Verkstan

Hjälp om hållfasthet för skruv

28 inlägg 10391 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#672681 Kan någon hjälpa mig med hållfasthet för rostfri skruv? Jag har försökt hitta det på nätet men all text om detta är skriven på tekniskt fikonspråk som är helt omöjlig att förstå för en oinvigd vanlig mäniska. Jag ska göra en slags ställning för 2st odlingslådor som kommer att bli tunga. Jag ska skruva fast 90 graders vinkelbeslag i träbalkar och träbalkar på dessa som lådorna ska stå på. Vill inte använda större skruv än jag behöver för att inte ta bort onödigt mycket material från balkarna. Men vad klarar 3st 3.0mm skruv egentligen? Jag har inte den blekaste aning...



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672690 Jag jobbar med rostfritt och vet en del om det.
Rostfri typ trallskruv gissar jag att du menar. Den är lömsk. Den blir lätt spröd vid åtdragningen och kan ofta snäppa av. Är det bara utomhusbruk rekommenderar jag att du använder rostskyddad vanlig skruv om du ska hänga upp nåt som kan ramla ner.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

totte  
#672700 Det blir lite svårt att svara när vi inte vet om "odlingslådor som kommer att bli tunga" väger 10 eller 100 kg, och vilken hävarm i beslagen det handlar om.

Spontant låter 3 st 3 mm skruv som väldigt klent, i synnerhet om de är rostfria.

Avatar Fallback

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672725 Jag använder 5x80mm skruv för mina träställningar när jag målar. Är alltid några skruvar osm har gått av när man skruvar ner det igen. 5 av 200 kasnke.

Om du skall skruva beslag finns ju alltid https://www.xlbygg.se/frovi/sortiment/f ... 0st-208565

Avatar Fallback

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

Dennis1982  
#672727 Som referens brukar vi räkna att en ankarskruv 4x40 har en tillåten last på 100 kg i tvärkraft och ungefär hälften(50kg) i drag.
Att du försvagar balken med skruv tror jag inte du behöver oroa dig för.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#672744
totte skrev:Det blir lite svårt att svara när vi inte vet om "odlingslådor som kommer att bli tunga" väger 10 eller 100 kg, och vilken hävarm i beslagen det handlar om.

Spontant låter 3 st 3 mm skruv som väldigt klent, i synnerhet om de är rostfria.

Ska använda murarbaljor och jag tror de rymmer ca 60 liter, så vad väger 60 liter fuktig jord? Jag vet inte i dagsläget.
Beslagen är på 60x60x40x2,5mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#672745
Orsa skrev:Jag jobbar med rostfritt och vet en del om det.
Rostfri typ trallskruv gissar jag att du menar. Den är lömsk. Den blir lätt spröd vid åtdragningen och kan ofta snäppa av. Är det bara utomhusbruk rekommenderar jag att du använder rostskyddad vanlig skruv om du ska hänga upp nåt som kan ramla ner.

Det är för innomhus.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#672748
Dennis1982 skrev:Som referens brukar vi räkna att en ankarskruv 4x40 har en tillåten last på 100 kg i tvärkraft och ungefär hälften(50kg) i drag.
Att du försvagar balken med skruv tror jag inte du behöver oroa dig för.

Bjälkarna är på 45x45mm och ser ut att vara i furu? Köpt på Woody.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

totte  
#672760 Du skall alltså skruva det i reglar på 45x45, knappast några bjälkar. Räkna med att jorden, när den är vattnad kan väga upp till 1,2 kg/liter så kanske runt 70 kg för en sån balja.

Med beslag på 60 cm och tyngdpunkten ungefär i mitten så får du en dragande kraft på ca 35 kg mitt på. Fördelat på två konsoler per balja gissar jag och då alltså runt 18 kg.

Ett par skruvar placerade i medel 10 cm från överänden på beslaget skall då hantera dragkraft på sådär 12 - 13 kg. Nu brukar man vilja ha t ex femfaldig säkerhet vilket betyder att de bör tåla åtminstone 60 kg ihop. Så som Dennis säger ovan:

en ankarskruv 4x40 har en tillåten last på 100 kg i tvärkraft och ungefär hälften(50kg) i drag.


Så borde ett par sådana skruvar eller andra i samma dimension duga bra. Fast jag skulle förstås dra i minst tre i den övre halvan av beslaget. Det som avgör hur det håller är hur bra skruven sitter i träet och där föredrar jag nog rätt mångfaldig säkerhet.

Och under inga omständigheter rostfri skruv.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#672808 Såg att blomsterlandet menar att blöt jord väger ca 1-1,5x mängden i liter dvs 60 lit kan väga 90 kg.
Med 4 stående reglar runtom lådan att fästa beslagen på för de tvärgående reglarna kan man ju använda 4st beslag/låda för reglarna under lådan. 90/4=22,5 kg/beslag. 3 skruv/beslag=7,5 kg/skruv. Eller tänker jag fel?

Sen kan man i bygghandeln köpa ankarskruv i rostfritt, fast här i forumet varnas jag för det. Vad för slags skruv ska jag ha då?

Vad gäller hur skruven fäster i trät, där har jag tidigare använt borrtjocklek på skruvens tjocklek minus 1mm. Är det optimalt för trä anser ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

totte  
#672809 Det håller. Använd galvaniserad skruv. Du behöver inte förborra, nutidens skruv för skruvdragare är bara att dra i. Se bara till att skruvarna inte ligger i linje ådringen i träet så de ligger på rad i samma årsring. Då finns det risk för sprickor. Vid skruvning i trä sätter man alltså skruvarna i ett zickzackmönster.

Avatar Fallback

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

550  
#673233
ak_erik skrev:Såg att blomsterlandet menar att blöt jord väger ca 1-1,5x mängden i liter dvs 60 lit kan väga 90 kg.
Med 4 stående reglar runtom lådan att fästa beslagen på för de tvärgående reglarna kan man ju använda 4st beslag/låda för reglarna under lådan. 90/4=22,5 kg/beslag. 3 skruv/beslag=7,5 kg/skruv. Eller tänker jag fel?

Sen kan man i bygghandeln köpa ankarskruv i rostfritt, fast här i forumet varnas jag för det. Vad för slags skruv ska jag ha då?

Vad gäller hur skruven fäster i trät, där har jag tidigare använt borrtjocklek på skruvens tjocklek minus 1mm. Är det optimalt för trä anser ni?


Välja borr gör du genom att mäta gängans innerdiameter. Förborrning är bra då det minskar sprickrisk, du kan använda mindre avstånd till kanterna och mellan skruvarna. Finns fortfarande skruv som inte har borrspets och då är det betydligt enklare att skruva i med förborrning. Men som Totte skriver så går moderna skruvar ofta bra att dra i med maskin utan att borra.

Jag tycker nog att det inte är ovanligt att vanliga skruvar också går av, inte bara rostfria. Särskilt om man har en konstruktion som inte är helt stabil så skruvarna utmattas.

Hade varit enklare att förstå om du laddade upp en enkel skiss. Jag läste tråden i lördags, och igen idag, men hänger fortfarande inte med hur du har tänkt att bygga. Självskrivet tips är att titta på hålen i dina vinkelbeslag och välja diameter därefter, samt kullrig skalle (försänkt skalle blir tråkigt mot en slät yta).

Användarvisningsbild

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

ak_erik  
#673376
Är denna mkt enkla skiss tillräcklig? Det är alltså 4st vertikala 45x45 reglar och 2 våningar med en låda på vardera, lådorna kommer väga ca 100kg var.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

masyngel  
#673397 Förstod inte dina första förklaringar, sorry.
Men när Jag ser skissen tänker jag mig att sätta stödjande vinkeljärn under, om jag tänker rätt.
Bredden skulle vara 45,längden ca 80.
Sedan skulle jag nog vilja stabilisera ramen med något eventuellt snedstag.
Skruv, 4-4.5x40.

Avatar Fallback

Re: Hjälp om hållfasthet för skruv

Blivande snickare  
#673520
ak_erik skrev:
1602604022_sketch-1602591169964.png

Du måste stödja upp konstruktionen med ett kryss i minst två av sidorna för att det inte ska vika ihop sig som ett korthus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).