Uppvärmning

När har björken gått i dvala (intagit vinternivå vatten%)

5 inlägg 3474 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När har björken gått i dvala (intagit vinternivå vatten%)

stektlök  
#672306 Vi säger att björken har fyra stadier i slutskedet innan invintring.
1. Alla löv gröna men man börjar se nått gult?
2. 25% av löven är gula och den har börjat släppa löv?
3. Huvuddelen löv gula och tappar för fullt?
4. Några enstaka eller inga gula löv kvar?

Vill juh börja avverka nästa års ved så tidigt som möjligt men med vinter% vatten i träden

Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: När har björken gått i dvala (intagit vinternivå vatten%

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672605 Frystorkar under vintern, aldrig märkt något på det man huggit i september-oktober

Användarvisningsbild

Re: När har björken gått i dvala (intagit vinternivå vatten%

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672610 Det är nog ingen fara med o hugga nu. Är man på hugget med o klyva upp veden under senvintern. Så den första vårsolen få verka. Så torkar det väldigt snabbt.

Avatar Fallback

Re: När har björken gått i dvala (intagit vinternivå vatten%

jannee  
#672665 När löven väl fallit av börjar virket bli som torrast, nu med dessa milda vintrar (som vi haft i söder) kan det ändå vara sav i träden både i Dec och Jan.
Virke som jag nu i dagarna avverkat har nästan direkt börjat bli svart och få mögel.

Avatar Fallback

Re: När har björken gått i dvala (intagit vinternivå vatten%

alias  
#672774 Har en hel del som jag hade tänkt gallra i vinter, så jag funderar på om man vågar börja hugga björk redan nu utan att det riskerar att bli nedklassat (det är ju lite tidigt att börja hugga enligt definitionen av vinteravverkat)?

Barrgallringen kommer jag att vänta med till senare på säsongen p.g.a. rötrisken.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).