Traktorer och processorer

Ursus 914 i skogen

152 inlägg 46682 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#629368
gnisten83 skrev:Om kablarna är ok till pulsräknaren för diametern borde det fungera om själva pulsräknaren är ok.
Vet att jag bytte på min när den strulade på min förra.
Att diametern ändrar sig efterhand i helt stängt läge tyder nog på pulsräknaren men kolla kablarna med.
Bytte till mäthjul på min efter fått kubb vrakad pga många var för korta och efter de har de inte varit ett problem.

Nuvarande har Arbromat som mätsystem och de tog sin tid att bli vän med det men nu tycker jag nog att fördelarna uppväger nackdelarna

Hur mycket för korta var de då? Trodde att för långa var större problem.🤔

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629374 Den kubben skulle vara minimåtten 253 och de var tydligen många som inte var de, alltså vrak.
Om frammatningen slirar när du inte har mäthjul så blir biten för kort.
Lyckas du få trädet att glida igen arbron snabbare än aggregatet matar så blir biten för lång.
Om hålen som givaren räknar blir fyllda med för mkt fett i skräp kan de bli så att hålet inte räknas

Med mäthjul blir biten för lång om mäthjulet fastnar i grenar eller lös bark

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#629383 Tycker att det varierar med varm och kall olja. Och med olika motorvarv. Sen om trädet är grov eller klent. Får väl tänka på mäthjul till nästa sesång. Kanske göra ett separat längmtning så man har dubbel koll.😊

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#629391 Det stämmer. Klenare blir för kort och tyngre blir för lång.
Granmassa blir kortare än tall.
Om vi tänker att gran glider t ex 6gånger 3 cm gör det 18 cm!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#629409 Förr högg jag med ögonmått åt storaenso, det fick vara mellan 27-33dm, skulle passa bra för arbon.Men vet inte om det finns längre.. säljer åt skogsreviret nu och det är 30dm som gäller, ändast topp eller nån som brustit får vara 27 dm..

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#640838 Dikesrens i moss. Nästan dykade😬.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#652796 Efter ett par bra regn går det att köra med traktorn i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#653207 Skotning ris och flisved Del2.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#664195 Jag har gjort ingenting med traktorn, men är väl aldrig fel att uppdatera trådet och skicka en bild. 😁

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664917
Forestboy skrev:Förr högg jag med ögonmått åt storaenso, det fick vara mellan 27-33dm, skulle passa bra för arbon.Men vet inte om det finns längre.. säljer åt skogsreviret nu och det är 30dm som gäller, ändast topp eller nån som brustit får vara 27 dm..

Det är vanlig 3 m massaved, +-10 %

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#667366 😀Beställde en ny startmotor.
Den nya är med växel och har bara 2,8 kW.
4,2 kW har den största 12V originalstart, utan växel.
Vad tror ni om kraften, räcker den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

Fredi  
#667387 Behövs mindre effekt när den har utväxling, säkert bättre med växel och mindre effekt när det är kallt och batteriet är svagare.

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#667562 😀Byte den nu.
Nu orkar den vrida över kompressionen och hålla hastighetet.
Det ska bli ännu större skilnad med kalla batteriet, tror jag också. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#669054
1601141591_img_20200926_153946.jpg

😀Jag körde i dag mer fyllnadjord på åkern.
Jorden sjunker i åkern pga att i åttiotalet blev kurvorna i ån grävd rakt genom åkern.
Plockade stenar vid lastning och valde olika massor för lagom blandning. Jorden är torr nu och det gick väldig bra, lyckades även riva sönder ogräsröterna. Markytan stiger nu ca 20cm, är inte mycket, men gör lite mer fall till stranden i allafall.
Ett par last är så dåligt material att det ska jag använda någon annanstans, som fyllnad på drummorna ex.
Har hela tiden en öppen ställe för stenar, det ska bli en gratis plan eller väg vid skulen.
😁 Fick alltså tre flugor i en smäl,bort med shackjorden i åkern vid skulen, förbättrad åkern i stranden och även lite framåt vägprojekten.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#674505
1603119509_img_20201019_175221.jpg
Nu började servicedagarna.
😁 Det gick att välja mellan blödsnö i träd eller spillolja i puckplåten i morgonen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).