Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1810 inlägg 186065 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Vardon  
#674286 Jag gillar att hissa upp saker. De kommer ur vägen men förvaras skyddat ich man kan ha saker under.

Har släpvagnskapellet, solosåg, vedtransportör, 2 båtar , pumpen till hypron hängandes redo att firas ner när man ska använda

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

tallen100  
#674289
fendt311 skrev:Byter startmotor på mercan. Den höll drygt
70 000 mil originalet.

Inte åka på startmotorn, tanka bilen med diesel i stället 🤭

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674546 Så när bytet styrsystemet på Arbron var klart kom nåt annat kul in i verkstan.
En sönderkörd rototilt där leden är söndersliten, ska jag jaga orginalgrejer eller skära bort o sno leden från den tillbara planerskopan? 🤔

Märkt med att skruven till rotorn glappar pga den bara är lagrad på längden i bronsbussningen och där fattas 1,5-2mm, funderar på om den går att lägga bronsbricka emellan kompensera slitaget

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#674568 Vad är det för märke på den?

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674576 Rollertilt, systerbolag till Abelco

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#674578 Ok
Renoverade denna på jobbet för många år sen.
Hittade bilderna i molnet efter lite letande.
Här fick man chimsa upp glappet med brickor i olika tjocklekar.


Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674589 De var nåt sånt jag tänkte, tänkte nog mest vilja schimsa på insidan för där syns att matrial har slitits nrr

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Joakim S  
#675044 Någon som är bra på snöslungor? Har en Toro 624 här som starthjulet inte vill ta tag i grejen på svänghjulet. Har kollat på sprängskissen, och det ser ut som allt ska vara där. Känns liksom inte som det är en chans att det ska haka tag.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#675045 Rör sig haken på startapparaten?
I bland roterar folk upp snöret åt fel håll på rullen och ibland så fastnar haken fast..

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Joakim S  
#675048
vinterrojarn skrev:Rör sig haken på startapparaten?
I bland roterar folk upp snöret åt fel håll på rullen och ibland så fastnar haken fast..

Ja, haken rör sig. Det är väl metallplattan som ser ut som en halvmåne som ska haka i? För att få den att haka i så måste jag flytta startapparaten ur position från skruvhålen.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#675050 Ser ut så här i manualen:



Där står i övrigt inget särdeles nyttigt.

Det är hursomhelst den där "starter dog", starthaken, som skall göra det. På något sätt så skall "cam dog", kammen, se till att den fälls ut mot insidan på koppen. Fjädern "dog spring" skall hålla starhaken inne tills man drar i snöret och kammen på nåt sätt fäller ut haken. Dels behöver det finnas nån friktion som gör att kammen rör sig relativt de andra grejorna, dels måste starthaken löpa fritt så den verkligen fälls ut. Friktionen fixas väl med "brake spring" med tillbehör.

Är bara vad jag kan gissa mig till utifrån bilderna,har inte själv jobbat med en sån Tecumseh motor.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Joakim S  
#675052
totte skrev:Ser ut så här i manualen:

1603309206_tecumstart.jpg


Där står i övrigt inget särdeles nyttigt.

Det är hursomhelst den där "starter dog", starthaken, som skall göra det. På något sätt så skall "cam dog", kammen, se till att den fälls ut mot insidan på koppen. Fjädern "dog spring" skall hålla starhaken inne tills man drar i snöret och kammen på nåt sätt fäller ut haken. Dels behöver det finnas nån friktion som gör att kammen rör sig relativt de andra grejorna, dels måste starthaken löpa fritt så den verkligen fälls ut. Friktionen fixas väl med "brake spring" med tillbehör.

Är bara vad jag kan gissa mig till utifrån bilderna,har inte själv jobbat med en sån Tecumseh motor.

Ahaa! Nu ser jag att "the starter dog" är borta. Tro f** att det inte funkar 🤣. Fick för mig att det var metallfullmånen som gjorde jobbet 🤣. Tack!

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#675054 Totte hann före...
👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Joakim S  
#675056 Haha! Kolla vad jag hittade under svänghjulet bakom kåpan😊😊

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#675058 Smörj rejält sedan är det nog bara att köra igång 👍 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).