Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

810 inlĂ€gg 234067 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Erre  
#675434 😂.
SÄdÀr skjuter man ingen Àlg.

Elmia
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Torbjörn Johnsen  
#675473 Nej, det ver ju ganska uppenbartđŸ˜©
Men i morgon blir det jakt "by the book"👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

halvproffs  
#675554
Erre skrev:😂.
SÄdÀr skjuter man ingen Àlg.


Torbjörn Johnsen skrev:Nej, det ver ju ganska uppenbartđŸ˜©
Men i morgon blir det jakt "by the book"👍


Huvudsaken Àr inte att skjuta utan att njuta av naturen var det en som sa till mig.
Kan du inte göra det utan bössa sa jag. Ingen snÀll blick jag fick av henne.
Förresten det blir ju billigt för dig Torbjörn för skotten har ju blivit svindyra. 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Ove Lindberg  
#675564 Bland det första jag fick lĂ€ra mig som blivande jĂ€gare av min far var, du mĂ„ste kunna se ett djur leva. Dvs inte skjuta i alla lĂ€gen. Om du inte fattar det fĂ„r du inte vara med och jaga. Det var 1968 jag var 8 Ă„r, och hade fĂ„tt ledigt frĂ„n skolan för att jaga Älg.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Granstorp  
#675577 Lika sant som att du behöver aldrig Ängra ett icke avlossat skott!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Vedmaskin  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#675602 Intressanta poddar. 👍 👍

Om jag inte hunnit innan. SĂ„ Ă€r det bra Ă„ lyssna pĂ„ nĂ€r jag floar ved nere i kĂ€llaren. 😀

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Davvi  
#675727 Kommit av under sommaren och strÀcklyssnat ikapp i dagarna. Gillar upplÀgget och den avslappnade stilen ni har!
Pratas allmÀnt ganska lite om skogen hÀr lÀngst upp i Norr, vore roligt om ni kunde klÀmma in nÄgot studiebesök hos nÄgon i Tornedalen, MalmfÀlten?
Kolektivet i Kurkkio skulle annars sÀkert vara intressant för lyssnarna? HÀftig satsning som tycks ha lyckats vÀl.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#675740
Ove Lindberg skrev:Bland det första jag fick lĂ€ra mig som blivande jĂ€gare av min far var, du mĂ„ste kunna se ett djur leva. Dvs inte skjuta i alla lĂ€gen. Om du inte fattar det fĂ„r du inte vara med och jaga. Det var 1968 jag var 8 Ă„r, och hade fĂ„tt ledigt frĂ„n skolan för att jaga Älg.



VĂ€ldigt fint sagt!
Jakt har blivit vÀldigt populÀrt pÄ senaste och ökat rejÀlt, men mÀngden jÀgare har minskat.

LÄngt ifrÄn alla som jagar Àr jÀgare, det Àr svÄrt att sÀtta ord pÄ det.

Det Ă€r som gw sĂ€ger ”det syns i ögonen”

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#676729 Nu finns avsnitt 33 ute! Denna gÄng pratar vi om kvartalsrapporter och lönsamhet för skogsÀgare. Med mera...

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... et-for-vem

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#678023 Nu finns avsnitt 34 ute att lyssna pÄ. I detta avsnitt sÄ poddar vi i strÄlande solsken och 15 grader varmt - den 6 november! Vi reflekterar över vÀdret och det faktum att det kan spela barkborrarna i hÀnderna. Vi pratar ocksÄ om den intressanta totalsÄgningen av den mekaniska fÀllkilen vi testat i veckan.

Detta och mycket mer kan du lyssna pÄ hÀr: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... och-timmer

TrÄdar som diskuteras i avsnittet:

Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

Har barkborrefÀllorna fungerat?

Nyheter i Södras prislistor

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#679350 Vi trotsar skrocken med fredag den 13:e och poddar vidare. I avsnitt 35 som precis Àr inspelat sÄ pratar vi om lönsamhet i skogen i allmÀnhet och för skogsÀgaren i synnerhet. TrÄdar som vi tar upp i denna podd Àr:

Skogforsk mÄste börja fokusera pÄ skogsbrukets intÀkter

Lönsamheten för skogsÀgare

Lyssna direkt hÀr: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... t-i-skogen

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#681017 Första vinterpodden, typ.

Nu kan du lyssna pÄ avsnitt 36 av vÄr podd Skogsfredag. Denna gÄng pratar vi att vintern kommit, om Àn kanske pÄ tillfÀlligt besök, och dÀrigenom ocksÄ pipkraken pÄ sina hÄll.

Vi pratar ocksÄ om att det Centraleuropeiska skogsbruk fÄr en kÀnga av det Svenska skogsbruket i kampen mot barkborren. Vidare, i dessa kolsÀnketider, kommer skivindustrin fÄ en nyrenÀssans i Sverige? Vad har hÀnt i skogssegmentet nÀr antal sÄgverk har minskat med 80% pÄ 50 Är?

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... fortroende

TrÄdar vi berör i dagens podd:

Sveriges skogsbruk rÀddar oss frÄn barkborren?

Global tillverkning av KL-trÀ fördubblas till 2025

Antal sÄgverk i Sverige har minskat med 80% pÄ 50 Är

Stark skotarmarknad 2020

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#682490 Veckans poddavsnitt Àr nu ute!
Vi pratar denna gÄng om skogsutredningen som officiellt slÀpps pÄ mÄndag. Vi tar upp de viktigaste punkterna i utredningen. Dessutom tar vi upp artikeln vi slÀppte igÄr om elefanten i skogen. NÀr och hur ska skogsÀgarna kunna ta betalt för den koldioxid som binds in i deras skogar?

HĂ€r kan du lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... n-i-skogen

TrÄdar vi diskuterar:

Skogsutredningen har lĂ€ckt ut 💣💥

Norra Europas högsta trÀhus - Sara i SkellefteÄ

Klimatkompensering med kolsÀnka en elefant i skogen?

Tempen pÄ skogsÀgaren - Skogsbarometern 2020

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

KallkĂ€llene  
#682491
Fredrik Reuter skrev:Veckans poddavsnitt Àr nu ute!
Vi pratar denna gÄng om skogsutredningen som officiellt slÀpps pÄ mÄndag. Vi tar upp de viktigaste punkterna i utredningen. Dessutom tar vi upp artikeln vi slÀppte igÄr om elefanten i skogen. NÀr och hur ska skogsÀgarna kunna ta betalt för den koldioxid som binds in i deras skogar?

HĂ€r kan du lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... n-i-skogen

TrÄdar vi diskuterar:

Skogsutredningen har lĂ€ckt ut 💣💥

Norra Europas högsta trÀhus - Sara i SkellefteÄ

Klimatkompensering med kolsÀnka en elefant i skogen?

Tempen pÄ skogsÀgaren - Skogsbarometern 2020



Trevligt, passar alltid bra Ă„ lyssna pĂ„ ny podd pĂ„ fredagar nĂ€r man slutar tidigt, E18 vĂ€ster ut mot ÅrjĂ€ng 👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#683871 Avsnitt 38 finns nedan. Vi pratar om unga lyssnare av podden och tar bland annat upp att skogen troligtvis gÄr en ljus framtid till mötes. Förutom detta sÄ gÄr vi igenom veckan som varit och diskuterar bland annat skogsmaskiner, björkproduktion och lite kolsÀnkefrÄgor.

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... produktion

TrÄdar om Àmnen som vi diskuterar i dagens podd:

Moderaterna: SÀlj 20% av Sveaskog till privata skogsÀgare

FörÀdlad björk överaskar i tillvÀxt

Nu finns John Deere 1070G med IBC, kranspetsstyrning

Norra gör som Södra - satsar pÄ massa

SP Maskiner gÄr in i Eco Log koncernen

Klimatkompensering med kolsÀnka en elefant i skogen?

   TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).