Skogsröjning

Stihl Kompostklinga

40 inlägg 9099 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl Kompostklinga

masyngel  
#673385 Hej.
Jag gör som Jens. Ofta tar jag buskeländen på över 3 meters höjd, då kör man utan skydd.
Jag gör ett snyggt "zorrosvep", med vinklad klinga h-v, sänker och går ner, v-h, lågt h-v.
Sedan uppifrån och ner för att få ner allt på marken.
Är det lägre så går man ovanifrån och sedan vanliga svep.
De få gånger jag är nära marken har jag slyklingeskyddet (mkt sten). 😁
Precisionen är bra, om man inte smäller i något hårt...
Jag bor i Italien, senast köpte jag en treudd och en av dessa klingor märkta forestal, kostade 22.50 euro tillsammans.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl Kompostklinga

JensSkoog  
#673402
HannuRöj skrev:Jag kör med skydd för 200 skogskliga, byter bara klingan.
Ingen skydd als kan man säga, den är ju alldeles för liten.
😇Är fel att rekommendera detta, men jag har haft inga problemer med det. Syns även genom klingan.

Se på videon jag markbereddar med en kompostklinga. Den kastar inte hemskt mycket..

Vart hittar jag den videoen, @HannuRöj?

Avatar Fallback

Re: Stihl Kompostklinga

jannee  
#673404 Använt mig av treudden UTAN klingskydd under tre till fyra år.
Perfekt vid brunnsröjning men även utmärkt vid 1:a röjning så länge stammarna är under 3 till 4 cm.
Viss träsprut kan uppstå vid 1:a röjning men nyttjar med den skjutande sidan far sprutet iväg åt "rätt" håll.
M.a.o. jag har under åren ännu inte haft något märkvärdigt obehag att nyttja röjsågen utan klingskyddet påmonterat - tvärtom har det sina fördelar vid vissa objekt.
Vinterrojarn påstår att vinkelväxeln tar stryk när man nyttjar treudden men har man bara ordentligt snurr på skiten så tror jag riskerna är små.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Kompostklinga

JensSkoog  
#673406
jannee skrev:Vinterrojarn påstår att vinkelväxeln tar stryk när man nyttjar treudden men har man bara ordentligt snurr på skiten så tror jag riskerna är små.

Håller jag med dig i "jannee" :-bd
Vet inte hur många timmar min FS460 har gått med treudd i båda brunnsröjning och
markberedning, men det är många, och det finns fortfarande ingen glapp i den.

Avatar Fallback

Re: Stihl Kompostklinga

Avslutat-02  
#673408 Hur många växlar tror ni att jag har fått renovera pga detta?
Under mina 15 år som återförsäljare så kan jag tala om att det är flera hundra växlar som man kört i hjäl på detta sätt.

Anledningen att jag ej rekommenderar detta är just detta.
Vill man ändå köra, så visst.
Men gnäll inte sen när skiten är så slut att enda lösningen är helt ny växel..

Kommer ihåg en kund som körde sönder 5 växlar på 3 dagar... Jag hann ju inte ens få hem nya... Innan nästa var slut..
Hade samma bestämda åsikt.. Åh jag röjer i skogen med dessa... Nä sågklinga i skogen och trekantsklinga där det är hallon och gräs, med litet inslag av ytterst klent sly.. Ca 1-2 cm..

Användarvisningsbild

Re: Stihl Kompostklinga

HannuRöj  
#673450
JensSkoog skrev:
HannuRöj skrev:Jag kör med skydd för 200 skogskliga, byter bara klingan.
Ingen skydd als kan man säga, den är ju alldeles för liten.
😇Är fel att rekommendera detta, men jag har haft inga problemer med det. Syns även genom klingan.

Se på videon jag markbereddar med en kompostklinga. Den kastar inte hemskt mycket..

Vart hittar jag den videoen, @HannuRöj?

😀 Jag har delat den på någon annan tråd, men här kommer en ny link;

På videon jag gör fläckor i torvmark för självyngring av tall och björk.
Ja, nu minns jag - det var ju trådet av skärmträd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl Kompostklinga

HannuRöj  
#673457 Jag gjorde fläckor med vänstersida, vänster till höger rörelse.
Klingan kastar växterna och mosset mot ben som en jordfräs.
Vid körning mot stubb hoppar riggen snyggt uppåt utan att vinkelväxen tar emot smällen.
Har tyvärr inga bilder av fläckorna, men de ser ut som någon hade brummat med motorcyckel.😁.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl Kompostklinga

torpöbo  
#673671
jannee skrev:Använt mig av treudden UTAN klingskydd under tre till fyra år.
Perfekt vid brunnsröjning men även utmärkt vid 1:a röjning så länge stammarna är under 3 till 4 cm.
Viss träsprut kan uppstå vid 1:a röjning men nyttjar med den skjutande sidan far sprutet iväg åt "rätt" håll.
M.a.o. jag har under åren ännu inte haft något märkvärdigt obehag att nyttja röjsågen utan klingskyddet påmonterat - tvärtom har det sina fördelar vid vissa objekt.
Vinterrojarn påstår att vinkelväxeln tar stryk när man nyttjar treudden men har man bara ordentligt snurr på skiten så tror jag riskerna är små.


Farsan har en bit av en klinga/ sten i magen efter körning med trekantskling och klingskydd. Utan är nog inte att rekommendera.

Avatar Fallback

Re: Stihl Kompostklinga

jannee  
#673677 Arbetar man i skogen utan tillräcklig klädsel kan vad som helst hända.
Hur en bit av en sten (var klingan trasig) kan genomborra lager av kläder + skinnet för att senare hamna i magen är en konst för sig.
Det är många som inte alls borde nyttja motordrivna verktyg, då bättre med en risbit.
När jag i början av 60 talet nyttjade en McCulloch för första gången nyttjades inte ett enda skydd, men allt gick ändå bra, gällde bara att vara försiktig ( i den mån en tonåring kunde vara så)
För övrigt tycker jag det betydligt mer sprut från en motorsåg än en röjsåg, ser i alla fall så ut på kläderna efter att man varit i skogen en dag.

Avatar Fallback

Re: Stihl Kompostklinga

Avslutat-02  
#673679 Slungade en sten rakt igenom en bildruta med röjsåg en gång, så nog är det krafter allt....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).