ATV och UTV i skogen

Mössen äter upp min fyrhjuling

52 inlägg 15772 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mössen äter upp min fyrhjuling

Gille  
#676937 När jag skulle ta fyrhjulingen för att åka ut till jakttornen så var det helt tomt på bensin. Jag fyllde på ca 10 liter innan jag märkte att golvet var fullt av bensin. Allt rann rakt igenom. Kollade bensinslangarna och fann att flera var mer eller mindre uppätna än möss. Har bytt slangar (för 2000 kr inkl arbetskostnad). Har haft Anticimex här som satte ut 2 lådor med en påse gift i varje låda. Efter 2 dygn kan jag se att mössen äter upp allt gift. Behöver åter anlita Anticimex för ca 2000 kr. Jag börjar få panik eftersom jag inte får köpa gift i affären och Anticimex är jättedyra vad sk jag göra?????? Ska jag se att loppet är kört och fyrhjulingen förlorad??



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

Ekman  
#676943 Anticimex/ gift ingår i försäkringen för mig. Iofs hemförsäkring men som ”tur” är har jag musproblem även i bostadshuset.

Burfälla är effektivt. Då går det i många på en gång men en del pyssel att sköta. Finns visst också elfällor som kan ta uppåt tio innan tömning.

Men ett sånt här år är det en piss i Mississippi.
Det enda att göra är att bygga ny maskinhall 😁
Jag har samma problem som du till och från..

Användarvisningsbild

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

Daniel8607  
#676945 Jag hade köpt smällfällor och ställt ut kostar inte många kronor. Finns ju dom i plast jättesmidiga och ladda. Annars finns ju apparater som ger ifrån sig ljud och skrämmer iväg dom om du har tillgång till ström. Vet dock inte om de funkar. Hoppas du blir av med odjuren.

Avatar Fallback

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

jannee  
#676950 Har ingen av er hört talas om katt?
En riktig katt är mångdubbelt effektivare än bästa råttfälla eller anticimex

Avatar Fallback

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

550  
#676951 Vippa fungerar också bra, kan ta många på en natt.

Användarvisningsbild

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676952 Hink o vippbräda så fångar man massor..

Avatar Fallback

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

Ekman  
#676956 Nån som testat en sån här?
https://www.granngarden.se/musfalla-vic ... /p/1250645

Katt är svårt på distans, vipp-, bur- och slagfällor också.

Avatar Fallback

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

Elmhult  
#676972 Ska man vara petigt svensk så ska man ju kolla om fällorna är godkända. Annars kan du teoretiskt bli åtalad för eller iallafall bötfälld för jaktbrott.

Vippfälla är nog godkänd om du INTE dränker mössen.
Jag har Mjölner slagfälla. Rekommenderas.
🌳
Glöm inte heller att musfällor för levandefångst ska vittjas var femte timme annars blir det...jaktbrott.

Användarvisningsbild

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

källshult  
#676975 Jag förstår din förtvivlan. Har själv problem med möss och många fler . Nu är det inte fyrhjulingen dom har varit på . Blev så glad fick fiber installerat för ca 1 månad sen men så slutade att fungera och det visade sig att mössen gillar fiber också. Där kabeln går igenom väggen hade dom tuggat sönder den var i någon form av plaströr . Nu har jag haft Anticimex som jag har fått gift tyvärr är det lite nackdelar med gift när dom dör i väggarna så blir det hemsk doft av liken . Ska ha ett järnrör igenom väggen som kabeln ska vara i . Katt är bra men i år är det extremt mycket möss . Vet en som har många katter men dom hinner inte med att ta alla . Dom har även tagit ca 100 st i fälla på ca veckas tid .

Avatar Fallback

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676986 Undrar om det går att köpa råttgift i Norge? Då skulle man kunna smyga över gränsen till fots och försöka ta sig till någon råttgiftsaffär. Kanske ha någon kontaktperson i Norge som kan skaffa det?

Avatar Fallback

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676987 Har googlat lite. Det lär gå att beställa från Kina.

Avatar Fallback

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

Elmhult  
#676994 Mössinvasion kan vara över om en månad eller tidigare när kylan slår till. Konsekvenser av kinesiskt råttgift kan bestå längre. Härda ut. Slagfällor kostar inte mycket. Stick.se 👍 🌳

Avatar Fallback

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

tallen100  
#676996 Råttgift går bort, rena plågeriet, plus att även andra djur kan gå en plågsam död till mötes om dom äter en förgiftad råtta.
Katt och vanliga slagfällor är nog det bästa.
Senast redigerad av tallen100 lör 31 okt 2020, 23:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

Erre  
#676997 Har tio fällor i källaren, tio på vinden och lika många ute i pannrummet.
Kommer dom undan med att sno betet i en eller två fällor så åker dom dit i den tredje.
Katt har vi med sen i somras men man får ändå en bra "skörd" i fällorna.

Avatar Fallback

Re: Mössen äter upp min fyrhjuling

Elmhult  
#676999
Erre skrev:Har tio fällor i källaren, tio på vinden och lika många ute i pannrummet.
Kommer dom undan med att sno betet i en eller två fällor så åker dom dit i den tredje.
Katt har vi med sen i somras men man får ändå en bra "skörd" i fällorna.


Mössen åt rörisolering i pannrummet och dog av det. En annan åt en plastdunk och dog av det, i dunken. Helt tokiga djur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).