Motorsåg och handhållet

Diskussion kring batteridrivna motorsågar

182 inlägg 16187 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670564 Det är precis som ” R93 ” säger. Ett smart drag från tillverkarna vore alltså att ta fram en laddare som laddar åtminstone två batterier åt gången. Att det skulle bli billigare är dock inte troligt, men att slippa ett gäng sladdar på bänken är ett argument som jag själv skulle anamma..👍🙂

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Joakim S  
#670569
anersimyra skrev:Det är precis som ” R93 ” säger. Ett smart drag från tillverkarna vore alltså att ta fram en laddare som laddar åtminstone två batterier åt gången. Att det skulle bli billigare är dock inte troligt, men att slippa ett gäng sladdar på bänken är ett argument som jag själv skulle anamma..👍🙂

Makita har ju detta, så det borde vara möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670571
Joakim S skrev:
halvproffs skrev:Har inte läst mer än kanske halva tråden så jag kanske ställer fel frågor. Nånstans stod det att det behövs 5 laddare och 5 batterier för att kunna jobba en hel dag.
Tänkte på byggmaskiner tex handklingor där räckte det lätt med två batterier och en laddare trots att jag sågade mycket plywood, 1tumsbrädor och 2tumsreglar vid formsättning.
Mest Makitamaskiner 18v användes. Tyckte dom var i en klass för sig.
Batteriet blev fulladdat på en halvtimme, alltså snabbare än jag kunde köra slut på det andra batteriet.
Ska det verkligen behövas 5 laddare och 5 batterier för en dags huggning?
Borde ju kunna laddas från ett bilbatteri.

Jag tror scenariot med 5 och 5 är när du inte har tillgång till ström för att ladda. Dvs att du laddar kvällen före.


Så är det. Har du däremot möjlighet att /snabb/ladda batterierna under arbetets gång, minskar ju behovet av batterier till 2-3 batterier, (beroende på förhållandet mellan effektiv laddtid och praktisk driftstid).

Angående laddning från 12V, så tror jag att Husqvarna har en sådan laddare, men att det inte är någon större sprutt på den laddaren. Alltså går det ändå åt ett antal batterier + laddare under en dag med den lösningen.

Alternativet är ju förstås en konverter + vanlig snabbladdare. Men då får du räkna med en del energiförluster när du dimensionerar bilbatteriet.

Slutligen gäller ju också att du kan ta med dig bilbatteriet ut till din bas. Mindre lyckat att behöva gå 1 km till bilen varje gång för att byta batteri....
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670572 En laddare per batteri känns lite väl? I och för sig om man bara vill lämna grejerna på jobbet så snart som, möjligt och åka hem, så kaske det måste till?

Ett BLI300 har hälften så mycket energi som ett litet startbatteri, så att ha laddaren i bilen är kanske inte att rekommendera heller.

Avatar Fallback

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670574 Såg just att QC80 kostar 495:- "bara", en sån räcker väl för att fylla över natten.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670577
Mangan skrev:Såg just att QC80 kostar 495:- "bara", en sån räcker väl för att fylla över natten.


...Så länge du inte kör med ryggbatteri, samt ser till att sätta batteriet på laddning direkt när du kommer hem.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670579 Har du prövat ett sånt på Bli300? HIttade att det skulle ta 140 min att ladda ett Bli150, så täntke att det skulle ta ca dubbla för ett BLi300, dvs 5 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670594 Nej! Jag har i princip bara kört BLi 110 och BLi 200/200x, och då på mina QC 330.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Joakim S  
#670606
Mangan skrev:Har du prövat ett sånt på Bli300? HIttade att det skulle ta 140 min att ladda ett Bli150, så täntke att det skulle ta ca dubbla för ett BLi300, dvs 5 timmar.

Här ser du tider på diverse laddare och batterier.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670617 😬 avslutade för ca 20 minuter sedan 100 minuter kontinuerlig röjning med röjsågen. HVA måste förbättra avvibreringen då det fortfarande ” surrar ” i fingrarna..😳

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Avslutat-02  
#670619 Byt klinga...

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670629 Klingan är ny och med samma 200 klinga på min 250 RX finns inte dessa vibrationer. Jag gissar att småmaskiner har sämre avvibrering då även min fs 150 ger ” durr ” i fingrarna oavsett om man kör klinga eller trimmerhuvud.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Avslutat-02  
#670631 Var bara för att vara snäll..
Och du skulle slippa dessa fingrar.. Byt till en strand klinga så minskar de rejält...

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670638
vinterrojarn skrev:Var bara för att vara snäll..
Och du skulle slippa dessa fingrar.. Byt till en strand klinga så minskar de rejält...

En strandklinga tänker jag visserligen köpa men jag fruktar att det inte kommer att hjälpa i tillräckligt hög grad..😳

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Avslutat-02  
#670644 Möjligt.. Men värt att pröva.. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).