Uppvärmning

Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

85 inlägg 41058 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#676305 Funderar på att bygga en gårdsverkstad. I och med att det blir nybygge så finns det många alternativ till uppvärmning.

Byggnaden är tänkt att bli i trä, ca 20x10 dvs runt 200 m2. Uppdelat på en större halldel och några mindre rum i två våningar mot ena kortsidan. Så högt i tak som möjligt med vanlig regelstomme och takstolar mellan 5-6 m invändig höjd. Isolering i väggar 195+45 mm korsat med byggplast emellan. Isolerad platta och tak, vet inte hur mycket isolering det blir där än.

Tänkte först bara värma upp när man ska vara där. Har dock insett att det är risk för fuktproblem i väggarna om man kallställer hallen ibland. Jag vet att många förespråkar vattenburen golvvärme i betongplatta, men undviker det helst eftersom man då måste planera alla hål man vill göra i golvet. Min önskan är att det blir framtidssäkert, tar hellre högre investeringskostnad än löpande driftskostnader. Huvudalternativ jag överväger just nu är:

- Solceller (i kombination med övriga alternativ)
- Värmepump luft-luft
- Infravärmare i taket
- Frånluftsvärmepump
- Flis-/vedpanna i separat pannrum
- Jordvärme

Vill inte ha olja, dieselkanon, direktverkande el (utan egen produktion av el), bergvärme. Huset värms med vedpanna i källare idag, och den börjar bli till åren. Jag är osäker på om man vill värma två byggnader med samma källa. Har man olika så är det varmt på ett ställe när något krånglar, men kanske skalfördelarna överväger.

Hur har/hade ni andra gjort? Finns det andra alternativ jag har missat?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676312 Alla varianter har sina fördelar, men för mig så känns ett rejält separat pannrum med stor vedbod som går att fylla med traktor
samt konvektorradiatorer längs ena väggen som enkelt och kan hållas billigt om man gör en del själv och/eller får tag på komponenter i bättre beg skick.

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

plax  
#676313 Blir bygget nära bostaden? En värmecentral som skulle gå att använda till båda husen blir ju enklare att sköta än separat för vart hus.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

550  
#676327 Slurfi, helst vill jag inte ha något på väggarna, särskilt inte nedre delen. Till exempel pallställ känns jobbigt med element bakom. Är tveksam till hur mycket värmen stiger uppåt taket också, borde bli rejält mycket varmare än vid golvet.

plax, ca 40-50 m, dock så tror jag inte ett pannrum passar mellan huset och hallen. Så då kanske det blir 20 m ytterligare.

Frågan är också hur fort olika alternativ kan ändra temperaturen. Vissa dagar kanske man kör på låg temperatur när man inte ska vara där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

Cat554  
#676334 Har gjort pannrum for flis til alle byggnader, og vil inte vara det foruten! Røren mellan koster noe, men skal gå i 50 år. Har gravd ned ca 150 meter rør på gården. Viktigast er en god logistik for flisen. Bygg til pannrum og flislager i enden av verkstadsbygget om det passar, er min rek.
OH

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

alias  
#676338 Vad ska du använda verkstan till (hur ofta och till vilken typ av maskiner ska du få in där)?

200 m2 och 5-6 m högt är en stor volym att värma upp om man inte använder byggnaden konstant.

Om du inte behöver hela ytan som verkstad så hade jag nog funderat över att dela av byggnaden och isolera en mindre del av byggnaden att ha som verkstad och sen ha resterande del som oisolerad maskinhall.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

Blondin 750  
#676352 För 10 år sedan byggde jag "ny" verkstad i ett befintligt hus som var ca 90 år gammalt, det som användes var yttertak och delar av stommen, allt annat gjordes nytt med ordentligt med isolering i både väggar och tak. Erfarenheten från den gamla verkstan (gårdens gamla stall) vägg i vägg var att det aldrig blev minusgrader där trots att det endast var timmerstomme med ett lager gipsskivor. Detta gjorde att jag valde att INTE isolera det nya golvet för att komma åt den lilla energin som marken innehåller och få den att komma upp i verkstan och ha det som grundvärme. Det fungerar perfekt och gör att det aldrig kommer under ca 3-4 grader trots att vikporten har ganska dålig isolerande förmåga. Porten är 4.6m bred och 4.4m hög och takhöjden inne är 4,95m på den största delen och utrymmet är ca 115m2 och det värms snabbt upp till 15 grader med en aerotemper de tillfällen då jag ska vara där lite längre stund. Jag vill inte heller kompromissa bort möjligheten att vara fri att borra och fästa saker i golvet.
Nu 10 år senare så har jag förmånen att få bygga ett helt nytt hus som ska innehålla både maskinhall, verkstad och stall. Jag har valt i princip samma koncept som den tidigare verkstan med oisolerat golv utan golvvärme men i den här verkstan kommer det nog att monteras en värmepump (luft-luft) för att öka på grundvärmen ett par grader, Aerotemper får stötta upp när det behövs.
Golvytan är ca 115m2 och takhöjden 4,5m till hammarbandet och på detta står det saxtakstolar för att få tillräckligt takhöjd för pelarsvängkranen (som kräver 4,9m) samt en förhoppning om att kunna få bättre möjlighet till en trevligare ljudbild med vinklade ytor och ljuddämpningsmaterial.
Den större luftvolymen i taket kommer troligtvis att kräva någon form av cirkulerande fläkt men det ser jag inte som något problem i nuläget.
Vikporten står för den största energiförlusten och jag valde även här samma port som tidigare och det var av estetiska skäl, det fanns portar med bättre värden men de föll inte mig i smaken då vill ha mycket ljusinsläpp och att jag inte vill att det ska se ut som en flygplanshangar.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676368 Med den rumsvolymen blir de nog svårt att värma utan något som innehåller fläkt med, all värmen kommer annars finnas uppe i taket.
Min verkstad är väl bara drygt 50m2 o runt 4,5m i takhöjd o den klarar jag lätt med en luft luft värmepump, hyvsat billigt att installera o driva.
Köp inte bara för billiga för dom klarar inte fuktigt väder runt nollan utan att frysa igen

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

bgl  
#676369 Fortsätter på @ Blondin 750:s inlägg.
Tänkt medeltemperatur i lokalen vintertid avgör hur golvet ska eller inte ska isoleras.
Beroende på var i landet byggnaden ska uppföras har marken en temperatur runt +7grader.
Är genomsnittstemperaturen under detta finns ingen nytta med golvisolering, tillskottet från golvet kan vara närmare 20W/m2. då utgår alternativet golvvärme automatiskt då den kräver isolering.
Dessutom är isolering tungt belastat golv en merkostnad.
Däremot är isolering av kant på plattan och marken ett par meter utanför plattan viktig så att värmen i marken under golvet inte förloras ut mot tjälad mark.
Jag har också en sån lösning, kostnaden för grundvärme strax över 0grader är låg, en dieselkanon på 90 kw med avgasrör höjer innetempen snabbt även med en tung kall maskin intagen.

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

halvproffs  
#676370 Intressant tråd. Min verkstad är på 45m2 och nästan 4m takhöjd med en aning suterrängbyggd betongplatta. Ca 0.5m ner i ena änden och i marknivå i andra och ingen iso under.
Bara någon minusgrad vid riktig kall vinter. Uppvärmningen med en 9kw byggfläkt går snabbt. För mig är det helt perfekt.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

Blondin 750  
#676376 Precis som bgl påtalar så är energiläckaget åt sidorna också att räkna med, här hoppas jag att gräsmattan bidrar med lite isolering och blir det snö så faller det sig naturligt att det blir snö upplogad utmed huset. Utanför porten blir det nog några isolerskivor då tjälen snabbt går ner där.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad/maskinhall

550  
#676469
Blondin 750 skrev:För 10 år sedan byggde jag "ny" verkstad i ett befintligt hus som var ca 90 år gammalt, det som användes var yttertak och delar av stommen, allt annat gjordes nytt med ordentligt med isolering i både väggar och tak. Erfarenheten från den gamla verkstan (gårdens gamla stall) vägg i vägg var att det aldrig blev minusgrader där trots att det endast var timmerstomme med ett lager gipsskivor. Detta gjorde att jag valde att INTE isolera det nya golvet för att komma åt den lilla energin som marken innehåller och få den att komma upp i verkstan och ha det som grundvärme. Det fungerar perfekt och gör att det aldrig kommer under ca 3-4 grader trots att vikporten har ganska dålig isolerande förmåga. Porten är 4.6m bred och 4.4m hög och takhöjden inne är 4,95m på den största delen och utrymmet är ca 115m2 och det värms snabbt upp till 15 grader med en aerotemper de tillfällen då jag ska vara där lite längre stund. Jag vill inte heller kompromissa bort möjligheten att vara fri att borra och fästa saker i golvet.
Nu 10 år senare så har jag förmånen att få bygga ett helt nytt hus som ska innehålla både maskinhall, verkstad och stall. Jag har valt i princip samma koncept som den tidigare verkstan med oisolerat golv utan golvvärme men i den här verkstan kommer det nog att monteras en värmepump (luft-luft) för att öka på grundvärmen ett par grader, Aerotemper får stötta upp när det behövs.
Golvytan är ca 115m2 och takhöjden 4,5m till hammarbandet och på detta står det saxtakstolar för att få tillräckligt takhöjd för pelarsvängkranen (som kräver 4,9m) samt en förhoppning om att kunna få bättre möjlighet till en trevligare ljudbild med vinklade ytor och ljuddämpningsmaterial.
Den större luftvolymen i taket kommer troligtvis att kräva någon form av cirkulerande fläkt men det ser jag inte som något problem i nuläget.
Vikporten står för den största energiförlusten och jag valde även här samma port som tidigare och det var av estetiska skäl, det fanns portar med bättre värden men de föll inte mig i smaken då vill ha mycket ljusinsläpp och att jag inte vill att det ska se ut som en flygplanshangar.


Intressant att både du och andra här i tråden förespråkar oisolerad platta. Har i andra trådar fått uppfattningen att man är "dumsnål" om man inte isolerar plattan, även i ouppvärmda hallar. Hur har ni gjort för att bryta markfukten kapillärt? Cellplast verkar vara helt standard idag.

Det stora problemet tycker jag ändå är väggar och tak, isolerar man inte så kostar det för mycket om man senare vill ha varmt hela året. Vågar inte isolera väggar/tak utan att alltid ha värme på, för kondensrisk i väggarna.

Ni som värmer upp vid behov, är det inte problem med att verktyg mm är kalla när man ska göra något? För att ändå minska energiförbrukningen borde ett system med snabb reglering vara en fördel då man kan minska temperaturen när man inte använder hallen.

Jag lutar mest åt att antingen ha med uppvärmning i budgeten, eller inte bygga alls. Tror man blir besviken hela vintern om man bygger en kallhall när man vill ha en uppvärmd. Dessutom har man kanske varken råd eller plats till att bygga en uppvärmd hall senare.

Samma sak gäller att dela av hallen. På önskelistan står plats för traktor+vagn eller skotare med portstorlek minst 4x4,5. Har också tänkt en mindre port bredvid, minst 3x3, där man även får in traktor/bil/mindre maskiner och plats även finns för lyftbord/fordonslyft i framtiden. Plats för pelarsvängkran i mitten på bredden så man har något smidigt att lyfta med. Här ser jag inte vad saxtakstolar gör för nytta om kranen i princip når mellan långsidorna?

Saxtakstolar funnits med som alternativ, men det blir både större ytor och luftvolym att värma, samt dyrare takstolar. Hade dock varit trevligt med fri höjd för att köra gripen inne. Tar man lite höjd för större griplastare så blev uppskattningen att 6,5 m takhöjd behövdes. Jag hoppas att pelarsvängkran och truck/ledstaplare duger som ersättning. Ska man ha pallställ måste man väl ändå ha en ledstaplare för att kunna nyttja det. Pallställ+ledstaplare känns billigare än att bygga större, särskilt när man ska värma upp. Dessutom blir det bättre ordning.

alias skrev:Vad ska du använda verkstan till (hur ofta och till vilken typ av maskiner ska du få in där)?

200 m2 och 5-6 m högt är en stor volym att värma upp om man inte använder byggnaden konstant.


Det är en bra fråga. I dagsläget använder jag enkelgarage för bil med gjutet golv när det räcker till. För traktorn helst blå hallen på sommaren, just nu snedluta med grusgolv och utan port. Blir snabbt trött på att flytta runt verktygen. Eftersom det är för dålig belysning gör jag helst inget efter skymningen. Man vill kunna jobba hela kvällen när det behövs! Vem vet hur mycket det blir i framtiden, kan både bli mer och mindre beroende på lönearbete.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

molnia  
#676512 Har ingen aning om kostnader men på jobbet så ville chefen ha golvvärme men inte vattenburen för att kunna borra varsom. Lösningen blev luftburen golvvärme. Finns ett gäng typ "aerotemp" i brunnar i golvet som drivs av varmvatten och kanaler i plattan för varmluften att spridas ut.
Senast redigerad av molnia lör 31 okt 2020, 00:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Blondin 750  
#676528 Vi dryftade lite det här med att bryta kapiläriteten med ett lager tunn plast över hela ytan men kom fram till att det troligtvis skulle vara onödigt med tanke på det användningsområdet vi har tänkt oss. I den kalla delen som blir maskinhall och plats för pallställ mm. så kändes det verkligen onödigt, den delen av det utrymmet som kommer att tjänstgöra som förvaring av hö och eventuellt byggas en körbar hötork på så skulle det nog kunnat ha en viss positiv inverkan för att minska risken för lagringsproblem för höet men inte så mycket att vi inte skulle säkra med plast under trallen som höet ligger på.
Jag har aldrig upplevt något problem i min verkstad jag har idag, jag har haft kartonger ståendes på golvet under lång tid och aldrig märkt att de skulle suga åt sig fukt. Det är singlat ca 15 cm tjockt med vanligt singel och under detta så är det en ganska torr morän.
Angående saxtakstolar och takhöjd för pelarsvängkranen i det nya bygget så beror det på att kranen har ett utligg på 6m och bredden på verkstan är ca 9,6m invändigt, kranen är placerad ca 1,6m från vägg för att kunna betjäna så stor del av golvytan som möjligt och med 20graders takvinkel invändigt så klarar jag kranens behov av 4,95m takhöjd trots att vägglivet inte är högre än 4,5m.. Huset är ritat utifrån kranens mått och jag vill ha ett så lågt hus som möjligt och då kom vi fram till den här lösningen. Även portöppningarna i maskinhallen påverkade beslutet av höjden på hammarbandet, limträbalkarnas höjd är ca 450mm för att klara en portöppning på 5,8m i bredd och ca 4m i höjd.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#676634
Blondin 750 skrev:Vi dryftade lite det här med att bryta kapiläriteten med ett lager tunn plast över hela ytan men kom fram till att det troligtvis skulle vara onödigt med tanke på det användningsområdet vi har tänkt oss. I den kalla delen som blir maskinhall och plats för pallställ mm. så kändes det verkligen onödigt, den delen av det utrymmet som kommer att tjänstgöra som förvaring av hö och eventuellt byggas en körbar hötork på så skulle det nog kunnat ha en viss positiv inverkan för att minska risken för lagringsproblem för höet men inte så mycket att vi inte skulle säkra med plast under trallen som höet ligger på.
Jag har aldrig upplevt något problem i min verkstad jag har idag, jag har haft kartonger ståendes på golvet under lång tid och aldrig märkt att de skulle suga åt sig fukt. Det är singlat ca 15 cm tjockt med vanligt singel och under detta så är det en ganska torr morän.
Angående saxtakstolar och takhöjd för pelarsvängkranen i det nya bygget så beror det på att kranen har ett utligg på 6m och bredden på verkstan är ca 9,6m invändigt, kranen är placerad ca 1,6m från vägg för att kunna betjäna så stor del av golvytan som möjligt och med 20graders takvinkel invändigt så klarar jag kranens behov av 4,95m takhöjd trots att vägglivet inte är högre än 4,5m.. Huset är ritat utifrån kranens mått och jag vill ha ett så lågt hus som möjligt och då kom vi fram till den här lösningen. Även portöppningarna i maskinhallen påverkade beslutet av höjden på hammarbandet, limträbalkarnas höjd är ca 450mm för att klara en portöppning på 5,8m i bredd och ca 4m i höjd.

6 m utligg är rätt mycket på en pelarsvängkran, beroende på vilken lyftkapacitet du har måste fundamentet bli ganska kraftigt? Jag har tänkt att placera den ungefär på mitten av bredden, för att inte minska den fria bredden. 4m utligg, 180° sväng och 1000 kg borde täcka många framtida behov.

Åter till ämnet, jag läste på https://blogg.lindab.se/hur-v%C3%A4rmer-man-upp-lokaler-med-h%C3%B6gt-i-tak att temperaturen kan öka med 2°/m med uppvärmd luft, så högre invändig takhöjd betyder ökade förluster mot vinden.

Hur har du tänkt angående portstorlek, är bredden nödvändig? Jag har tänkt att två mindre portar borde spara en hel del värme om man har 3x3 öppet en stund jämfört med 6x4. Önskar även 4,5 m porthöjd. Har funderingar på om det går att hänga en presenning som en rullgardin i överkanten, så man kan lätt kan sänka ner den 1,5 m så det är lagom fri höjd till en traktor. Beroende på hur ofta man kör ut och in på vintern borde det kunna spara på energin. Givetvis gångdörr också, men har tänkt att ha en på långsidan och inte i porten. Borde vara lättare att låsa ordentligt även om det tar något mer energi med separat dörr.

molnia skrev:Har ingen aning om kostnader men på jobbet så ville chefen ha golvvärme men inte vattenburen för att kunna borra varsom. Lösningen blev luftburen golvvärme. Finns ett gäng typ "earotemp" i brunnar i golvet som drivs av varmvatten och kanaler i plattan för varmluften att spridas ut.

Intressant, hade inte hört talas om luftburen golvvärme innan! Undrar om det går åt mer betong. Borde vara mer komplicerat att gjuta,eller är det lika mycket jobb som med vattenslingor?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).