ATV och UTV i skogen

Kawasaki vtwin 750

25 inlägg 4161 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kawasaki vtwin 750

moraggarn  
#673727 Hej på er alla!
Har eventuellt en atv på lut, en Kawasaki 750 vtwin årsmodell 2009. Denna maskin har gått 404 timmar och är nyligen nyservade, den är i väldigt bra skick och det medföljer en tippvagn.
Vad kan en sådan tänkas vara värd? Begärt pris är 50000:-, men med tanke på att den ändå är 11 år gammal så tycker jag möjligen att det kan vara lite i överkant ,dock är jag dåligt insatt i dessa maskiner så jag vet inte. Så min fråga är, är en sådan värd dessa pengar eller ska man försöka pruta en del?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

anersimyra  
#673736 Du borde kunna hitta en begagnatprislista på nätet. Rent generellt kan man dock konstatera att de flesta säljare i förstone begär priser åt det mer fantasifulla hållet..🤑

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

Arvid0  
#673740
moraggarn skrev:Hej på er alla!
Har eventuellt en atv på lut, en Kawasaki 750 vtwin årsmodell 2009. Denna maskin har gått 404 timmar och är nyligen nyservade, den är i väldigt bra skick och det medföljer en tippvagn.
Vad kan en sådan tänkas vara värd? Begärt pris är 50000:-, men med tanke på att den ändå är 11 år gammal så tycker jag möjligen att det kan vara lite i överkant ,dock är jag dåligt insatt i dessa maskiner så jag vet inte. Så min fråga är, är en sådan värd dessa pengar eller ska man försöka pruta en del?


Är den privatägd eller ink/ex moms?

Spanar också efter liknande atv och det är i de trakterna de verkar ligga. Yamaha, Honda i övre spannet, Suzuki canam där under och sedan kawasaki Arctic polaris och sedan gfmoto mfl.

Kawasaki har inte bästa ryktet tycker jag när jag kollat runt men jag har aldrig testat någon eller känner någon som har en så kan inte säga om det stämmer. Personligen skulle jag välja japanskt före amerikanskt.

Med vagn så gör du ingen dålig affär om atv:n är i normalt skick. Sedan tycker jag med de ligger för högt i förhållande till ålder men de försvinner ju ändå. Så det är bara att anpassa sig.

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

Claes Stanley  
#673750 50.000Kr för en 2009 med tippvagn låter rätt bra eller iaf inte överpris
Det som är rätt intressant (tycker jag iaf) med ATV'er är att dom håller rätt bra i pris, så länge dom är i gott skick

Avatar Fallback

Re: Kawasaki vtwin 750

r93  
#673752 Har det inte blivit väldigt dyrt med atv senaste åren?

2013 köpte jag en ny canam 400 för 47+ moms.
Förra året blev jag erbjuden 50 för den, höll på att lova bort den direkt innan jag upptäckte att motsvarande 450 går på 80’ idag (400 finns inte längre).

Var tvungen att kolla blocket, 63´ + moms var den billigaste jag hittade, så det kanske inte är så hemsk ökning?

Avatar Fallback

Re: Kawasaki vtwin 750

moraggarn  
#673771 Den är privatägd, så 50 ink moms.
Som sagt så är den i fint skick ,bra skött, ordentligt servad och har inte gått mer än 404 timmar.
Men en ny kostar 110000:- ny, det är 60000:- mer men samtidigt 11 år nyare maskin.
Sen är det som så att jag precis börjat sondera marknaden vad som finns, och det som den ska användas till är att köra på lite trängre och blötare bitar, där jag kommer att gallra och röja och där jag tror det blir lite bökigt och besvärligt med min Mf 135:a.
Hur stor atv behöver man för att köra ved ur gallring och lite kuperad "bökig" mark, en 750 är kanske överkurs och kommer man ner i kubik så blir ju även priset lägre.
Vad säger ni om motorstorlek? Vad rekomenderar ni för maskiner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

anersimyra  
#673779
moraggarn skrev:Den är privatägd, så 50 ink moms.
Som sagt så är den i fint skick ,bra skött, ordentligt servad och har inte gått mer än 404 timmar.
Men en ny kostar 110000:- ny, det är 60000:- mer men samtidigt 11 år nyare maskin.
Sen är det som så att jag precis börjat sondera marknaden vad som finns, och det som den ska användas till är att köra på lite trängre och blötare bitar, där jag kommer att gallra och röja och där jag tror det blir lite bökigt och besvärligt med min Mf 135:a.
Hur stor atv behöver man för att köra ved ur gallring och lite kuperad "bökig" mark, en 750 är kanske överkurs och kommer man ner i kubik så blir ju även priset lägre.
Vad säger ni om motorstorlek? Vad rekomenderar ni för maskiner?
. Som tidigare konstaterats i många trådar så räcker det gott och väl till med en mindre motor. Vad som begränsar användbarheten är om hjulingen är såpass lätt att den tappar greppet. Själv tycker jag förstås att det är synnerligen trevligt att köra min 800 potatis med dess urstarka parallelltwin som aldrig känns ansträngd..🙂 att tänka på om man räknar med att man behöver backa med lastad kärra är att vissa hjulingar är åt skogen för högt utväxlade på backväxeln.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki vtwin 750

r93  
#673780 Vad ska du ha för vagn?
Jag har inte dragit jättetungt med min 400 utan det är vikten som ställer till det, blir lätt att det spinner.

Tror att man klarar sig gott å väl med 500 i skogen.

Men jag använder bara min till transport av motorsåg, röjsåg, plantor etc.

Har försökt lunna några vindfälle nån gång, men det bara spinner tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

anersimyra  
#673781
1602778111_3cc90e0e-137a-4579-8fcd-521e31426c01.jpeg
. Rejäla skogshjul och dito kedjor är även det viktigt för framkomligheten..😎

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

halvproffs  
#673783
anersimyra skrev:
1602778111_3cc90e0e-137a-4579-8fcd-521e31426c01.jpeg
. Rejäla skogshjul och dito kedjor är även det viktigt för framkomligheten..😎


Absolut. Och sen får man på köpet mera tyngd 👍

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

Claes Stanley  
#673795
r93 skrev:Vad ska du ha för vagn?
Jag har inte dragit jättetungt med min 400 utan det är vikten som ställer till det, blir lätt att det spinner.

Tror att man klarar sig gott å väl med 500 i skogen.

Men jag använder bara min till transport av motorsåg, röjsåg, plantor etc.

Har försökt lunna några vindfälle nån gång, men det bara spinner tycker jag.


Jag har en Honda 420 och håller med att den räcker gott men när jag ska byta så blir det nog titta på 600+ för det är skönt att ha kraften och tyngden när man väl behöver den

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

anersimyra  
#673813
halvproffs skrev:
anersimyra skrev:
1602778111_3cc90e0e-137a-4579-8fcd-521e31426c01.jpeg
. Rejäla skogshjul och dito kedjor är även det viktigt för framkomligheten..😎


Absolut. Och sen får man på köpet mera tyngd 👍

Ja, mina kedjor väger 40 kilo, nackdelen är att det går så tungt så att hjulingen inte förmår att komma upp i mer än drygt 60 km/tim trots en motor på 62 hp..😛

Avatar Fallback

Re: Kawasaki vtwin 750

moraggarn  
#673935 Dåså gott folk! Jag ägnade igår några timmar åt att läsa massor samt ringa runt lite.
Följande har jag kommit fram till: Runt 500cc bör jag klara mig fint med.
Med tanke på begagnatpriser så känns det som att det är bättre att köpa nytt, då är det nytt och som synes så är ju andrahandsvärdet gott.
Har väl kommit fram till att det blir någon maskin från Yamaha, Honda, Kawasaki, Polaris.
Gällande Yamaha vet jag ej vilken som känns bäst av Grizzly eller Kodiak men det kanske är goda maskiner båda två.
Nåväl vad tror ni om mina tankar rörande detta, låter det vettigt?
Har även eventuellt tänkt köpa med en skogskärra, Leja proffs verkar ju vara en bra vagn, vad tycker ni? Har ni andra bra förslag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

halvproffs  
#673938 Är inne på min andra Polaris, blir ingen mer. Jag skulle kolla på Suzuki.

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki vtwin 750

Claes Stanley  
#673940
moraggarn skrev:Dåså gott folk! Jag ägnade igår några timmar åt att läsa massor samt ringa runt lite.
Följande har jag kommit fram till: Runt 500cc bör jag klara mig fint med.
Med tanke på begagnatpriser så känns det som att det är bättre att köpa nytt, då är det nytt och som synes så är ju andrahandsvärdet gott.
Har väl kommit fram till att det blir någon maskin från Yamaha, Honda, Kawasaki, Polaris.
Gällande Yamaha vet jag ej vilken som känns bäst av Grizzly eller Kodiak men det kanske är goda maskiner båda två.
Nåväl vad tror ni om mina tankar rörande detta, låter det vettigt?
Har även eventuellt tänkt köpa med en skogskärra, Leja proffs verkar ju vara en bra vagn, vad tycker ni? Har ni andra bra förslag?


Det är klart att nytt är ju alltid mera "säkert" garantier etc, med begagnat kan man ju aldrig vara helt säker på vad man får.
Kan inte säga så mycket om Yamaha... Har som sagt en Honda 420 och är jätte nöjd.
En del grannar har Polaris och där är en del jätte nöjda medans andra gillar inte att kraften inte kommer "direkt", det har jag upplevt själv när jag testat dom....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar