Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga portabel winch för olika ändamål?

5 inlägg 3285 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga portabel winch för olika ändamål?

Skogsf  
#667835 Hej, jag har skaffat en ny bronco 4500 vinsch som jag funderar på att göra portabel på nåt sätt...

Skulle gärna kunna flytta den mellan ATV (både framme och bak), samt hänga på traktorn eller stockvagn, och kanske fästa i bilens dragkrok, dra upp båt, etc, etc...

Funderar på att ha ett "standardfäste", svetsa fast fyrkantsrör i platta som jag fäster vinschen i. Sedan fäster jag ett grövre fyrkantsrör fram/bak på ATV:n och jag borrar ett hål genom bägge rören för att trycka in en sprint. (Finns redan bak på ATV:n så tänkte utgå från det).

Så fixar jag liknande fästen till andra ändamål. Eventuellt kan jag spänna fast vinschen med spännband.

Är det någon som gjort liknande?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga portabel winch för olika ändamål?

axwell  
#667877
Skogsf skrev:Är det någon som gjort liknande?

Inte exakt lika men bra nära.

Har min elvinsch fastskruvad på 6 mm tjockplatta som i sin tur är fastsvetsad ovanpå ett stående 50*50 fyrkant.

På griplastarbommen sitter ett 60*60 fyrkantsrör, samma 60*60 i fronten på kompakttraktorn.
Hade även sånt fäste bak på min förra kompakttraktor, på den här större Kubotan får inte vinschen plats mellan lyftarmarna.

Elförsörjning med långa kablar och 120 A batteriladdhandskar och motsvarande på fordonet.

Fungerar perfekt !

Användarvisningsbild

Re: Bygga portabel winch för olika ändamål?

fredrikwe  
#669445
Skogsf skrev:Hej, jag har skaffat en ny bronco 4500 vinsch som jag funderar på att göra portabel på nåt sätt...

Skulle gärna kunna flytta den mellan ATV (både framme och bak), samt hänga på traktorn eller stockvagn, och kanske fästa i bilens dragkrok, dra upp båt, etc, etc...

Funderar på att ha ett "standardfäste", svetsa fast fyrkantsrör i platta som jag fäster vinschen i. Sedan fäster jag ett grövre fyrkantsrör fram/bak på ATV:n och jag borrar ett hål genom bägge rören för att trycka in en sprint. (Finns redan bak på ATV:n så tänkte utgå från det).

Så fixar jag liknande fästen till andra ändamål. Eventuellt kan jag spänna fast vinschen med spännband.

Är det någon som gjort liknande?


Här kommer två bilder på min portabla vinsch, inte riktigt vad du frågade efter men den kan kanske ge någon en idé om att bygga med några brädbitar.

En enkel båtvinsch sitter skruvad på tre brädbitar (50x150mm) och spänns fast på valfritt träd med spännband. Bekväm vevhöjd ställs enkelt in och det går snabbt att veva ned ett träd (spakblock är lite mer tidsödande).

Användarvisningsbild

Re: Bygga portabel winch för olika ändamål?

Skogsf  
#669451 Tack för era svar. Jag håller på att bygga min egen och återkommer med bilder så småningom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga portabel winch för olika ändamål?

Skogsf  
#670722 Har nu fäst vinschen i fyrkantsrör 30x30 (förstärkt med ett 25x25 inne i 30x30).

Gjorde också ett "universalfäste" av ett grövre rör (röda på bilden) som jag lätt kan fästa runt ett träd eller liknande med spännband, eller kedja i detta fall.

Så fäster jag vinschröret i detta universalfäste med en sprint.

Fyrkantsröret 30x30 med vinschen kan jag också fästa direkt i ATV:n genom att byta ut dragkulan i dess fäste.

Måste ännu uppfinna något smart sätt att få fast vinschen direkt i traktor och kärrans kran. Synd bara att jag är så dålig på att svetsa.

1601653438_20201002_110221.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).