Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 135862 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Ingarhs  
#673071 På min (bygg nr 15) fikk jeg ny pelare (forsterket) og ny wirerulle (den gamle var type ATV, mens ny er mer solid). Det er også en oppgradering på sverd og liten endring på innfesting, men jeg kjører med originalt fortsatt. Fikk dog en litt merkelig feil i sommer, som kom og gikk - > elfeil. Det var plusskabel som hadde viberert nesten av ved innfesting til hovedstrømsbryter. Min maskin har gått 234t, har dog bensinutgaven.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674083 En fundering, om jag hade en P25 o skulle hjälpa en vän på hans mark, behöver man motorsågskort då om vännen fäller o jag kör processorn?

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#674086
Magnus M skrev:En fundering, om jag hade en P25 o skulle hjälpa en vän på hans mark, behöver man motorsågskort då om vännen fäller o jag kör processorn?

Magnus M

Nej använder du ingen motorsåg behövs naturligtvis inget motorsågskort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#674651 Ja nu har jag kommit igång lite smått. Är på ett 29 årigt bestånd med virkesförråd enligt laserscanningen på 245 m3 sk per hektar så det har växt bra. Knöligt och diken överallt och massor av jordhögar från dikesmassor. Men man får vinscha och lägga vägen där det passar bäst och lägga virke i dikena så man kommer över. Så lite bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674667 Funderar på att köpa en P25a!
Grannen ska göra ett viltvatten o vill svämma över en del på mitt. Ca 5ha kommer påverkas på mitt varav 2,5ha blir nog surt resten kommer att kunna brukas med lite begränsningar i åtkomst.
Han har erbjudit en summa pengar som ersättning som jag funderar på att investera i en P25a.
Har ca 7ha som ska gallras nu , senast om 3-4 år o sen kommer det några ha till sett på 10-12 år.
Skulle vara kul att få göra detta så som jag vill ha det.
Sen har jag ju Holdern redan att köra ut med, den är ju bara 1,60 bred.

Är ju kanske inte så mycket egentligen men skulle gärna vilja göra dessa gallringar på mitt sätt, sen borde det väl vara ett skapligt andrahandsvärde på en sådan maskin.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Erre  
#674668
Magnus M skrev:
Är ju kanske inte så mycket egentligen men skulle gärna vilja göra dessa gallringar på mitt sätt, sen borde det väl vara ett skapligt andrahandsvärde på en sådan maskin.

Magnus M

Det är väl en så god anledning som någon. Finns det kapital så kör på.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Ingarhs  
#674669 Tenker det er mange investeringer som er gjort på dårligere grunnlag enn det der?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#674671 Ja ibland får man låta intresset gå före kalkylen. Jag vill ha lite variation då jag bara hållit på med ved i 10 år och så saknar jag att vara lite i skogen. Köp om du har råd. Du lever bara en gång och då ska man göra det så man trivs så bra som möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674675 Sen kom jag på ett bra argument till🙂
Har ju 3ungar på 18, 22 o 25. Dom vill med till skogs ibland men det blir såpass sällan att det inte varit motiverat att lära upp dom med motorsågen. En P25a känns som att dom skulle kunna köra i sin egen takt om jag fäller före.
Blir ju tidseffektivt för mig oxå tänker jag

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Erre  
#674683 Då så. Allt är ju klart. 👍

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674694 Hmm, ska träffa grannen på fredag, han erbjöd pengar o jag ville ha en bit mark på annat ställe av honom.
Men kanske ska ta pengarna ändå..
Fan va svårt sånt här är. Kändes först som att pengar var ointressant men om man gör en bra investering känns det bättre.
Sen ser jag faktiskt lite fram emot att få ett viltvatten på totalt 3ha delvis på mitt, kan ju generera mycket annat trvligt

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Camaro1969  
#674911
Magnus M skrev:Hmm, ska träffa grannen på fredag, han erbjöd pengar o jag ville ha en bit mark på annat ställe av honom.
Men kanske ska ta pengarna ändå..
Fan va svårt sånt här är. Kändes först som att pengar var ointressant men om man gör en bra investering känns det bättre.
Sen ser jag faktiskt lite fram emot att få ett viltvatten på totalt 3ha delvis på mitt, kan ju generera mycket annat trvligt

Magnus M


får grannen betalt för våtmarken?

isåfall får ni väl räkna ut vad din del ska bli

känns som grannen är den stora vinnaren här

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674918 Han får bidrag till den men han får lägga till lite själv tror jag.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674998 Funkar det att hugga tremetersved med P25? Antar att man får se till att få rotändan mitt för sågen och så köra tre slag där man undviker slirning?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#675007
Skogsola skrev:Funkar det att hugga tremetersved med P25? Antar att man får se till att få rotändan mitt för sågen och så köra tre slag där man undviker slirning?

Jag hugger ju kubb 2,45 m och den blir ju exakt under förutsättning att den håller stammen. Så kubben får man köra lite försiktigt. Hålla stammen ordentligt och är det kvistigt så lättar jag lite på knivarna. Det fungerar med kubben. Har dock valt att hugga fallande på massaveden då det ju blir väldigt lite lass på Alstorn med 3 meter. Sen behöver jag inte vara noga med längderna och det gör inget om stammen släpper lite då och då för det gör den. Så det går helt enkelt fortare.

Vi har justerat upp trycket något så den ska hålla med större kraft men det finns även en annan kolv man kan sätta dit för någon tusenlapp som ska trycka ännu mer. Jag har inte gjort det för med fallande längd på massaved så är det inget problem. Men skulle jag kört 3 meters så skulle jag bytt den kolven för släpper gör det ibland helt klart.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).