Skogsvagn (Huggarvagnar)

Koppla kärra på flistugg

3 inlägg 1802 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Koppla kärra på flistugg

begion  
#675119 Jag har en Edsbyhugg som sitter på trepunkten och som i sin tur har ett lantbruksdrag, se bild.

Hur stor kärra kan man tänka sig att dra på detta vis utan att påverka tuggen negativt på något sätt?

Varför sitter draget längst på sidan av tuggen, det gör ju hela ekipaget bredare i onödan? Eller är det meningen att man ska ha någon sorts sned dragarm på kärran?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Koppla kärra på flistugg

HannuRöj  
#675210 Draget är väl tänkt endast att flytta kärran bredvid traven.🤔
Sitter i sidan att man har mer rymd för manuell matning.

Avatar Fallback

Re: Koppla kärra på flistugg

430kan  
#676860 Kolla mät och fundera om du inte kan hänga vagnen i typ jorbruksdraget på traktorn. Jag lyckades men det blir inte mycket över och man får begränsa svängarna, i synnerhet åt höger. Det blir lite värre i mitt fall eftersom jag har alla slangarna till ventilpaketet att ta hänsyn till.
I tidernas begynnelse, drog jag en "apebur" balvagn som jag flisade i och det gick bra men det var en fyrhjulig tingest, dvs ingen vertikal last på draget Påhängsvagn med last skulle jag absolut undvika.

https://skogsforum.se/download/file.php ... w&id=92838

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).