Föryngring

Plantera al

42 inlägg 7934 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantera al

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674887 Svartgran och tamarck finns ju. Mina svartgranar växer både på myr- och blötmark, men ser rätt tråkiga ut. Mycket dubbeltoppar och på bättre ställen har självsådd gran hunnit om. Sumplärk kan tydligen lätt drabbas av lärkkräfta.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera al

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674905 Vi hade mossmarksexkursion härom året och besökte ett bestånd med svartgran. Tror inte någon var speciellt imponerad av det beståndet. @uffejohan var med och delar troligen min minnesbild.

Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#674907
busholle skrev:Vi hade mossmarksexkursion härom året och besökte ett bestånd med svartgran. Tror inte någon var speciellt imponerad av det beståndet. @uffejohan var med och delar troligen min minnesbild.

Helt rätt busholle. Just det svartgransbeståndet fick mej inte att plantera det träslaget men exkursionen gav många impulser att inte alltid köra i gamla hjulspår

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Torbjörn Johnsen  
#674958 Jag planterade klibbal på gammal mossodling 1997 och de ser ut att ha gått rätt bra. En del randplöjdes innan men på en del ställen bar det inte så där planterades i grässvålen. Jag vet inte hur djupt det är till mineraljord men jag har skickat en kartplutt till Uffejohan om han vill titta. Skickar även en kartplutt till @Tåndemåla om han har vägarna förbi😎

Så här ser det ut på Google maps idag.

Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#674960 Jag åker o kollar senast nästa vecka o rapporterar med text o bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674971 Var ett tag sedan jag var där. Men har gjort några planer i närheten och det finns både djupa och grund mossar där borta

Användarvisningsbild

Re: Plantera al

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674977 Jag har ett par mossar med al som är 60 år och färdiga för slutavverkning men efterfrågan på al är inte så stor och sälja det som energivirke är inte så lockande så det får stå kvar, det är ju rätt vackert vid en sjö

Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674985
kärrabol skrev:Jag har ett par mossar med al som är 60 år och färdiga för slutavverkning men efterfrågan på al är inte så stor och sälja det som energivirke är inte så lockande så det får stå kvar, det är ju rätt vackert vid en sjö



Vad är en mosse?
Är det ett blött område nära en sjö eller är det en torvmosse?
Detta är tämligen intressant i diskussionen. Så är de den sumpskog med med lera och vatten eller är det en
Yta med organiskt material med eller utan synliga växtdelar?

Användarvisningsbild

Re: Plantera al

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675000 En gammal odling nära en sjö som planterades för 59 år sedan. Har gallrat några gånger när det varit torrår men ändå haft problem med drivningen. Jordtyp vill jag inte uttala mig om med risk att det blir fel
1603296537_f5e7bd3d-a038-4e68-99b0-5a07d07b6bcf.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675002 Bra bild. Detta är en typisk al skog. Den växer på en sandstrand men varje år kommer det in näring från sjön

Användarvisningsbild

Re: Plantera al

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675005 Sjön är en jöl med avsaknad av någon som helst fast strand och utan stenar. Gungflyn runt hela sjön. Kalla vintrar har det hänt att mycket fisk fryser fast i isen, vilket vi tror beror på syrebrist. På våren står kråkorna på isen och äter. Har hänt på åttiotalet när vi hade en riktigt vinter.

Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675011 Så kommer ändå näringingen från sjön

Användarvisningsbild

Re: Plantera al

tarningholm  
#675251 @uffejohan Vilket plastnät är du inne på att testa? Jag blev nyfiken... 🤓

Avatar Fallback

Re: Plantera al

uffejohan  
#675262 Har kollat på Allox viltstängsel, har inga referenser på det men det förefaller rätt enkelt att sätta upp, i varje fall inte så tungt. Undrar om inte @uvskogen har satt upp det tidigare...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera al

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675303
uffejohan skrev:Har kollat på Allox viltstängsel, har inga referenser på det men det förefaller rätt enkelt att sätta upp, i varje fall inte så tungt. Undrar om inte @uvskogen har satt upp det tidigare...

Jo så är det, och håller än! Sitter runt 1 Ha lärkplantering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).