Uppvärmning

Varmt hus.

22 inlägg 9553 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varmt hus.

halvproffs  
#675747 Tog upp ett hål i väggen för en pardörr i sonens hus som är byggt 1955 och som är otroligt varmt trots åldern. Oljeeldning från början och med luftburen golvvärme som även kommer ut vid speciella golvsocklar. Numera pelletseldning.
Det var mycket intressant att riva väggen och se hur det byggdes för 65 år sedan och att huset kunde bli så varmt! Kan det vara så att alufolien hjälper till så mycket?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Varmt hus.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675749 Intressant! Hur är energiförbrukningen vs kvadratmeter?

Användarvisningsbild

Re: Varmt hus.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675751 Intressant! Minns hur man satte alufolie bakom element under oljekrisen -1972 (var väl då, minns jag fick ransoneringskuponger på bensin för min moped!. Ni kan ju gissa vem tog majoriteten av dem i beslag 🤣 )

Avatar Fallback

Re: Varmt hus.

Avslutat-02  
#675756 Aluminiumfolie får väl värmen att studsa tillbaka in och kyla att studsa tillbaka ut..
Dock kan det vara dyrt att montera.. men värt det kanske i långa loppet...

Miljö aspekt. Inte en aning

Användarvisningsbild

Re: Varmt hus.

halvproffs  
#675764
Slurfi skrev:Intressant! Hur är energiförbrukningen vs kvadratmeter?


Vet bara att han under det senaste året gjort av med drygt 2 pallar med pellets. Ca 7500kr i uppvärmningskostnad. Huset är på 80m2 plus hel källarvåning. Installerade vv- beredare för några år sedan för det blev för varmt i huset annars.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varmt hus.

halvproffs  
#675767
Uvskogen skrev:Intressant! Minns hur man satte alufolie bakom element under oljekrisen -1972 (var väl då, minns jag fick ransoneringskuponger på bensin för min moped!. Ni kan ju gissa vem tog majoriteten av dem i beslag 🤣 )


Oljekrisen 1973 föregicks av ett krig där oljeländer var inblandade i mot Israel. Länder som stödde Israel fick ingen olja från dom.
Precis när kupongerna tog slut för mig så släpptes bensinen fri igen. Jobbade då på Korsnäs i Gävle och hade 10 mil t.o.r att köra.

Alufolien verkar ha varit effektivt. Kanske dags att använda den igen? @jannee kanske vet mer om den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varmt hus.

Cat554  
#675772 Aluforien har ju ingen isoleringseffekt i seg sj
alv, men vi vet at luftlekkasjer taper mer energi enn konveksjonen gjennom veggen. Og aluforien er tett. Ville tro at det også er tettet OK i topp og botten av regelstommen. Om luften kan bevege seg i/omkring isolasjonen, ger det tap.
Ventilasjon koster energi, og han har nok også vært god på å ventilere bare det som behøves.
OH

Användarvisningsbild

Re: Varmt hus.

Kse  
#675773 Vi har precis avslutat en utbyggnad av kåken, otroligt intressant å se hur snickaren gör idag då man tätar minutiöst. Varenda skarv, skruvhål ja allt tejpas, 100% lufttätt ska det vara.
Sen jämför man med det man river från mitten på 60 talet, och sen att sammanfoga dessa två huskroppar till nån gyllne medelväg😁

När vi byggde bastun i stugan så var vi över till vårt broderland i öst och köpte panelen till bastun då vi inte fick tag på den på svenska sidan.
Vi skulle även köpa plast och isolering.
Finnarna hade dock en annan lösning, i bastun ska det vara aluminiumfolie i väggarna.
Det var ju förstås för värmens skull men det visade sig att den var inte godkänd i Sverige?
Förstod aldrig riktigt varför den inte var godkänd men vi köpte konceptet ändå, finnarna kan ju det där med bastu.
Funderade sen om det hade nått med elsäkerheten att göra, slår man en spik i en elledning så blir ju alla bastuns spikar strömförande, men det blir dom ju även i Finland. 🤔

Nåväl, värmen e riktigt go i bastun och jag intalar mig att det till största delen beror på folien i väggar och tak.😄

Avatar Fallback

Re: Varmt hus.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675775 Kan tillägga att elledningar inte ska ligga närmast panelen i en bastu som de ska göras i andra innerväggar

Användarvisningsbild

Re: Varmt hus.

halvproffs  
#675781 Förlåt ett dumhuvud men hur kan alla spikar bli strömförande om en träffar elledning?
På byggen vid bastukonstruktion är det föreslaget nån svart plast av konstruktören.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varmt hus.

Joakim S  
#675785
halvproffs skrev:Förlåt ett dumhuvud men hur kan alla spikar bli strömförande om en träffar elledning?
På byggen vid bastukonstruktion är det föreslaget nån svart plast av konstruktören.

Pga aluminiumfolien.

Användarvisningsbild

Re: Varmt hus.

halvproffs  
#675788
Joakim S skrev:
halvproffs skrev:Förlåt ett dumhuvud men hur kan alla spikar bli strömförande om en träffar elledning?
På byggen vid bastukonstruktion är det föreslaget nån svart plast av konstruktören.


Pga aluminiumfolien.


Har gjort många bastun men aldrig sett alufolie i bastu så konstruktörena måste då vetat om det. Tur det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varmt hus.

AnnaJohansson  
#683672 Folien hjälper till att hålla rummet varmt genom att hålla värmen på ena sidan, vilket förhindrar att förkylningen kommer in i huset 🛠️

Användarvisningsbild

Re: Varmt hus.

halvproffs  
#683685
AnnaJohansson skrev:Folien hjälper till att hålla rummet varmt genom att hålla värmen på ena sidan, vilket förhindrar att förkylningen kommer in i huset 🛠️


Bra i dessa tider att förkylningen stoppas i väggen 😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Varmt hus.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683698 Apropå varmt hus. Börjar få upp värmen i huset nu med ny värmepump.
Den gamla tog pension och då sjunker innetempen.
Ingen folie i väggarna heller som kan hålla uppe tempen, tyvärr.
Nåja, nu värmer det gott igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).