Bara att jämnföra med grävmaskinbranschen, där tar man 500-600 kr i timmen för en 6-8 ton bandare på dagtid i mestadels civiliserade bygder. Jämnför med en gallringsskotare, ligger på ungefär samma timtaxa, går dyngnet runt i alla väder och har astronomiska driftkostnader jämnfört med en liten grävare.
Nä, tiden när folk var livegna sin arbetsvgivare och inte kunde tänka sig något annat än att arbeta i skogen är förbi. Yngre folk tänker annorlunda där och är mycket mer lättrörliga när det gäller arbete. Problemet är väl kanske då att det är den gamla stammen som sitter vid rodret i många firmor och tycker att man inte ställer upp osv när man klagar och inte har nån jättelust att köra 12tim pass i skotaren och har annat för sig på helgen än att jobba. Självklart skulle jag ställa upp om det krisade, men för många är det standardläge med såna förhållanden..
Som tur är har jag en kanonarbetsgivare som är bra på alla sätt, förutom skiftgång för tillfället, men jag har hört på många andra att dom inte har samma tur...
När jag började hos honom kom hade jag inte kört något alls på ett år, och innan det i stort sett bara i skolan. Men vi kom bra överens, han trodde på mig. Jag började att köra halvdagar på hans pass medans han donade med vatten, diesel, lite snittsling, kolla nya objekt osv.