Motorsåg och handhållet

Stihl ms250c dör vid belastning.

9 inlägg 3593 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl ms250c dör vid belastning.

Zzoink  
#676114 Hej, min Stihl ms250c från 2004 har nu börjat krångla.. den startar fint, går fint på tomgång, varvar fint och kedjan går lätt. Men när man sätter kedjan mot trä och börjar såga så dör den efter några sekunder. Symptomen är nästan som att den går för fett och dränker sig.. ett brölande ljud.

Jag har testat att rensat förgasaren och kollat så allt går lätt, har också testat kompen genom att hålla i dragsnöret och sågen håller sig uppe några sekunder då innan den går ett varv.

Har ni några tips?

Sågen har alltid gått bra annars och har aldrig justerat något på förgasaren.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl ms250c dör vid belastning.

tallen100  
#676115 Är det vanlig förgasarjustering på den och sågen går för fett så prova att skruva in h skruven lite grann, ska fyrtakta lite obelastad och gå rent belastad i stock.
ibland får man göra lite justeringar...

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250c dör vid belastning.

Avslutat-02  
#676117 När den ökar i varv så suger den mest. Troligt luft...
Jag skulle börja kolla slangen eller Insuget.
Även lägga sågen på sidan och öppna tanklocket när detta sker för att utesluta tankavluftningen vilket är ganska vanligt på dessa..

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms250c dör vid belastning.

Zzoink  
#676131 Jag är inte så haj på motorsågar men den har ju några låsta justeringar som inte går att skruva så mycket på..

Ska kolla över slangarna och testa ett annat tanklock. Den är inte rengjord så ofta så har kanske satt igen sig i locket 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms250c dör vid belastning.

tallen100  
#676132
Zzoink skrev:Ska kolla över slangarna och testa ett annat tanklock. Den är inte rengjord så ofta så har kanske satt igen sig i locket 🤔

Nej inte i locket, avluftningen hittar du under kåpan, en slangbit som går upp från tanken...
Men du kan prova att öppna tanklocket, går den som den ska då, så är det tätt i avluftningen.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250c dör vid belastning.

Avslutat-02  
#676137
Zzoink skrev:Jag är inte så haj på motorsågar men den har ju några låsta justeringar som inte går att skruva så mycket på..

Ska kolla över slangarna och testa ett annat tanklock. Den är inte rengjord så ofta så har kanske satt igen sig i locket 🤔


Tankavluftningen sitter ovanpå tanken..

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms250c dör vid belastning.

Mikey_AX  
#676161 Jag tycker det låter som att den drar tjuv luft någon stans.
Se över alla slangar även bränslefilter och slangen i tanken.
Slangarna är en färskvara och glöms ofta vid service.

Om du skruvar på förgasaren så var noggrann med att komma ihåg åt vilket hål du har skruvat och hur mycket. Notera detta så du alltid kan kommatillbaks till samma läge.
Skruva inte på flera ställen samtidigt. 😉

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250c dör vid belastning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676170 Går sågen utan problem när den inte belastas så kan det vara kolvringen som är sliten vid utblåset

Avatar Fallback

Re: Stihl ms250c dör vid belastning.

The Forrester  
#676238 Det finns ett litet tankventilationsfilter, som är ekelt att byta. Byt samtidigt bränslefiltret/tankfiltret som ligger i tanken. Efter att jag bytt dessa på min så har jag inte haft några problem igen. Skulle rekommendera att börja med dessa två. Billig felsökning!!! Ännu billigare är att köra ett par minuter utan dessa två filter, bara för att se om det funkar...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).