Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

120 inlägg 75482 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huskvarna stövlar 28

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6544
Huggis skrev:
Träffade en huggare som körde med en annan sorts Stihl känga, en i brunt skinn, har inte sett denna någonstans, någon som vet vad jag pratar om, eller var man kan få tag på den?


Jag tror vet vilka du menar!tror det är en äldre modell som dom ej säljer numera! brunt skinn,orangeaktiga skosnören och jag tror att dom är lite svartaktiga på tådelen!? min handlare har ett par som han ej blivit av med! kanske pga att det är st 44/45! är ej helt säker på storleken men dom är ganska stora! som sagt,han har haft dom ett tag,2-3år skulle jag tro! tror han begär 1695:- för dom!(går nog att pruta en hel del) synd att det är fel storlek för mig,för dom verkar jäkligt rejäla å sköna! den känga stihl har idag sägs vara en jäkligt bra känga,bla jämförelsevis lätta! känner några som har dom! den ena killen har haft sina i drygt 2 år och är supernöjd! han köpte dom i samband med att vi drog till gudruns "slagfält" i jan -05! & jag tror att det är samma känga dom säljer nu också!?? :roll: Om inte hva har bytt känga sista halvåret så kan man ju konstatera att deras känga
är en modifierad graningekänga,exakt samma underdel som på mina graninge! vilket betyder att ialla fall på mina fötter så skaver dom som tusan på bla fotknölen!pga att det är en upphöjning på sulan där! aldra helst när man varit duktig att smörja in dom så skinnet blivit mjukt!! 😡 ingen höjdare!

Niklas skrev: "slarvade med att stoppa ner byxorna i skaftet" :shock: nej nej!! dra dom utan på stövlarna!! skaffa knähöga sockor/strumpor för skavningen på vaden! har faktiskt aldrig sett nån som stoppat ner byxorna i skaftet!! :roll: onödigt bökigt!! själv har jag alltid knähöga funktions sockor på mig,med ett par tunnare funktions strumpor närmast foten & minst crafts tunna långkallingar! även på sommaren för att slippa känna hur svetten rinner ner efter benen! tubsockor och andra bomulls stumpor är fullkomligt värdelösa & är som att be om skavsår! dom blir både kalla och blöta!! nej fy tusan!! släng dom ur huset! det har jag gjort! :lol:

Hej hupp!!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6545 Hej huggarn!

Ang sommarställ så titta på Brynjes meraklon/fisknätsmodell. Bästa jag provat. Blir ett sådant för mig vid nästa skogma-order.

/Nisse

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6547 Ja, jag har kollat på dom! det verkar vara fina grejor! blir nog att jag testar ett par jag också! :D tänkte ev åka till skogma butiken nästa vecka å "botanisera" lite! kanske dom har brynje hemma! tänkte även kolla in deras olika kängor lite närmare! sitter här å planerar lite i katalogen nu! ska även slita åt mig den danska katalogen som dom enligt "kipp" ska ha! jag har den svenska & tyska! hehe....det brukar bli dyrt att åka till den butiken kan jag säga!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna stövlar 28

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6554
Huggis skrev:
Niking skrev:
peter399 skrev:Ingen som hade testat HVA stövlar

Min erfarenhet av Husqvarnas fotdon är att dom alla alltid skaver på något ställe och kostar skjortan. Antingen är min fot konstigare än alla andras eller så är det deras prylar som är fel, jag har inte riktigt kommit fram till vilket det är. Jag har ganska breda fötter


Det här är nog väldigt individuellt. Har kört med Husqvarnas Light-stövel i många år och den känns väldigt bra, använder den t.o.m. ibland i.s.f. Tretorn Sarek vandrarstövlar p.g.a. att de pasar mina fötter väldigt bra och kan förses med dubbar för halt väglag.

Avatar Fallback

Re: Huskvarna stövlar 28

Huggis  
#6569
Jag tror vet vilka du menar!tror det är en äldre modell som dom ej säljer numera! brunt skinn,orangeaktiga skosnören och jag tror att dom är lite svartaktiga på tådelen!? min handlare har ett par som han ej blivit av med! kanske pga att det är st 44/45! är ej helt säker på storleken men dom är ganska stora! som sagt,han har haft dom ett tag,2-3år skulle jag tro! tror han begär 1695:- för dom!(går nog att pruta en hel del) synd att det är fel storlek för mig,för dom verkar jäkligt rejäla å sköna! den känga stihl har idag sägs vara en jäkligt bra känga,bla jämförelsevis lätta! känner några som har dom! den ena killen har haft sina i drygt 2 år och är supernöjd! han köpte dom i samband med att vi drog till gudruns "slagfält" i jan -05! & jag tror att det är samma känga dom säljer nu också!?? :roll: Om inte hva har bytt känga sista halvåret så kan man ju konstatera att deras känga
är en modifierad graningekänga,exakt samma underdel som på mina graninge! vilket betyder att ialla fall på mina fötter så skaver dom som tusan på bla fotknölen!pga att det är en upphöjning på sulan där! aldra helst när man varit duktig att smörja in dom så skinnet blivit mjukt!! 😡 ingen höjdare!


Precis exakt dom! Det är igentligen en annan tillverkare fick jag reda på igår, kostar 2500 nu.

Jag körde med Stihlkängan ett tag (den vanliga), men den är som en svamp och suger i sig vatten. Sen tycker jag att kängan smulas sönder ganska fort inuti och ger då upphov till skav. Fördelen med den där dyrare kängan ska väl vara att den håller foten torr, men ska tydligen vara lite trång i tårna, vilket man kan anta bara genom att se på den :)

Husqvarna kängan dödar mina hälar, annars en mkt mjuk och skön sula.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6670 Jaha! det blev ett par meindl gore-tex kängor idag! likadana som jag hade förrut,men ett par st större så man kan använda dom!! :D det kan ju vara en fördel! :) men dom är ju som jag sagt tidigare en aning låga i skaftet,som ju dom flesta "huggar"kängor är! men det funkar faktiskt bra med stihlbyxan,tack vare resåren nertill ! :) men jag ska ändå göra i ordning ett par remmar!köpte dom i skogmabutiken,men glömde så klart att kika på brynje stället!! tog även deras danska katalog! ser ut att vara ungeför samma grejor som i den tyska,fast man förstår ju lite bättre vad som står i texterna!! :lol:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6672 okej hehe huggarn äre sågskydd å grejjer i meindls känga?

Användarvisningsbild

Re: Huskvarna stövlar 28

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6674
Huggarn skrev:
Huggis skrev:
Träffade en huggare som körde med en annan sorts Stihl känga, en i brunt skinn, har inte sett denna någonstans, någon som vet vad jag pratar om, eller var man kan få tag på den?


Jag tror vet vilka du menar!tror det är en äldre modell som dom ej säljer numera! brunt skinn,orangeaktiga skosnören och jag tror att dom är lite svartaktiga på tådelen!? min handlare har ett par som han ej blivit av med! kanske pga att det är st 44/45! är ej helt säker på storleken men dom är ganska stora! som sagt,han har haft dom ett tag,2-3år skulle jag tro! tror han begär 1695:- för dom!(går nog att pruta en hel del) synd att det är fel storlek för mig,för dom verkar jäkligt rejäla å sköna! den känga stihl har idag sägs vara en jäkligt bra känga,bla jämförelsevis lätta! känner några som har dom! den ena killen har haft sina i drygt 2 år och är supernöjd! han köpte dom i samband med att vi drog till gudruns "slagfält" i jan -05! & jag tror att det är samma känga dom säljer nu också!?? :roll: Om inte hva har bytt känga sista halvåret så kan man ju konstatera att deras känga
är en modifierad graningekänga,exakt samma underdel som på mina graninge! vilket betyder att ialla fall på mina fötter så skaver dom som tusan på bla fotknölen!pga att det är en upphöjning på sulan där! aldra helst när man varit duktig att smörja in dom så skinnet blivit mjukt!! 😡 ingen höjdare!

Niklas skrev: "slarvade med att stoppa ner byxorna i skaftet" :shock: nej nej!! dra dom utan på stövlarna!! skaffa knähöga sockor/strumpor för skavningen på vaden! har faktiskt aldrig sett nån som stoppat ner byxorna i skaftet!! :roll: onödigt bökigt!! själv har jag alltid knähöga funktions sockor på mig,med ett par tunnare funktions strumpor närmast foten & minst crafts tunna långkallingar! även på sommaren för att slippa känna hur svetten rinner ner efter benen! tubsockor och andra bomulls stumpor är fullkomligt värdelösa & är som att be om skavsår! dom blir både kalla och blöta!! nej fy tusan!! släng dom ur huset! det har jag gjort! :lol:

Hej hupp!!


Om jag ha byxorna utanför stöveln, blir ju nederdelen av byxorna sjöblöta så fort jag går i sumpskogen (vilket det finns gott om i mina trakter) :( Dessutom skaver det hål på de knähöga funktionssockorna, vilket blir dyrt i längden. :( Jonsered Protech byxan verkar vara betydligt slittåligare än de flesta knähöga strumpor! 8)

Annars instämmer jag till fullo när det gäller att undvika alla bommullssockor till vardags. Jag kan meddela att min forsvamp försvann för gott när jag för knappt 15 år sedan slutade använda bomullssockor och övergick till funktionsstrumpor! :D Heter det måhända bomull för att materiallet helt bommar ullens fina värmeegenskaper?
/Niklas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6693 Bomullens fördel har väl varit att den är skön o billig. Nu finns det så många fina ull/syntet varianter att bomull nästan inte finns i min garderob.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6694 Rakt uppochner fråga,,,,

Är HVA´s 2000:- kronorskänga ett dåligt köp för slantarna?.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6695 Ja jag tycker det ,,, den satt inte skönt på foten och jag har sett många par hos handlarn som är sönder och skall reklameras, kan vara dålig skötsel så klart men det är lite för många för att det skall verka okej tycker jag ,,,

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6696
pgo_jim skrev:okej hehe huggarn äre sågskydd å grejjer i meindls känga?


Japp! det är sågskydd klass 1! å nu är dom insmorda med "real mink oil" å klara för användning!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6697
swe#kipp skrev:Ja jag tycker det ,,, den satt inte skönt på foten och jag har sett många par hos handlarn som är sönder och skall reklameras, kan vara dålig skötsel så klart men det är lite för många för att det skall verka okej tycker jag ,,,


Då är mina fötter "vanskapta", för "mackerna" satt som gjutna runt mina fossingar, och vilket härligt/högt skaft sen.
Däremot var de jädrigt små i storleken. Drar normalt 42, men var tvungen att gå upp i 44 med enbart tunnsock´s på mig
Sen är det ju en sak att stylta omkring i butiken och sätta dem på prov "irl" ute i busken, men det där lät inget vidare Kipp, att de strömmar in för reklamation.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6699 De flesta kängor är sköna jmf med gummistövlar. Meindl tycker jag är klart skönast. Har tappat räkningen på hur många par jag haft.

Tyvärr håller gore-tex inget vidare. När jag började med Meindl var garantin mkt generös o alla läckande kängor byttes utan prut. Sedan har den gradvis bara blivit sämre. Sista åren ett år förutsatt att de ej är nötta! För mig har de sista paren hållit i 1,5 jaktsäsong o inte kunnat bytas..

Vet de som petar hål på kängorna efter varje jaktsäsong, men det är inget för mig så jag letar ersättare.
Huggarkängan kanske är lite tuffare byggd?

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6703 Nisse kan det inte bero på lite för långa tånaglar ??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).