Verkstan

Bygga längdmätning..

13 inlägg 10426 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga längdmätning..

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67151 Har blivit ombedd att bygga längdmätning till en stegmatare..
Men har själv ingen erfarenhet av längdmätning på skördaraggregat.
Så jag hade blivit glad om jag kunde få lite information, vad som helst! :roll: T.ex. diameter på mäthjulet till ett mindre aggregat, gärna en bild på hur själva givaren sitter i hjulet, kabeldragning och andra tips och idéer emottages tacksamt! Är ju dumt att uppfinna hjulet på nytt.. :wink:
Antar att det även finns färdiga system att köpa? Någon som vet vad ett sådant kan kosta? Detta skall bara klara att mäta längd, inga andra finesser..



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga längdmätning..

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67162 Är det inte enklast att köpa en beg. mäthjulsarm från ett skrotat aggregat :?:
Dom som har en hydraulcylinder som håller ut hjulet så kan man istället använda en fjäder som håller hjulet mot stammen och på så vis "slipper" man en hydraulventil.
Hos skroten finns kanske oxå displayer från äldre system som kan kopplas direkt till pulsgivaren (tex gamla 2-greppare o dyl)

Avatar Fallback

Re: Bygga längdmätning..

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67207 Enklare å enklare, kanske. Men hur kul är det? ;)
Elektroniken kastar man ju ihop rätt snabbt, å det mekaniska svarvar man till rätt kvickt det med. Gäller bara att göra rätt från början så man slipper göra om.. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga längdmätning..

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69698 Nu är elektroniken klar för längdmätningen, den stora gröna knappen är för att nollställa. Sedan finns två knappar på sidan för att kalibrera..
Nu skall jag bara svarva ett hus till givaren..
Längdmätning för stegmatare..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga längdmätning..

skogsjan695xl  
#69701 Du får gärna berätta för oss här hur du gjort, finns säkert flera som vill/kommer bygga något liknande någon gång.

Avatar Fallback

Re: Bygga längdmätning..

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69990 Ja, detta vill jag höra mer om

Avatar Fallback

Re: Bygga längdmätning..

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70001 Ja vad skall man säga.. Gjorde först ett schema och sedan ett kretskort som jag monterade komponenterna på. Bla. dom 25mm höga siffrorna och en enchipsdator som programmerades för att kunna omvandla pulserna från givaren till en längd i cm på displayen. Enkelt.. :wink:

När det är testat och klart skulle jag nog kunna göra ett par till om någon är intresserad, men det kanske vi inte skall ta här..

Schema

Kretskort

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga längdmätning..

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70003 En bättre bild på bygget..

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga längdmätning..

valmet 701  
#70021 snyggt bygge skulle du kunna bygga en liknande till diameter mätning?

Avatar Fallback

Re: Bygga längdmätning..

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70027 Jo antagligen, men då mäter man en vinkel. Är ju samma typ av givare men vinkeln måste omvandlas till en diameter. Och det är ju kanske lite knepigare, man måste veta hur aggregatet ser ut, vart kvistkniven sitter i förhållande till stocken osv..
Är nog det mekaniska som blir lite knepigare kanske.. Men det beror ju på om det tidigare suttit diametermätning på aggregatet eller inte..
Men helt klart en intressant utmaning.. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga längdmätning..

valmet 701  
#70072 det skulle sitta på ett logmax 828 aggregat föregångaren till dagens 928 aggregat vet inte rigtigt var det sitter på aggregatet

Användarvisningsbild

Re: Bygga längdmätning..

skogsjan695xl  
#70210
valmet 701 skrev:det skulle sitta på ett logmax 828 aggregat föregångaren till dagens 928 aggregat vet inte rigtigt var det sitter på aggregatet


Om det är som på de stora agg så är det som alla andra logmax, det mäter på hjularmarna, givaren sitter fast i ramen på agg och axeln går ner i hjularmen.

Sitter i ett grått hus på varje sida.

Användarvisningsbild

Re: Bygga längdmätning..

Fredrik Reuter  
#308990 Hej Forsgren,
Hur har det gått med ditt projekt?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).