Avverkning (slutavverkning)

Avverka NO bestånd på SBP

19 inlägg 4817 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverka NO bestånd på SBP

nilsszzon  
#673421 Jag har ett område på 2 ha som enligt SBP är NO område men jag har påtalat detta för inköparen som jag är certifierad via och enligt denne så är det inga problem att avverka ändå , skogen ändrar sig och man kan själv ändra SBP efter hand om man anser att marken går attt nyttja på annat vis osv.


stämmer detta? pratade med en annan inköpare från annat företag som menade på att har inköpare nummer 1 skickat in av.anmälan så är huggningen certifierad via dem även om inköpare nr 2 skulle få uppdraget?

jag vill bara inte komma i kläm , det handlar om AL ,bok och dålig björk som har växt på ett område som varit lite vattensjukt pga dåligt skötta diken och en del av träden trillat och stoppat upp ( därav min önskan om avverkning från början ) träden trillar och stoppar igen i diken och i en större bäck en bit ifrån och det är svårt att få ut virket

SBP handlades innan jag köpte skiftet och är nu inne på sitt sista gällande år ( jag hade inte velat ha omrdået som NO men hade kunnat sträcka mig till NS i värsta fall )

så summa summarum, om det avverkas och SS anser det är fel vem får skiten? inköpare nr 1 som anmält avverkningen och även certifierat marken ( och som även har avverkningsuppdraget ) eller jag som markägare?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Avslutat-02  
#673422 Du som markägare... Alltid..
👎 👎 Trots att du kanske lejt bort allt...

Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

nilsszzon  
#673424 misstänkte nästan detta, men om jag vid ny SBP kommer överrens med handläggaren om att ändra område eller klassa om borde det kunna gå
jag har dålig koll på hur mkt man har att säga till om vid skapande att SBP men vet flera markägare som haft områden som tidigare varit skogligt impediment ( dålig tallmark ) som nu vid uppdatering av SBP klassats om till PG mark och de således har kunnat gå in och gallra i det

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Avslutat-03  
#673430 Om du certifierat din mark så är du skyldig att följa din skogsbruksplan (gäller även produktionsåtgärderna!). Vill du ändra dina avsättningar (no/ns-bestånden) finns det regelverk för det hos certifieringsorganisationen. Något enklare vid uppdatering av planen än mitt i planperioden.

Förstår inte vad du menar att avverkningen är certifierad av den som anmält det. Det är ju din mark som är certifierad oavsett vem som anmäler.

Låter också knepigt om du ska låta en virkesköpare anmäla avverkningen men sen sälja avverkningen till någon annan. Det lär väl inte den förste virkesköparen gå med på.

Angående Skogsstyrelsen så vet inte de om det är ett no-område, de har inte tillgång till några skogsbruksplaner. Deras kontroll görs mot offentliga data.

Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673433 Skogsstyrelsen har inte med saken att göra i första skedet. Möjligen om de får nys om att det kan vara NO -område så kan de komma dragande och göra biotop.

Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

nilsszzon  
#673440
Andreas77 skrev:
Förstår inte vad du menar att avverkningen är certifierad av den som anmält det. Det är ju din mark som är certifierad oavsett vem som anmäler.

Låter också knepigt om du ska låta en virkesköpare anmäla avverkningen men sen sälja avverkningen till någon annan. Det lär väl inte den förste virkesköparen gå med på.
.



inköpare nr 1 skickade in ansökningarna till certifieringen

finns väl inget bindande att man måste använda den inköparen som skickar in av.anmälan? då är man ju "låst" till den inköparen bara för att de var först på bollen att skicka in ansökan? dvs behöver inte pressa upp sina priser eller premier för de får ju ändå avverkningen i vilket fall som helst? men det är kanske konstigt att man pratar med fler inköpare om ett område när priserna gått ner och den andra erbjuder bättre sortiment

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Avslutat-03  
#673460 Aha, du menade anmälan för att certifiera dig. Jag trodde du menade avverkningsanmälan. Nä, då har du rätt. Du är inte bunden till att leverera virke till det företag där du är gruppcertifierad.

Användarvisningsbild

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Sid Fernwilter  
#673465
nilsszzon skrev:Jag har ett område på 2 ha som enligt SBP är NO område men jag har påtalat detta för inköparen som jag är certifierad via och enligt denne så är det inga problem att avverka ändå , skogen ändrar sig och man kan själv ändra SBP efter hand om man anser att marken går attt nyttja på annat vis osv.


stämmer detta? pratade med en annan inköpare från annat företag som menade på att har inköpare nummer 1 skickat in av.anmälan så är huggningen certifierad via dem även om inköpare nr 2 skulle få uppdraget?

jag vill bara inte komma i kläm , det handlar om AL ,bok och dålig björk som har växt på ett område som varit lite vattensjukt pga dåligt skötta diken och en del av träden trillat och stoppat upp ( därav min önskan om avverkning från början ) träden trillar och stoppar igen i diken och i en större bäck en bit ifrån och det är svårt att få ut virket

SBP handlades innan jag köpte skiftet och är nu inne på sitt sista gällande år ( jag hade inte velat ha omrdået som NO men hade kunnat sträcka mig till NS i värsta fall )

så summa summarum, om det avverkas och SS anser det är fel vem får skiten? inköpare nr 1 som anmält avverkningen och även certifierat marken ( och som även har avverkningsuppdraget ) eller jag som markägare?



Om du är med i FSC och på allvar menar att följa certifieringen i verkligheten så kan du inte byta områden godtyckligt eller ens till att börja med välja vilka områden du skall sätta av. Paragraf 6.4.2 säger att områdena med störst betydelse för den biologiska mångfalden skall sättas av. Detta gäller även om, eller kanske snarare särskilt då, dessa områden råkar ha stort virkesförråd, hög bonitet och därför även högt ekonomiskt värde.

Fast det är ju inte alltför vanligt i praktiken att detta tas särskilt allvarligt.

Man kan inte heller "sträcka sig" till att acceptera NS. Det är helt olika naturvärden som man vill gynna med NS och NO. Du måste välja det som gynnar just de naturvärderna som du har i det aktuella beståndet.

Annars håller jag helt med dig. Bort med träden från diket och låt vattnet rinna. Lämna då hellre certifieringen, vad är ett par tior jämfört med alla regler, inskränkningar och förbud. Naturvärden kan man gynna ändå på egen hand.

Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Hanatorp  
#673476 Med tanke på att andra länder har betydligt lägre certifieringsgrad så finns det ingen anledning att vi skall vara bättre än Tyskarna som ligger på en betydligt lägre Certifieringsgrad.

Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673493 Vi kan vara naturvänliga ändå utan att snärja in oss i byråkrati för någon futtig tia.

Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

nilsszzon  
#673508 jag får ta en funderare och se efter en bra lösning, vad kan en följd bli om man gallrar eller avverkar ett område som enligt SBP står som NO? om det skulle komma till ljuset så att säga
en hyfsad gallring är ngt jag skulle vilja göra där så jag får bort de träden som hänger över bäck men samtidigt spara en del träd som är utmed bäcken men som är mindre risk att de trillar
det handlar inte om ngn ekonomi i denna gallring / huggning då det är mest energived och lite massa så inte därför jag vill minska stammarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Avslutat-02  
#673510 Mellanskog erbjuder ju naturkultur gallring..
Där plockar man bort allt vad dessa värden som kan ställa till det för skogsägaren..

Gallra får du ju göra bäst du vill...
Spara lite extra hänsyn om du vill så är du säker..

Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Chainsaw Charlie  
#673514 Det värsta som kan hända är att du blir utesluten ur certifieringen och går miste om certifieringspremien vid framtida avverkningar. Men det är osannolikt.

Som Skogsola har sagt så är detta ingenting skogsstyrelsen har med att göra mer än att handlägga en eventuell avverkningsanmälan. Såvida det inte är en nyckelbiotop.

Gör som du tycker blir bäst och ta en dialog med planläggaren när det är dags att revidera planen var det blir bäst med naturvårdsområdena.

Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

nilsszzon  
#673519 hur kollar man på alla vis så att det inte är en nyckelbiotop? har tittat på skogens pärlor , lantmäteriet , skogsstyrelsen , artskyddsverket
men borde stått i SBP med om det varit en biotop?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka NO bestånd på SBP

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673521 Har ingen meddelat dig att det är en biotop så är det ingen biotop. Skogsbruksplanen är ditt eget dokument som ingen myndighet har med att göra. Certifierarna kan ha med din plan att göra om du bjuder in dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).