i morgon.. Här har det börjat vina en del runt huset, kanske ska packa huggargrejerna också..
Har du skickat sågen än @vinterrojarn ?

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

axwell  
#677281 Här i Medelpad regnar det ihållande och blåser en del, långt ifrån storm.
RadioVästernorland rapporterar om avstängda vägar i norra Ångermanland och södra Västerbotten.

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Fredrik Reuter  
#677297 Nu rister det av och till i byarna här i Säffle.
Att det är så byig vind känns inte så bra, det kommer nog att falla skog idag. 👎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

värmSkog  
#677309 Tycker nog att det blåser mindre här än väntat.
Kollar man på windy.com så ser det ut att blåsa ganska bra vid kusten i trakterna runt umeå

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

sojoh  
#677316 25 i byarna vid Skagsudde, vattenståndet +70. Nu blir det nog en del fällningar i skogen och vatten på sjöbogolvet!

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Kallkällene  
#677321 Blåser skapligt norr om Årjäng, lär bli vindfällor..

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Vedproducent  
#677323 Börjar lugna sig nu i Norra Bohuslän. Har regnat på tvären hela dagen. Jag skulle till skogen men jag skippade det. Kändes farligt och det blåste helt fel håll för att fälla det sista på det området. Körde ut maskinerna på riskfritt område och tog mig hem. Det blev ett verkstadsbesök i stället och lite pappersarbete. Men det verkar gått bra med vindfällen. Såg två stycken bara efter vägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).