Öppna kategorin

Bygga med asp möjligheter och hur?

10 inlägg 4944 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga med asp möjligheter och hur?

Susan d F  
#672449 Vi bygger just nu med asp, använder det både som bärande och till ytterpanel. Har testat det till ytterpanel tidigare på utestall, funkar bra. Nu blir det ett hus. Vi sågar på en egen liten timmersåg, en sån med motorsågsklinga. Som andra skriver, det böjer sig och är jobbigt långtrådigt men vi har aspar och vill använda dem, har också hört att det håller bättre än allt annat när det väl torkat ut. MEN kunskapsbanken på internet är så liten och man hittar inte mycket matnyttigt om aspen. Mitt problem just nu är ytbehandling, vi vill ha grånad asp (den grånar fint på utestallet) men jag vill ha på något mer som skyddar extra. Vi har tagit en gavel och penslat den med altanskydd som är kiselbaserat. Den fungerar och är utformad för tryckt furuvirke, så vi får se det kanske är helt åt skogen. Har ringt kunniga, men det verkar inte finnas så mycket erfarenheter när det gäller asp, så kanske någon här som kan ge lite tips eller resonera kring frågan. Asp har ju många fördelar, håller den så bra som det sägs så är det fantastiskt, den är lätt i vikt och växer snabbt, så ni som vet något, skriv gärna här!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bygga med asp möjligheter och hur?

Susan d F  
#672450 https://www.tracentrum.se/http-www-trac ... ation/asp/ det finns så klart lite info men jag vill ha mer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga med asp möjligheter och hur?

JensSkoog  
#672456 Min morbror använde asp på samma sätt som ni gör. För att få den till att snabbgråna och för att ge den ett skydd emot röta använde han järnvitriol. Senn behandlade han väggen med oljlasyr utan färjpigmemter. Står fortfarande bra efter femtio, sextio år.

Edit: Glömde skriva att aspen låg i havsvatten ett år innan den sågades. Om han inte hann med det, besprutade han det sågade runt med saltvatten när han la det upp för turk.
Senast redigerad av JensSkoog lör 10 okt 2020, 08:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bygga med asp möjligheter och hur?

Torbjörn Johnsen  
#672457 Här finns en gammal tråd om asp:
Öka lövanvändningen - bygg med asp!

Användarvisningsbild

Re: Bygga med asp möjligheter och hur? Svar till JensSkog

Susan d F  
#672512 Tack,precis detta jag var ute efter. Vi har använt vanligt virke till vindskivorna så dem behandlade vi med järnvitriol för att vi inte ville att de skulle vara ljusare än aspen, bra att veta att vi kan vitriola resten också - enda nackdelen är att jag hatar hålla på med järnvitriolen, den stänker och man får massera in den, skittrist...När det gällde saltet, vad var din mobrors syfte med att "salta" aspen? / mvh Susan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga med asp möjligheter och hur?

JensSkoog  
#672534 Saltet skulle motverka attack av trädborrande baggar och annat skit, som en tryckning annars gör.
Järnvitriol är skit att jobba med, sätter sig i nasen, men om man blandar vatten och rör om hela tiden, går det fint att stryka på med pänsel eller även spruta. Senn får man skölja av med vatten innan man lägger till turk om brädorna inte redan är på väggen.
Har användt det på gärdesgårdar gjort av bakar.

Avatar Fallback

Re: Bygga med asp möjligheter och hur?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672556
JensSkoog skrev:Saltet skulle motverka attack av trädborrande baggar och annat skit, som en tryckning annars gör.
Järnvitriol är skit att jobba med, sätter sig i nasen, men om man blandar vatten och rör om hela tiden, går det fint att stryka på med pänsel eller även spruta. Senn får man skölja av med vatten innan man lägger till turk om brädorna inte redan är på väggen.
Har användt det på gärdesgårdar gjort av bakar.


Kan du rekommendera nån turk för asp? 🤣 😉

Användarvisningsbild

Re: Bygga med asp möjligheter och hur?

JensSkoog  
#672563
Flisaren skrev:Kan du rekommendera nån turk för asp? 🤣 😉

Man får lägga brädorna upp med strö och senn vikta riktig tungt på högen, men en annan sak är att dränkning saltvattning innan sågning eller efter sågning och innan man lägger de upp ser ut till att motverka värsta vridningen. Sågar man asp rakt från skogen och läggar upp, så blir det en lärdom i hur man gör flygplanspropellrar :D

Avatar Fallback

Re: Bygga med asp möjligheter och hur?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672574 Hoppas du inte missförstod mig med Turk🙂 hade inte problem med propeller med asp, blev sällan vridit när jag sågade det, däremot bok som slog sig innan jag sågat igenom

Användarvisningsbild

Re: Bygga med asp möjligheter och hur?

JensSkoog  
#672585
Flisaren skrev:Hoppas du inte missförstod mig med Turk🙂 hade inte problem med propeller med asp, blev sällan vridit när jag sågade det, däremot bok som slog sig innan jag sågat igenom

Självklart gjorde jag det :D :((
Skulle ju vara tork/torkning :wink:
Svensk är ett mystiskt och svårt främmadartad språk
för mig, men jag jobbar med saken. Om jag blir hundrade
år, så har jag möjligens förbädrat det hela.
Annars är ju bok och klibbal illa beroende på hur växtplats och
vind. Här vid kusten kan de ofta vara rena spiralerna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).