Skogsnyheter

Mer trä i fasaden - men allt kommer inte från Sverige

6 inlägg 3662 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mer trä i fasaden - men allt kommer inte från Sverige

Torbjörn Johnsen  
#676706 Det byggs allt fler spektakulära byggprojekt med stor andel synligt trä i fasaden. Numera är allt som oftast även stommen i trä i och med att byggskivor av KL-trä (CLT) tar marknad från betongelement. Ett sådant byggprojekt finns i Viskan söder om Borås. Där byggs 13 hyresvillor med stomme av KL-trä och fasad av spån, eller shingles som det kallas internationellt.

Arkitekterna gillar det här materialet och det finns flera större projekt igång i Sverige idag där fasaden består av träspån eller shingles. Sådana här fasader av synligt trä kanske blir vårt svenska träsvar på "norsk hyttekultur" och "finsk sauna"?

Ett problem kan jag tycka är att alla shingles eller träspån som används kommer från andra länder och importeras hit. Det vanligaste verkar vara s k Western red cedar (Thuja Plicata) från Kanada. Det känns lite som att gå över ån efter vatten om vi nu ska öka träbyggandet i Sverige, eller?

Södra levererar trästommarna (KL-trä) till projektet i Viskan och de leverar även cederfasaden. Jag pratade med Lars Broström på Södra Wood Project AB och fick lite mer information. Han säger att kvalitetskraven är väldigt högt ställda på cederspånen. Träspånen är ganska tunna, mellan 3-11 mm tjocka, och de måste vara kvistfria. I en så tun träbit ramlar ev kvist lätt ur och då kan vatten läcka genom fasaden. Det enda realistiska alternativet från svensk skog skulle enligt Lars vara kvistfri kärnfura. Problemet då blir att det blir för dyrt i dagens läge. Shingles från Kanada kommer från sidoströmmar av annan produktion och kan därför tillverkas både billigt och storskaligt. I princip skulle kvistfri lärk också vara ett alternativ men det finns idag inget sådant utbud.

Det är ju ganska typiskt att när nu hela byggsektorn tänker ställa om och bygga i trä, ja då ska arkitekterna nödvändigtvis föreskriva trämaterial som inte kommer från den svenska skogen eller som finns att få tag i här hemma. Men det kanske är en utmärkt affärsidé för någon som vill ge sig på träförädling? Producera svenska "Shingels". Bara att leta fram en gammal stickhyvel i gömmorna. Tror föresten jag såg en bland annonserna på köp- & sälj här på Skogsforum i dagarna? Bara att slå till👍

Här finns lite pressinformationom byggprojktet i Viskan dit Södra levererar KL-element från Värö och väggspån från Kanada.
Trä i stomme och fasad Så här ser det moderna träbyggandet ut i Sverige idag. Massiv träkänsla men fasadmaterial från Kanada. Foto: Brunnberg & Forshed Arkitektkontor AB
Detaljbild på spån-exteriören
Ett av husen som snart är inflyttningsklart. Foto: Fristad Bygg AB




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Mer trä i fasaden - men allt kommer inte från Sverige

Bängan  
#676720 Stortallarna hade iallafall jag tagit ner fortare än kvickt, obegripligt att man låter sådana stå kvar när man bygger......

Avatar Fallback

Re: Mer trä i fasaden - men allt kommer inte från Sverige

bgl  
#676735 Tänkte starta ny tråd men passar nog lika bra i denna.
Frågan är: vad är ett trähus. Nästan alla tänker som Wikipedia, hus med stomme av trä.
I Lindesberg har kommunen och Regionen byggt en ny vårdcentral som påstås vara en träbyggnad.
Fasaden är träklädd (importerad) men resten är betong!
Vi är många som har ifrågasatt att detta ska kallas träbyggnad och nu har Länsstyrelsen satt ner foten.
Det är en träbyggnad.
Landshövdingen Maria Larsson i Örebro har delat ut pris till kommunala bostadsbolaget som är byggherre just för att detta hus är byggt i trä!
Länk:https://lindenytt.com/nyheter/libo-prisas-for-nybyggnationer-i-tra/

Användarvisningsbild

Re: Mer trä i fasaden - men allt kommer inte från Sverige

Torbjörn Johnsen  
#717093 Samma problem men i en ny byggnad. Universeum i Göteborg den här gången. Läs hela artikeln på iskogen.se här:
https://iskogen.se/skogsindustri/cedert ... portvirke/

Trots att Södra leverera korslimmat trä, limträ(!) och massiva treskiktskivor i trä som baseras på medlemmarnas svenska granskog så är det nordamerikanskt cederträ som lyfts upp i rubriken och ingressen i pressmeddelandet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer trä i fasaden - men allt kommer inte från Sverige

svampbob  
#717116 Jag beställde ett litet byggjobb idag för ett skogsbolag och byggaren frågade då om jag skulle tillhandahålla virket. Jag svarade nej köp ni från där det passar er. Det blir bara knepigt internt att tillhandahålla virke. Jag får väl hoppas att dom åtminstone köper inom Sverige.

Avatar Fallback

Re: Mer trä i fasaden - men allt kommer inte från Sverige

Flax12  
#717201
Torbjörn Johnsen skrev:Samma problem men i en ny byggnad. Universeum i Göteborg den här gången. Läs hela artikeln på iskogen.se här:
https://iskogen.se/skogsindustri/cedert ... portvirke/

Trots att Södra leverera korslimmat trä, limträ(!) och massiva treskiktskivor i trä som baseras på medlemmarnas svenska granskog så är det nordamerikanskt cederträ som lyfts upp i rubriken och ingressen i pressmeddelandet.

Med mode och marknadsföring så går det väl att få snurr på det mesta. Ytterpanel av ceder marknadsförs med " håller i 50år eller mer". Jag vill påstå att en högst ordinär ytterpanel stående som liggandes av gran eller fur för den delen håller väl det. I våran lilla by har husen ytterpanel från 50, 60 o 70- talet, så varför ändra på det? Används bara rätt virke på rätt plats så...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).