Motorsåg och handhållet

Bekväm röjsele för riktigt långa personer

94 inlägg 43722 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676382
Röjkvist skrev:Har en Stihl X-treem sele och kommer inte överens med den.
Den passar inte långa personer, jag är 1.93.
Bröstspännet kommer för högt upp, blir nära halsen.
Jag kör med Stihl standardsele funkar mycket bättre.


Du får väl testa att länga axelremmar och se om det hjälper.
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676404
knaggen skrev:
Niking skrev:
knaggen skrev:En gräsligt dålig sele. Då är den vanliga bättre men bäst är baggen.


Det beror helt och hållet på hur du ställer in den. Jag fick till min rätt bra, efter att jag förlängt axelremmarna.

Den ursprungliga baggenselen kom jag inte alls överens med. Men då den har metallram, så går det ju att montera ett riktigt bärsystem (som finns på större ryggsäckar för fjällvandring) på den och då blev det ju något helt annat.
/Niklas

den är inställd 50/25/25 och den är inte bra varken för höften eller axlar den fungerar säkert bra för en del och sämre för andra .


Jo, olika selar passar olika personer olika bra. Vi är ju inte stöpta i en och samma form...

knaggen skrev:Det som jag inte gillar med den är att den delen som rör sig är för stor då jag måste ställa axelpartiet olika och vid olika vinklingar så trycker axelvadarna på olika ställen på axlarna med följd att det gör ont.
Har inga sådana problem med varken standard selen eller baggen.
Skall testa att låsa den rörliga delen i ett läge och se om det blir bättre annars så åker den in i ett hörn.
pluntan är om värmd för att följa höften bättre.


Du får återkomma med hur det gick med steloperationen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Williamm  
#676454 Nu har jag kört en halvtimme med selen justerad 50/25/25. Det funkar jättebra. Tack!

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676455 Tack själv för feed-back! Sådant är alltid nyttigt. 👍
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).