Traktorer och processorer

Hydrauluttagsfråga BM 430

41 inlägg 17374 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Floa  
#553061 Jag skulle vilja montera ett dubbelverkande hydrauluttag på min 430 och jag har läst att det ska finnas ventil som man kan eftermontera direkt på befintliga paketet i hytten. Är det någon som vet var man kan få tag på nånstans och ungefärlig kostnad?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Amatörhuggare 62  
#553091 Är väl Lantmännen om d ska vara original. Eller traktorskrotar.

Skickar bild från reservdelskatalogen.

Fars traktor en gång i tiden

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Skogsvaktaren  
#675733 Retur med dubbelbanjo
1603574839_dsc00465_hydrauluttag.jpg

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

pelle_perry  
#675812
Skogsvaktaren skrev:Retur med dubbelbanjo
1603574839_dsc00465_hydrauluttag.jpg


Vad är det för dimension på banjobulten?
Ser ju riktigt smart ut!

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Nyborg  
#675822 Vi borrade hål i banjonippeln på returen och svetsade på en 1/2"-nippel. Funkar perfekt! /Johan 🤓 🚜

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Sörmlandsskog  
#675852 Jag har också satt en dubbelbanjo (som skogsvaktaren), vilket funkar bra. Minns inte vilken dimension det var, men det fanns hemma på hyllan hos lokala hydraulikhandlaren och var alltså inte specialgrejer. Jag fick kapa ut lite ur plåten för att kunna få dit den längre banjobulten.

Vad jag däremot minns är att det forsar olja om man försöker lossa banjon med full hydraultank. Jag tänkte att det möjligen skulle komma lite, men inte att det skulle fortsätta forsa. De trasor jag hade framme var inte tillräckligt, så jag fick skruva dit den gamla bulten igen och tömma tanken kontrollerat först. Banjon sitter ju rätt högt, men iaf på min 430 från - 72 var det lämpligt att först tömma tanken (i mitt fall var det dessutom ytterst välbehövligt att rengöra sugsil och byta filter, hittade ett halvt sekels skräp i botten av hydraultanken).

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

pelle_perry  
#675871 Har en BM 400 så ingen plåt ivägen för min del.
Ska tappa ur tanken och lossa bulten och se om det finns en längre att få tag i.
Har heller ingen erfarenhet av hydraullik men är det standardgrejer med ett uttag och tillhörande grejer till att få fast detta i banjobulten?

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Nyborg  
#675876 Borde väl vara 1/2"-gänga på banjonippeln, och motsvarande i kopplingen. Har du uttag som du trycker ihop eller vrider? 😀 🚜

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

pelle_perry  
#675903 Har inte skaffat några grejer ännu. Tänkte mest om det är något som handlarn kan tänkas ha på hyllan om man beskriver lite vilka förutsättningar som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Nyborg  
#675909 På 430 är det (tror jag) original hydraulkopplingar som man vrider ihop. Hade bekymmer med detta när vi köpte wirekran för många år sedan. Då monterades det vridbar koppling på kranen också. Dyra var de! Senare har jag bytt alla uttag på traktorn till de vanliga som sitter på i alla fall de redskap man senare har införskaffat, inklusive griplastarkärra. Lättare att få tag i och lättare att få ihop!

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

pelle_perry  
#675915 Har bara ett enkelverkande uttag som är av typen med en ring man trycker bak när man klickar i redskapet.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Sörmlandsskog  
#675939 Töm tanken. Ta loss banjobulten och åk till Hydroscand/Swedol etc. Ta några bilder på hur det ser ut och visa banjobulten. Förklara att du vill ha en dubbelbanjo för fri retur med en snabbkoppling i änden. Jag valde att sätta hanen på traktorn för att inte kunna koppla fel. Får du prata med någon som håller på med hydraulik borde det inte vara några problem för dem att hjälpa dig. Funkade för mig iaf...

Ska se om jag hittar en bild på hur det ser ut på vår traktor.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Sörmlandsskog  
#675942 Och om du inte gjort det tidigare, passa på att fixa sugsil och filter när tanken ändå är tom.

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

pelle_perry  
#676022
Sörmlandsskog skrev:Töm tanken. Ta loss banjobulten och åk till Hydroscand/Swedol etc. Ta några bilder på hur det ser ut och visa banjobulten. Förklara att du vill ha en dubbelbanjo för fri retur med en snabbkoppling i änden. Jag valde att sätta hanen på traktorn för att inte kunna koppla fel. Får du prata med någon som håller på med hydraulik borde det inte vara några problem för dem att hjälpa dig. Funkade för mig iaf...

Ska se om jag hittar en bild på hur det ser ut på vår traktor.


Detta låter ju helt klart genomförbart!
Bilder är alltid uppskattat 😀
Bytte filter och olja samt rengjorde silen för inte längesedan när traktorn inhandlades.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttagsfråga BM 430

Sörmlandsskog  
#676073 Hittade en före- och en efterbild.

Hydraulikfirman klämde en kort hydraulslang mellan banjon och snabbkopplingen. Kanske skulle vara snyggare utan slangen (direktkopplat som på bilden tidigare i tråden) men det har fungerat bra. Är tyvärr inte på gården nu, så du får hålla tillgodo med de bilder jag hittade, annars hade jag tagit bättre närbilder. Finns även trådar om detta på maskinisten, om du vill ha mer info kan du söka där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).